Rzeszów - Czwartek, 31.10.2024
Reklama

Wtorek z klasyką. Dwa filmy Krzysztofa Kieślowskiego w Kinie za Rogiem Cafe

Dodano: /

Dwa obrazy Krzysztofa Kieślowskiego zobaczymy podczas najbliższego spotkania w ramach cyklu „Wtorek z klasyką” organizowanego przez rzeszowskie Kino za Rogiem Cafe.  

Z okazji zbliżającej się, 28. rocznicy śmierci Krzysztofa Kieślowskiego, wybitnego polskiego reżysera i scenarzysty filmowego, Kino Za Rogiem Cafe przypomni jego dwa dzieła filmowe. 12 marca o godz. 18:30 wyświetlone zostaną: krótkometrażowy „Siedem kobiet w różnym wieku” oraz „Amator” z Jerzym Stuhrem.

O filmach:

SIEDEM KOBIET W RÓŻNYM WIEKU (krótki metraż, 15min)

Czwartek - śliczne małe dziewczynki uczą się podstaw sztuki baletu. Piątek - na sali intensywnie ćwiczą nastoletnie uczennice. Sobota - młoda kobieta podczas próby przed występem. Niedziela - występ na scenie. Poniedziałek - mordercze, niekończące się ćwiczenia. Wtorek - tancerka w średnim wieku czeka na obsadzenie w epizodycznej roli w spektaklu. Środa - starsza pani uczy śliczne małe dziewczynki podstaw sztuki baletu...

Tak oto, zamykając kolejne etapy artystycznego życia w symbolicznych siedmiu dniach tygodnia, Krzysztof Kieślowski tworzy za pomocą siedmiu subtelnych szkiców syntezę życia baletnicy, a jednocześnie piękny refleksyjny film o przemijaniu. Ewa Wycichowska, tancerka, choreograf i pedagog (występuje w sekwencji "Poniedziałek") powiedziała o filmie: "Byłam zszokowana, jak trafnie dotknął istoty bycia tancerzem. Powinno się go oglądać w tym zawodzie, co jakiś czas. Żeby wiedzieć, jak zmienia się perspektywa, kiedy jest się w pełni sił, i kiedy kończy się kariera".

AMATOR

Polska lat 70. Filip Mosz, zaopatrzeniowiec z małego miasteczka, kupuje kamerę, by uwieczniać kolejne etapy życia nowo narodzonej córeczki, jednak szybko wychodzi poza domowe tematy. Realizując za namową szefa jubileuszowy film o swoim przedsiębiorstwie, potem kolejne, odkrywa społeczną funkcję kina. Rozwija swoją pasję - zakłada klub amatorski, jeździ na przeglądy, dostaje nagrody - ale wkrótce poznaje jej mroczną stronę: jego demaskatorskie materiały przynoszą więcej szkody niż pożytku.

Inspirowana osobistymi doświadczeniami (i dylematami) reżysera historia o wolności, jaką daje sztuka, ale przede wszystkim - odpowiedzialności twórcy za dzieło i jego bohaterów. Sztandarowe dzieło Kina Moralnego Niepokoju, z tytułową rolą napisaną specjalnie dla Jerzego Stuhra.

 

Reklama

Komentarze

Reklama