Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie zaprasza do skorzystania z noworocznej propozycji udziału w projekcjach filmowych „Spotkaj Sztukę”.
Będą to pokazy filmowe dotyczące sztuk wizualnych dla osób zainteresowanych szeroko pojętą estetyką. Zaprezentujemy Państwu te najnowsze, jak i starsze filmy - warte uwagi - o fotografii, malarstwie, modzie, projektowaniu i architekturze, a także nieodłącznie z tym związanej - pasji tworzenia i wrażliwości. Comiesięczne spotkania odbywać się będą w sali audiowizualnej WDK Rzeszów na II p., liczącej 60 miejsc. Jest to profesjonalnie wyposażona sala, idealna na kameralne i wyjątkowe pokazy. Ofertę kierujemy dla wszystkich zainteresowanych, którym bliska jest sztuka. Proponujemy spotkania w każdy ostatni czwartek miesiąca o godz. 18:30.
Bilety na pokazy filmowe będą dostępne w cenie 10 zł. - w kasie WDK Rzeszów
W programie pierwszego półrocza zobaczymy:
30 stycznia 2020 r. - Nowojorska ulica w obiektywie - reż. Cheryl Dunn
USA, 2013, 83 min
Hołd złożony zanikającej dziś sztuce fotografii ulicznej. Autorka rozmawia z największymi jej gwiazdami, z niedowierzaniem słuchając opowieści o wielogodzinnym czekaniu i wytrwałości godnej myśliwych. Różne strategie służą jednemu celowi: uchwycić ten jeden, ulotny moment.
27 lutego 2020 r. - Duch Bauhausu - reż. Niels Bolbrinker, Thomas Tielsch
Niemcy, 2018, 90 min
Czym tak naprawdę był Bauhaus? Radykalną artystyczną utopią, czy raczej ruchem, który wciąż wpływa na nasze życie i otaczający świat? Film przedstawia fascynującą historię powstałego 100 lat temu innowacyjnego nurtu w sztuce, a także wyrosłe z niego współczesne społeczne i artystyczne projekty. Mimo upływu lat nadal silnie się z nim wiążą, bo Bauhaus okazuje się dziś ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Nie chodziło w nim przecież nigdy o sam proces twórczy, o sztukę dla sztuki. Forma miała wynikać z funkcji, a najbardziej liczyło się ulepszanie świata właśnie za pomocą sztuki i architektury - łączenie w jedno sztuki, rzemiosła i technologii.
W filmie poznajemy nie tylko historię Bauhausu, ale także jego bogate i zróżnicowane dziedzictwo. Przejawia się ono dziś w rozmaitych projektach. Obserwujemy artystów, naukowców i architektów świadomie odnoszących się do Bauhausu jako aktualnej idei, która pomimo upływu czasu nie straciła na atrakcyjności. Co więcej, okazuje się obecnie nadzwyczaj inspirująca. Charakterystyczna dla Bauhausu synteza wyobraźni i struktury, bogactwa i prostoty są ważnymi elementami kultury i życia codziennego XX i XXI w. Czerpią od niej projektanci Apple’a i współcześni architekci. Twórcy filmu prezentują wizjonerskie idee Bauhausu, jego współczesne konteksty i zadają zawsze aktualne pytania: jak chcemy żyć i dokąd zmierzamy?
26 marca 2020 r. - Anton Corbijn. Na wylot - reż. Klaartje Quirijns
Holandia/Niemcy/Wielka Brytania/Włochy/Szwecja, 2012, 85 min
Pochodzący z Holandii Anton Corbijn to ikona współczesnej fotografii, a także znany reżyser filmów i wideoklipów muzycznych, który pod wpływem grupy Joy Division i post punku w latach 70. XX wieku przeprowadził się na stałe do Londynu. Świat muzyczny poznał go dzięki reżyserii teledysków takich zespołów, jak: Depeche Mode (Personal Jesus), Nirvana (Heart-Shaped Box), Joy Divison (Atmosphere), Cold Play (Viva La Vida), czy grupy Metallica (Mama Said, Hero of the Day). W 2007 roku Corbijn wyreżyserował film biograficzny o Ianie Curtisie zatytułowany Control, choć - jak sam przyznaje - najbardziej interesuje go fotografia. Unika w niej nowoczesnej, pełnej przepychu techniki, preferując surowy, zimny styl, utrzymany w czarno-białej kolorystyce.
Film przedstawia bardzo intymny, melancholijny portret artysty, którego życie to prawdziwy dramat, wieczna walka ze sobą oraz zmaganie się z samotnością. Podróżując po świecie jako fotograf, reżyser, czy multimedialny artysta, Corbijn zmuszony jest poświecić własną prywatność na rzecz kariery, a co więcej dokonywać wyboru pomiędzy byciem artystą a komercyjnym rzemieślnikiem. „Samotność to mój najwierniejszy przyjaciel” – mawia człowiek, który może pochwalić się współpracą z takimi gwiazdami jak: Björk, David Bowie czy Nick Cave. Film pokazuje Corbijna w akcji - jak po raz kolejny reżyseruje teledysk U2 lub George’a Clooney’a w filmie Amerykanin. Widzimy jednak jak wysoką cenę przyszło mu za to zapłacić.
