Rzeszów - Wtorek, 26.11.2024
Reklama

Symfoniczny wieczór w Filharmonii Podkarpackiej: Kurpiński, Chopin, Dobrzyński

Dodano: /

Piątkowy koncert symfoniczny w Filharmonii Podkarpackiej rozpocznie Uwertura do opery „Jadwiga, Królowa Polski” k. Kurpińskiego. W dalszej części wieczoru melomani usłyszą II koncert fortepianowy Chopina oraz I Symfonię F. Dobrzyńskiego.  Orkiestrę poprowadzi Jacek Rogala, a solitą wieczoru będzie wietnamski pianista Viet Trung Nguyen.

Sygnał trąbki wprowadzi słuchaczy w dostojny charakter Uwertury do opery „Jadwiga, Królowa Polski” K. Kurpińskiego (1785 – 1857) – dzieła będącego owocem współpracy kompozytora z wybitnym dramaturgiem Janem Ursynem Niemcewiczem. Opera napisana w burzliwym okresie dziejów Polski przypominała odległe czasy historii narodu, czyniąc między wierszami aluzje do wątków bardzo wówczas aktualnych. Pochodząca z opery Uwertura wykonywana jest do dzisiaj jako samodzielny utwór koncertowy, będący cennym przykładem polskiej literatury symfonicznej I połowy XIX wieku. Postać Kurpińskiego związana jest także z Koncertem fortepianowym f – moll op. 21 F. Chopina (1810 – 1849). To właśnie on dyrygował pierwszym publicznym wykonaniem tego dzieła w Teatrze Narodowym 17 marca 1830 roku. Robert Schumann z prawdziwym podziwem pisał o młodzieńczym Koncercie Chopina: „Nikt nie jest zdolny dorównać temu dziełu, którego rąbka tylko usty dotykać się godzi!…” Ocalić od zapomnienia udaje się również muzykę I. F. Dobrzyńskiego (1807 – 1867) – kolegi Chopina ze Szkoły Głównej Muzyki w Warszawie. Jednym z największych osiągnięć Dobrzyńskiego była nagroda na konkursie Towarzystwa Przyjaciół Muzyki w Wiedniu za II Symfonię c-moll op. 15. Znalazła ona uznanie w oczach samego F. Mendelssohna, który poprowadził dzieło od dyrygenckiego pulpitu, w lipskim Gewandhausie. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej przypomni tym razem I Symfonię B – dur op. 11 powstałą jeszcze w czasie studiów Dobrzyńskiego u J. Elsnera. Utwór dowodzi z jaką swobodą władał już wtedy młody kompozytor aparatem orkiestrowym.

AB 1 marca 2024r., piątek, godz. 19:00

SALA KONCERTOWA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

JACEK ROGALA – dyrygent

VIET TRUNG NGUYEN – fortepian

W programie:

  • K. Kurpiński – Uwertura do opery „Jadwiga, Królowa Polski”
  • F. Chopin – II Koncert f – moll op. 21
  • F. Dobrzyński – I Symfonia B – dur op. 11

 

Jacek Rogala

Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992). Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali: Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.

W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał

na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP.

W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów w Bukareszcie 2013-2019, I Konkurs Wiolonczelowy im. D. Połońskiego w Łodzi 2021, Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku 2022). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000). Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury i profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a obecnie jest członkiem trzeciej kadencji tej Rady. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna (POR) oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego (NOSPR) zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej dokonał nagrań płytowych, w tym m.in. czteroczęściowy cykl pt. Album Polski, We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika, Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej oraz muzykę Ryszarda Bukowskiego i Karola Anbilda. W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym: Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej z UMFC w Warszawie prowadził doroczne spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart, P. Czajkowski). Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej. Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

 

Trung Viet Nguyen

Wietnamski pianista urodzony 30 września 1996 roku w Ha Noi od dziecka mieszkający w Polsce. Ukończył studia magisterskie u prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. We wrześniu 2023 roku rozpoczął studia doktoranckie pod kierunkiem Kevina Kennera we Frost School of Music w Miami, USA.

Do jego ostatnich osiągnięć należą: zwycięstwo w XVII Ogólnopolskim Festiwalu Pianistycznym Chopinowskie Interpretacje Młodych w Koninie-Żychlinie (2021), V nagroda na Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2020), Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Wietnamie (2019) i III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Karlovac w Chorwacji (2019). W 2021 wziął udział w XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Koncertował w Europie: Niemczech, Francji, Rosji, Ukrainie, Węgrzech i w Polsce, oraz w Stanach Zjednoczonych, Tajlandii, Korei Południowej, Japonii i Wietnamie. W trakcie wystawy światowej „Expo 2020” w Dubaju dał cykl recitali w ramach koncertów NIFC w Polskim Pawilonie. W listopadzie 2022 zadebiutował w Seoul Arts Center w Korei Południowej, natomiast w 2023 odbył tournée koncertowe po Japonii, zarówno z recitalami solowymi, jak i z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej.

Jako solista wystąpił z Vietnam National Symphony Orchestra, Hanoi Symphonic Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Polskiego Radia czy Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej, m.in. pod batutą takich dyrygentów jak: Le Phi Phi, Honna Tetsuji, Łukasz Borowicz, Marek Pijarowski, Wojciech Rodek czy Jacek Rogala.

Pianista wykonuje także muzykę kameralną współpracując m.in z Ulysses Quartet, Arod Quartet oraz Arso Quintet. W dotychczasowym dorobku ma występy m.in. na festiwalach im. Artura Rubinsteina w Łodzi (2019, 2022), Frost Chopin Piano Festival w Miami (2018, 2019), na koncertach chopinowskich w Żelazowej Woli, Muzeum Fryderyka Chopina czy w Łazienkach Królewskich. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych między innymi przez: Tatianę Shebanovą, Dang Thai Sona, Kevina Kennera, Dmitri Alexeeva, Ewę Pobłocką, Wojciecha Świtałę czy Andrzeja Jasińskiego

 

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Balonowe Show - bajeczne widowisko dla całej rodziny w kwietniu w Rzeszowie

W bajecznym świecie czekają na Was przygody króla Balonona, księżniczki Balotty, latającego smoka i jego niezwykłych przyjaciół.

Aktualności

Sebastian Rejent z programem "Optima Forma" w kwietniu w Rzeszowie

Sebastian Rejent powraca z nowym programem zatytułowanym „Optima Forma” i rusza w trasę po Polsce. W kwietniu odwiedzi również Rzeszów. Występ odbędzie się 18.04 o godz. 20:30 w restauracji Lord Jack.

Aktualności

Znamy dzienną rozpiskę Rzeszowskich Juwenaliów

Wielki Koncertowy Finał odbędzie się w dniach 12 - 13 maja na miasteczku akademickim Politechniki Rzeszowskiej.

Aktualności

Premierowy koncert Kłusem z Blusem w Kinie za Rogiem Cafe

15 kwietnia o 19:00 w Kinie za Rogiem Cafe odbędzie się koncert zespołu Kłusem z Blusem połączony z premierą nowej płyty zatytułowanej „Swing&Jump&Blues”! Bilety w cenie 40zł dostępne na stronie https://niezla-sztuka.pl/pl/i/Bilety/15

Aktualności

Krajobrazy miejskie oraz zabytki Rzeszowa i okolic na zdjęciach Mateusza Głuszka

W Strefie Kultury w CH Plaza Rzeszów prezentowana jest nowa wystawa zatytułowana „Podkarpackie 8 mm” prezentująca fotografie krajobrazów miejskich oraz zabytków Rzeszowa i okolic.

Aktualności

Krótka historia kina polskiego. "Do widzenia, do jutra" w kinie Zorza

12 kwietnia o godz. 18:30 na dużej sali kina Zorza będzie można obejrzeć film Janusza Morgensterna "Do widzenia, do jutra" z 1960 roku. Projekcja odbędzie się w ramach cyklu „Krótka historia kina...

Aktualności

Kwiecień w DKF Klaps. W programie m.in. oscarowy "Wszystko wszędzie naraz"

Trzy projekcje zaplanowano z ramach kwietniowego repertuaru Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Klaps” działającego w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie.

Reklama