Rzeszów - Czwartek, 26.12.2024
Reklama

Penderecki, Tansman i Dvořák w piątkowy wieczór w Filharmonii Podkarpackiej

Dodano: /

„Agnus Dei” Krzysztofa Pendereckiego, „I Koncert fortepianowy” A. Tansmana i „VIII Symfonia” A. Dvoraka wypełnią program piątkowego (5.03) koncertu symfonicznego w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Orkiestrę poprowadzi Paweł Przytocki. Przy fortepianie zasiądzie polska pianistka Julia Kociuban. Początek tradycyjnie o godz. 19:00.

Piątkowy wieczór w Filharmonii Podkarpackiej rozpocznie utwór „Agnus Dei” Krzysztofa Pendereckiego. To piąta część Polskiego Requiem – jednego z najważniejszych i największych dzieł oratoryjnych kompozytora – powstała w 1981 roku, po śmierci Prymasa Tysiąclecia. Utwór jest upamiętnieniem zarówno ważkich, tragicznych wydarzeń z historii Polski, jak i ludzi niezłomnej wiary – Maksymiliana Kolbe, Papieża Jana Pawła II oraz kardynała Stefana Wyszyńskiego, któremu poświęcone jest Agnus Dei. Dzieło zabrzmi w wersji na orkiestrę smyczkową autorstwa samego kompozytora. ‘

W kolejnej części wieczoru zabrzmi I Koncert fortepianowy Aleksandra Tansmana. Utwór wykonany po raz pierwszy w 1926 roku w Paryżu, jest przykładem klasycznej elegancji, lekkości faktury i błyskotliwej inwencji melodycznej z pierwiastkami polskiej muzyki ludowej.

Na zakończenie melomani usłyszą VIII Symfonię G – dur op.88 (1889) Antonina Dvořáka (1841 – 1904). Jej twórca, stojący w tym czasie u szczytu sławy, doceniał także uroki dnia codziennego i chwil spędzonych na łonie przyrody. To właśnie podczas letnich wakacji, z inspiracji pięknem natury zrodziła się jego VIII Symfonia, co tłumaczyć może pogodny, wręcz błogi nastrój dzieła. Symfonię wypełnia mnóstwo przepięknych, zróżnicowanych w wyrazie melodii. W pierwszej część Allegro con brio dominują dwa tematy – marszowy i pastoralny, druga część, to nastrojowe Adagio, a w trzeciej części Allegretto grazioso melodie wirują w tanecznym rytmie. Finał Allegro ma non troppo rozpoczyna triumfalne solo trąbek, po którym następuje mistrzowski cykl wariacji, który wybrzmiewa jako potężny hymn radości.

 

Paweł Przytocki

Paweł Przytocki urodził się w Krośnie. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w 1985r. w klasie Dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. Swoje umiejętności doskonalił na kursach dyrygenckich u Petera Eötvösa .W latach 1986 –1987 był również stypendystą Bachakademie Stuttgart, uczestnicząc w kursach mistrzowskich prof. Helmutha Rillinga. Od 1988r. do 1991 r. był dyrygentem, a  także dyrektorem artystycznym Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.W roku 1990 debiutował w  Filharmonii Narodowej w  Warszawie. W  latach 1995 -1997 był dyrektorem artystycznym Filharmonii im. Artura Rubinsteina w  Łodzi. Od roku 2005 -2009 Przytocki był dyrygentem Teatru Wielkiego Opery Narodowej w  Warszawie. W  sezonie 2005/2006 przygotował premierę Spartakus Chaczaturiana oraz prowadził spektakle Oniegin Czajkowskiego, Traviatę Verdiego, a także La Boheme Pucciniego. W sezonie 2006/2007 dyrygował premierą baletu "Oniegin" w choreografii Johna Cranko. W latach 2008- 2012 Paweł Przytocki był Dyrektorem Naczelnym i  Artystycznym Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Przytocki współpracuje z  większością orkiestr filharmonicznych w  Polsce, a  także z  orkiestrami symfonicznymi i  kameralnymi za granicą.

Przytocki występował z polskimi orkiestrami wielokrotnie w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Francji i Hiszpanii. Uczestniczy regularnie w  międzynarodowych festiwalach muzycznych. Dokonał on również nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji oraz nagrań płytowych dla wytwórni DUX, Aurophon i Point Classics. Jego nagranie I  Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny “La folia “(obok takich kreacji, jak V Symfonia Beethovena, pod batutą Carlosa Kleibera oraz Appasionata 1960 Światosława Richtera) jako przykład rzadko spotykanej intensywności i zaangażowania w muzyce. Od roku 2008 Paweł Przytocki jest związany z  Katedrą Dyrygentury Akademii Muzycznej w  Krakowie, gdzie prowadzi swoją klasę Dyrygentury. We wrześniu 2017 objął funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina w Łodzi.

 

Julia Kociuban

Julia Kociuban uważana jest za jedną z  czołowych pianistek swojego pokolenia. Jej debiutancka płyta „Schumann, Chopin, Bacewicz” została uznana przez krytyków za jeden z najciekawszych pianistycznych debiutów fonograficznych ostatnich lat, a jej nagranie II Sonaty fortepianowej Grażyny Bacewicz określono jako najwspanialszą rejestrację utworu na świecie. Dwa najnowsze albumy z  koncertami oraz kwintetami fortepianowymi G. Bacewicz i  A. Tansmana były nominowane do nagrody ‘Fryderyk’. W  2022 roku ukazał się drugi solowy album artystki „Polish Polonaises”. Kociuban regularnie występuje w  renomowanych salach koncertowych w Europie (m.in. Herkulessaal w Monachium, Konzerthaus w Wiedniu i w Berlinie, Laeiszhalle w Hamburgu), Ameryce oraz Azji. Jest zapraszana na najbardziej prestiżowe festiwale muzyczne na świecie w tym m.in. La Roque d’Antheron, La Folle Journee, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Kissinger Sommer. Jako solistka koncertowała z  towarzyszeniem uznanych orkiestr kameralnych i symfonicznych, w tym m.in.: Wiener Symphoniker, Wiedeńska Orkiestra Radiowa ORF, Orkiestra Symfoniczna NDR w  Hamburgu. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami. Dokonała szeregu nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych m.in. dla wytwórni Sony Classical, DUX oraz Gramola. Julia Kociuban jest absolwentką Royal College of Music w  Londynie, Universität Mozarteum w  Salzburgu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w  Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Dmitri Alexeeva, Pavla Gililova oraz Piotra Palecznego. W  2019 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych, a rok później ukończyła podyplomowe studia menadżerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w  Warszawie. Prócz działalności artystycznej prowadzi działalność pedagogiczną wykładając na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Jest także pomysłodawczynią i  dyrektorem BISMA Bacewicz International Summer Music Academy.

 

Reklama

Komentarze

Reklama