30 kwietnia 2020 r. - Beuys. Sztuka to rewolucja - reż. Andres Veiel
Niemcy, 2017, 107 min
Charyzmatyczny niemiecki artysta, teoretyk sztuki, pedagog, aktywista i społeczno-polityczny reformator Joseph Beuys twierdził, że każdy z nas jest artystą w życiu, każdy może tworzyć sztukę i wpływać na nią oraz otaczający go świat. Ubrany w charakterystyczny kapelusz kontrowersyjny twórca postrzegał sztukę nie jako przedmioty estetyczne, lecz twórcze, terapeutyczne działanie o społecznym lub politycznym podłożu. Film jest wnikliwym portretem jego życia i twórczości opartym niemal w całości na doskonale zmontowanych materiałach archiwalnych.
Okazuje się, że dziś - 30 lat po śmierci Beuysa - jego poglądy i życiowa postawa są aktualne znacznie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Film udowadnia, że Beuys był wizjonerem daleko wykraczającym poza czasy, w których żył. Oglądając jego sztukę, w tym słynne performanse i słuchając jego wypowiedzi rozumiemy, dlaczego pieniądze nigdy nie powinny być towarem - według Beuysa handel nimi podważa zasady demokracji. Ale to nie wszystko - podpatrujemy, jak powstawały jego projekty, oglądamy stare fotografie, słuchamy fragmentów wykładów i wyjaśnień własnych prac i głoszonych idei, a także anegdot. Poznajemy na czym polegał szczególny rodzaj humoru Beuysa. Jednak oglądając ten nieznany dotąd szerzej wizualny i dźwiękowy materiał archiwalny, poznajemy nie tylko portret porywającego artysty, lecz przede wszystkim kameralny, intymny obraz niezwykłego człowieka o kompletnie nietuzinkowej osobowości, oryginalnej koncepcji sztuki i nieoczywistych jak na swoje czasy poglądach.
28 maja 2020 r. - Sfabrykowany krajobraz - reż. Jennifer Baichwal
Kanada, 2006, 90 min
Dokumentalna opowieść o pracy i postaci Edwarda Burtynsky'ego - wybitnego kanadyjskiego artysty fotografika, którego obszarem zainteresowań jest ludzka ingerencja w krajobraz na skalę przemysłową. Kamera towarzyszy Burtynsky'emu podczas jego wyprawy do Chin, gdzie przedmiotem jego (i naszego) zainteresowania stają się kopalnie odkrywkowe, kamieniołomy, budowa Tamy 3 Przełomów, wyburzanie miasta przed jego zalaniem, wielkie składowiska odpadów, hałdy przemysłowe.
„Sfabrykowany krajobraz” to filmowy esej - rozważania na temat wpływu człowieka na kształt naszej planety, unikający jednak prostych sądów i jednoznacznych odpowiedzi.
25 czerwca 2020 r. - Chińskie van Goghi - reż. Haibo Yu, Kiki Tianqi Yu
Chiny/Holandia, 2016, 84 min
Do 1989 roku Dafen była małą robotniczą osadą położoną w granicach Shenzen - miasta w południowo-wschodnich Chinach. Obecnie liczy już 10 000 mieszkańców, w tym głównie byłych chłopów, którzy dziś się malarzami. W wielu pracowniach, a także wprost na ulicach, malarze z Dafen tworzą tysiące replik popularnych na Zachodzie Europy obrazów. To tu powstają kopie znanych dzieł van Gogha, Leonarda da Vinci, Warhola i innych mistrzów malarstwa sprzedawane potem w tysiącach egzemplarzy w sklepach i galeriach na całym świecie. Roczna sprzedaż to 5 milionów obrazów, a zamówień jest tak dużo, że aby im sprostać, lokalni malarze śpią na podłodze między sznurami, na których wiszą tworzone przez nich kopie.
W 2015 roku obroty ze sprzedaży tych replik wyniosły 65 milionów dolarów i nic nie zapowiada, aby uległy zmniejszeniu. Film śledzi losy jednego z takich kopistów - Xiaoyong Zhao, który wraz z rodziną namalował już około 100 000 kopii dzieł van Gogha. Po wielu latach obcowania z twórczością holenderskiego mistrza poczuł do niego miłość i przywiązanie. Postanowił zgłębić fenomen jego twórczości. W tym celu udał się w podróż do Amsterdamu, aby na własne oczy obejrzeć jego oryginalne dzieła w Muzeum van Gogha i spotkać się ze swoim najlepszym klientem - amsterdamskim marszandem. Zrodzona z kopiowania obrazów miłość do sztuki zmieniła go z rzemieślnika w malarza, który zaczął tworzyć własne, oryginalne obrazy.
Jednak film dokumentuje nie tylko historię kopisty, który w wyniku swojej pracy stał się artystą. To również fascynujący obraz mało znanego aspektu globalnego rynku sztuki. Film odsłania kulisy produkcji obrazów na masową skalę, kwestionując definicje nie tylko sztuki jako takiej, ale również twórcy obrazu, a przede wszystkim roli i znaczenia oryginału i jego imitacji we współczesnej konsumpcyjnej kulturze.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz