Rzeszów - Czwartek, 31.10.2024
Reklama

Październikowy repertuar DKF Klaps

Dodano: /

Poznalismy harmonogram październikowych projekcji filmiowych w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Klaps”. Tym razem miłośnicy dobrego kina będą mogli obejrzeć 4 filmy.

Projekcje filmów w ramach DKF Klaps połączone z prelekcjami i pofilmowymi dyskusjami prowadzonymi przez Dominika Nykla, odbywają się w poniedziałki o godz. 19:00 w sali widowiskowo-kinowej Wojewódzkiego Domu Kultury.  Karnety miesięczne na pięć filmów będą dostępne w cenie 30 zł, a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 10 zł

Podczas projekcji będą obowiązywać aktualne w tym czasie obostrzenia Głównego Inspektora Sanitarnego oraz zasady funkcjonowania WDK dostępne na stronie www.wdk.podkarpackie.pl

Poniżej znajdziecie program na marzec oraz informacje o filmach:

05.10.2020 r. - NADZIEJA, reż. Maria Sødahl
12.10.2020 r. - NIEDOSYT, reż. Carlo Mirabella-Davis
19.10.2020 r. - A POTEM TAŃCZYLIŚMY, reż. Levan Akin
26.10.2020 r. - ŻEGNAJ MÓJ SYNU, reż. Wang Xiaoshuai

 

O filmach:

NADZIEJA, reż. Maria Sødahl
produkcja: Norwegia 2019  /  gatunek: dramat  /  czas trwania: 126 min

Subtelna i wzruszająca opowieść o chorobie, życiowych priorytetach i potrzebie bliskości.

Film duńskiej reżyserki oparty jest na jej własnych przeżyciach. Koncentrując się na parze głównych bohaterów, Sødahl tworzy subtelną i wyważoną opowieść o życiowych priorytetach, odpowiedzialności za drugą osobę oraz bliskości. To uniwersalne studium dojrzałego związku jest tak poruszające w dużej mierze za sprawą znakomitych kreacji Andrei Bræin Hovig i jednego z najbardziej rozpoznawalnych szwedzkich aktorów Stellana Skarsgårda.    

Co może się stać z miłością, gdy pewnego dnia pełna energii i wewnętrznej siły kobieta dowiaduje się, że ma przed sobą ledwie trzy miesiące życia? Taka sytuacja zastaje Anję i jej męża Tomasa tuż przed Bożym Narodzeniem. Doświadczoną parę, która przez lata bardziej niż na wzajemnym uczuciu skoncentrowana była na prowadzonych równolegle karierach artystycznych. Ich małżeństwo przetrwało głównie ze względu na dzieci.

Kiedy w Wigilię Bożego Narodzenia kobieta dowiaduje się, że ma nawrót choroby i nieoperacyjnego raka mózgu, życie bohaterów rozpada się na kawałki i ulega przewartościowaniu. Troska miesza się ze skrywanymi od lat pretensjami, a trudnemu do okiełznania lękowi towarzyszy frustracja. Kolejne tygodnie pokażą, czy Anja i Tomas odnajdą w sobie uczucie, które kiedyś ich połączyło, oraz czy będą w stanie przejść przez ten rodzinny dramat razem.

nagrody:

2020 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie, nagroda Europa Cinemas Label dla najlepszego filmu europejskiego.

2020 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Trondheim – nagroda dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej (Andrea Bræin Hovig) oraz dla najlepszej aktorki drugoplanowej (Gjertrud L. Jynge), nagroda za najlepsze kostiumy, nominacje: najlepsza reżyseria, najlepszy aktor pierwszoplanowy, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia.

 

NIEDOSYT, reż. Carlo Mirabella-Davis

produkcja: USA, Francja 2019  /  gatunek: dramat  /  czas trwania: 94 min

Niedosyt, pełnometrażowy debiut Carlo Mirabelli-Davisa, to niezwykłe połączenie społecznego dramatu i psychologicznego thrillera, w którym nawiązania do Dziecka Rosemary służą za paliwo dla historii emancypacyjnej. Film miał swoją premierą na nowojorskim Tribeca Film Festival i wyruszył w imponująca trasę festiwalową, wybrany przez Indiewire jako jeden z najpoważniejszych kandydatów do przyszłorocznych Oscarów. Na ekranie, oprócz magnetycznej Haley Bennett (Dziewczyna z pociągu, Prosto w serce), występują też Elizabeth Marvel (House of Cards, Homeland) czy Denis O’Hare (Wielkie kłamstewka, Dallas Buyers Club).

Hunter (Haley Bennett) ma przystojnego męża, wielki dom, bajecznie bogatych teściów i wyniki badań jednoznacznie wskazujące na to, że w jej ciele zaczyna rozwijać się dziecko. Zamknięta w swojej złotej klatce dziewczyna poddaje się całkowicie woli rodziny, która przejmuje coraz większą kontrolę nad jej życiem. Hunter wykształca w sobie nietypowy mechanizm obronny: nieodpartą potrzebę połykania drobnych przedmiotów, takich jak szklane kulki czy pinezki i inne znalezione w zakamarkach domu rzeczy. Pozornie idealny świat zaczyna rozpadać się na kawałki.

 

A POTEM TAŃCZYLIŚMY, reż. Levan Akin

produkcja: Szwecja 2019  /  gatunek: dramat/romans  /  czas trwania: 113 min

Zakochany w tańcu Merab (Levan Gelbakhiani) od najmłodszych lat trenuje w Gruzińskim Balecie Narodowym. Jego jedynym marzeniem jest dostanie się do głównego składu, dzięki czemu będzie mógł wyruszyć w tournée i opuścić konserwatywną Gruzję. Kiedy jeden z głównych tancerzy zostaje zwolniony i rozpoczyna się rekrutacja na jego miejsce, ten cel wydaje się być na wyciągnięcie ręki. W tym czasie do zespołu dołącza nowy tancerz, charyzmatyczny i utalentowany Irakli (Bachi Valishvili), który może stanąć Merabowi na drodze.

 

od reżysera:

„W Gruzji istnieją trzy rzeczy, które są uznawane za wzór tradycji gruzińskiej i tożsamości narodowej: Kościół, tradycyjny śpiew polifoniczny i tradycyjny taniec narodowy.

Główny bohater, którego obserwujemy w filmie, ma takie samo imię jak ja i jest tancerzem.
Ja również tańczyłem, kiedy byłem młodszy i wyobrażałem sobie, że będę tancerzem w przyszłości. Przeprowadziłem wywiady z wieloma tancerzami, którzy opowiedzieli mi, jak zachowawcza i surowa była scena gruzińskiego tańca. Zainspirowany tymi opowieściami pstanowiłem nakręcić historię o tym otoczeniu”.

 

ŻEGNAJ MÓJ SYNU, reż. Wang Xiaoshuai

produkcja: Chiny 2019  /  gatunek: dramat  /  czas trwania: 180 min

Obejmująca trzy dekady rodzinna saga, której tłem są społeczne, polityczne i ekonomiczne przemiany, do jakich doszło w Chinach, począwszy od lat 80. Pod płaszczykiem epickiego kina Wang Xiaoshuei, czołowy twórca szóstej generacji chińskich reżyserów, opowiada o bolesnej stracie, niezabliźnionych ranach i próbie pojednania. Posługując się historią jednostek, chiński reżyser krytycznym okiem spogląda na transformację, jaką na przestrzeni trzech dekad przeszło Państwo Środka. Od rewolucji kulturalnej do agresywnego kapitalizmu dnia dzisiejszego. Ozdobą filmu są znakomite role, za które Yong Mei oraz Wang Jingchun odebrali w Berlinie Srebrne Niedźwiedzie.

Główni bohaterowie Yaojun i Liyun byli niegdyś szczęśliwym małżeństwem. Ich los naznaczony został z chwilą, gdy w tragicznym wypadku śmierć poniósł ukochany syn pary. To wydarzenie odcisnęło się piętnem na całym ich dalszym życiu, którego celem od tej pory stało się znalezienie ukojenia. Dramatyczne skutki „polityki jednego dziecka” oraz skomplikowane relacje rodzinne opowiedziane są subtelnie i z głęboką wrażliwością.

Film zdobył ponad 20 nagród oraz 40 nominacji na światowych festiwalach filmowych m.in.:

2019 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie – Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki (Yong Mei), Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora (Wang Jingchun)

2019 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Urugwaju – Nagroda Specjalna Jury, Nagroda Publiczności

2019 - Asia Pacific Screen Awards – nominacje: najlepszy film, najlepszy scenariusz, najlepszy aktor, najlepsza aktorka, najlepsza reżyseria, najlepsze zdjęcia
2019 - China Film Critics Association Awards – nagroda: Top 10 Films

2019 - Chinise Film Media Awards – nagroda: najlepszy aktor (Wang Jingchun), nominacje: najlepsza aktorka (Yong Mei)

2019 - Golden Rooster Awards – nagrody: najlepszy aktor (Wang Jingchun), najlepsza aktorka (Yong Mei), najlepszy scenariusz, nominacje: najlepszy film, najlepszy reżyserem

2019 - Hamilton Behind the Camera Awards – nagroda za najlepszy scenariusz
2019 - IQIYI TV and Movie Awards – nagroda dla najlepszego aktora (Wang Jingchun)
2019 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Mińsku – nagroda za najlepsze zdjęcia
2019 - Shanghai Film Critics Awards - nagroda: Top 10 Films

 

 

Reklama

Komentarze

Reklama