Rzeszów - Niedziela, 22.12.2024
Reklama

Symfonia d-moll Francka i prawykonanie "Te Deum" Mossa w Filharmonii Podkarpackiej

Dodano: /

Piątkowy wieczór symfoniczny w Filharmonii Podkarpackiej rozpoczną dźwięki Symfoniii d-moll belgijskiego kompozytora C. Francka. W drugiej części koncertu usłyszymy prawykonanie utworu „Te Deum” Piotra Mossa z udziałem Chóru Instytutu Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz solistów: Ilony Krzywickiej (sopran) i Mariusza Godlewskiego (baryton). Dzieło powstało na zamówienie Filharmonii Podkarpackiej.

Zarówno Symfonia d - moll Cesara Francka (1822 – 1890), jak i Te Deum autorstwa współcześnie żyjącego kompozytora Piotra Mossa (ur. 1949), są świadectwem szacunku kompozytorów do tradycji i dziedzictwa wielkich mistrzów.

Symfonia d - moll wyrosła ze splotu doświadczeń wywodzących się od Bacha, Beethovena i niemieckich romantyków. Napisał ją kompozytor w okresie największego rozkwitu swojego talentu, (wcześniej bardziej był znany jako wirtuoza organów niż kompozytor), który ujawnił się w ostatniej dekadzie jego życia. Powstały wówczas takie arcydzieła Francka jak: Wariacje symfoniczne, Sonata na skrzypce i fortepian, czy Kwintet fortepianowy. Symfonia d - moll jest wspaniałym przykładem oryginalności stylu kompozytora. Dzieło pisane przez cztery lata, w ukryciu przed otoczeniem, pomiędzy 1886 a 1889 rokiem uważane jest za kamień milowy w rozwoju muzyki francuskiej. Pozostający pod wrażeniem Symfonii d - moll uczeń Francka - Vincent d’Indy pisał, iż Symfonia d - moll „wznosi się ku czystej radości i życiodajnemu światłu, ponieważ jest solidnie wykonana, a jej tematy oddają idealne piękno.”

Te Deum Piotra Mossa oparte jest na tekście wczesnochrześcijańskiego hymnu, który inspirował wielu kompozytorów na przestrzeni różnych epok. Kompozytor zanotował: „Postanowiłem i ja zmierzyć się z tym wspaniałym, bardzo bogatym w emocje, tekstem. Moje Te Deum powstało na przełomie lat 2018 i 2019. Kompozycja jest jednoczęściowa, składa się z kilkunastu sekwencji przedzielonych interludiami orkiestrowymi. Muzyka mocno związana jest z tekstem, w wielu momentach ma wręcz charakter ilustracyjny – szczególnie gdy padają tak fundamentalne dla tradycji europejskiej muzyki religijnej słowa jak: sanctus, gloria, filius, domine czy miserere. W partyturze utworu można zresztą znaleźć wiele aluzji do muzyki klasycznej. Pojawiają się tu m.in. echa bachowskich chorałów i wokaliz.”

 

AB 8 grudnia 2023 r., piątek, godz. 19:00

SALA KONCERTOWA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

CHÓR INSTYTUTU MUZYKI UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO

  • TOMASZ BUGAJ – dyrygent
  • ILONA KRZYWICKA – sopran
  • MARIUSZ GODLEWSKI – baryton
  • BOŻENA STASIOWSKA – CHROBAK – przygotowanie chóru

W programie:

  • C. Franck – Symfonia d – moll
  • P. Moss – Te Deum (prawykonanie)/ Utwór napisany na zamówienie Filharmonii Podkarpackiej

 

TOMASZ BUGAJ  w 2022 roku obchodził skromny jubileusz: w lipcu minęło 50 lat od jego debiutu dyrygenckiego, który miał miejsce jeszcze podczas studiów w klasie prof. Stanisława Wisłockiego w warszawskiej PWSM oraz studiów muzykologicznych na UW. Wieloletni współpracownik Warszawskiej Opery Kameralnej (1974 – 1988), w Polsce szefował m.in. Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980 – 1984, Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi (1986 - 1990) i Filharmonii Krakowskiej (1998 -2005). Był też Dyrektorem Muzycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie (2006 – 2008). Gościnnie dyrygował wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi, współpracując też z teatrami operowymi.

Zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Bristolu w październiku 1978 roku otwarło mu drogi na estrady brytyjskie, a później także innych krajów – Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Holandii, Luksemburga, Austrii, Rosji, Czech, Słowacji i USA. W latach 90-tych nawiązał bliską współpracę z zespołami orkiestrowymi w Santiago de Chile. Regularnie odwiedza też Japonię, prowadząc koncerty młodzieżowej orkiestry symfonicznej Toho Orchestral Academy.

Dzielił swe zainteresowania pomiędzy typowym repertuarem symfonicznym i oratoryjnym, a muzyką operową, specjalizując się szczególnie w w repertuarze mozartowskim.

Prowadzi też działalność pedagogiczną, będąc od 1997 roku profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, a od 2004 Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina , w obu tych uczelniach kierując katedrami dyrygentury.

ILONA KRZYWICKA

W roku 2009 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Poznaniu (klasa prof.G. Flicińskiej-Panfil) i następnie doskonaliła swoje umiejętności w Atelier Lyrique w Operze Narodowej w Paryżu. Kontrakt w Operze Paryskiej trwał trzy lata i zwieńczony został prestiżową nagrodą Prix Lyrique L’ AROP 2012 (najlepsza solistka sezonu)

Zadebiutowała na scenie w roku 2008 tytułową rolą w Halce Moniuszki, podczas plenerowego spektaklu w Pałacu w Radziejowicach z udziałem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego i opieką artystyczną prof. Teresy Żylis-Gara. W 2019 roku powróciła do roli Halki i wykonuje ją na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie w reżyserii Agnieszki Glińskiej i dyrekcją Łukasza Borowicza. Spektakl został zarejestrowany i jest dostępny na platformie vod.teatrwielki.pl

W latach 2009-2023 występowała m.in. w Opéra Bastille oraz Palais Garnier w Paryżu,Teatro Real w Madrycie, Théâtre National de Bordeaux en Aquitaine, Pfalztheater Kaiserslautern, Staatstheater Cottbus, Theater und Orchester Heidelberg, Theater Heilbronn, Teatrze Janacka w Brnie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Brandenburger Theater, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Opera Nova w Bydgoszczy, Operze Wrocławskiej, Operze Podlaskiej, Operze na Zamku w Szczecinie, Operze Krakowskiej itd.

Ponadto występowała podczas koncertów w Villa Medici w Rzymie, L’Auditori w Barcelonie, a także w Wielkiej Brytanii, Grecji, Francji, Hiszpanii, Rosji, Austrii, Niemczech, na Litwie oraz w Tajlandii. Jest laureatką wielu konkursów krajowych i zagranicznych. W dorobku posiada role: Cio-Cio-San (Madamie Butterfly G.Puccini), Jenufa (Jenufa L.Janáček), Mimi & Musetta ( Cyganeria, G.Puccini), Tatiana ( Eugeniuszu Oniegin, P.Czajkowski), Rusałka (Rusałka, A.Dvorak), Micaela (Carmen, G Bizet), Maria ( Mazepa, P. Czajkowski), Małgorzata (Faust, C.Gounod), Sylva ( Księżniczka Czardasza I.Kalmana), Mrs Ann Maurrant (Street Scene, K.Weill) Mirandolina (Mirandolina, B.Martiů) , Mozarta : Donny Anna (Don Giovanni), Pamina & I Dama (Czarodziejski flet) , Arminda ( La finta giardniniera), Eurydyka (Orfeusz i Eurydyka, K. Glucka, Halka S.Moniuszki ( wersja wileńska oraz warszawska), Contessa Ceprano ( Rigoletto, G.Verdi) itd Artystka z powodzeniem wykonuje także muzykę kantatowo-oratoryjną oraz pieśni. W Jej repertuarze znajdują się tak znakomite dzieła jak: W.A.Mozarta : Msza Koronacyjna KV 317 i Requiem d-moll ,14 Symfonia D.Szostakowicza, Completorium G.G.Gorczyckiego , Stabat Mater J.Haydna, G.Rossiniego, A.Dvoraka, G.B.Pergolesiego oraz L.Boccheriniego, La Vierge J.Massenet, 3 Symfonia Kaddish L.Bernsteina, Angelus W.Kilara , Requiem J.Brahmsa, A.Schnittke, Egmont L.van Beethovena.

Swój warsztat wokalny doskonaliła pod okiem wybitnej śpiewaczki Prof. Teresy Żylis-Gara.

MARIUSZ GODLEWSKI

Baryton. Absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Bogdana Makala. Jest laureatem wielu konkursów krajowych i zagranicznych. Był stypendystą wrocławskiego Samorządu w Dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych Utalentowanych Wrocławian oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2001-2002 przebywał na stypendium w Wiedniu w klasie prof. Leopolda Spitzera. W 2002 roku zadebiutował w Operze Narodowej w Warszawie partią Peleasa w operze Debussy'ego Peleas i Melizanda. Jest śpiewakiem goszczącym na wielu scenach operowych, zarówno w Polsce, jak i za granicą. W 2011 roku zaśpiewał w prapremierze pieśni Pendereckiego Powiało na mnie morze snów na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie. Na zaproszenie Valery’ego Gergieva wystąpił pod jego batutą na Festiwalu Białych Nocy w Sankt Petersburgu. W 2013 roku śpiewał podczas Beijing Music Festival pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego. W 2014 roku uhonorowany został Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: najlepszy śpiewak za rolę Scarpia w operze "Tosca" G. Puccini'ego oraz rolę Zurgi w operze "Poławiacze pereł" G. Bizet'a. W 2015 roku otrzymał nominację do nagrody Radia Wrocław Kultura za światowego formatu wykonanie roli Eugeniusza Oniegina w operze Czajkowskiego. W latach 2019-2022 na zamówienie NIFC powstały trzy solowe płyty z pieśniami St. Moniuszki, którą artysta nagrał wraz z pianistą Radosławem Kurkiem. Artysta nagrał również płytę z pieśniami F. Chopina z udziałem artystów: Mariusz Godlewski i Radosław Kurek oraz Olga Pasiecznik i Kevin Kenner. Artysta w 2022 r. otrzymał Nagrodę Samorządu Województwa Mazowieckiego im. Cypriana Kamila Norwida za nagranie drugiego tomu pieśni St. Moniuszki, oraz kreację Podczaszyca w nagraniu ‘Hrabiny” W kolekcji płytowej Mariusz Godlewski posiada również Operę „Straszny Dwór” jako Zbigniew, „Flis” jako Jakub, „Beata” jako Henryk Volsey, „Halka” jako Janusz. W swoim repertuarze posiada wiele głównych partii operowych. Artysta wykonuje również lirykę wokalną Schuberta i Brahmsa oraz niemiecką i angielską muzykę baroku.

 

Reklama

Komentarze

Reklama