Rzeszów - Niedziela, 24.11.2024
Reklama

Otwarcie wystawy Kamili Sammler i spotkanie z autorką w Galerii Nierzeczywistej

Dodano: /

9 marca 2024 r. o godz. 18:00, w Galerii Nierzeczywistej RSF w Rzeszowie, odbędzie się wernisaż Kamili Sammler zatytułowanej "jaCień". W otwarciu weźmie również udział sama autorka.

Kamila Sammler ukończyła Wydział Aktorski PWST w Krakowie. Związana jest z teatrami Kalisza, Łodzi, Wrocławia, Poznania i Warszawy. Jest aktorką teatralną, filmową i telewizyjną, scenarzystką, wykładowcą sztuki aktorskiej, fotografką, kuratorką wystaw fotograficznych, podróżniczką i producentką teatralną.

Od 2014 roku członkini rzeczywista ZPAF. W 2019 roku otrzymała tytuł doktora w dziedzinie sztuki, dyscyplinie sztuki filmowe i teatralne w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Filmowej i Teatralnej w Łodzi.

Wykłada w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi, współpracuje z PWSFTViT w Łodzi.

Projekty fotograficzne łączy i często prezentuje razem z teatralnymi (np. wystawa jaCień i monodram Cień).

Kamila Sammler na swoim koncie ma wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych oraz nagród w konkursach fotograficznych, zarówno tych na arenie polskiej, jak i zagranicznej (m.in. konkurs Portret w Trzciance, Definicja Przestrzeni- Międzynarodowe Biennale Krajobrazu w Kielcach, TIFA Tokyo International Foto Awards i wiele innych).

Kuratorem wystawy "jaCień" jest prof. Sergiusz Sachno, a sama wystawa prezentowana była w wielu prestiżowych galeriach w Polsce, m.in. Starej Galerii ZPAF w Warszawie, Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie, Teatrze Wielkim w Łodzi, Galerii Pustej w Katowicach i wielu innych. Więcej informacji i Artystce: https://kamilasammler.art

O wystawie "jaCień" pisało wielu, m.in. Piotr Komorowski i Aleksander van Lavnik

[…] Fotograficzne obrazy Kamili Sammler są atrakcyjne dla miłośnika formy: kompozycje są znakomite, zaś dynamika kadrów zaprasza oko do permanentnej pracy, po to jednakże, by przygotować grunt pod głębszą analizę, bowiem nie dekoracyjność jest jedynym, czy podstawowym elementem zestawu, który autorka opatrzyła znaczącym tytułem Ja - cień.

To, co istotnie wyczuwam, to emocje związane mocno z jej osobistym (także uwarunkowanym uprawianą profesją) sposobem przeżywania świata. W istocie mamy do czynienia z teatrem cieni prezentującym serię autoportretów, które poprzez swoje niedopowiedzenie i ulotność tym bardziej intrygują, w sposób oczywisty ilustrując jedną z kluczowych kwestii filozoficznych nawiązujących do rozróżnienia pomiędzy bytem a byciem. Artystka zdaje się zadawać pytanie: kim jesteśmy w swojej cielesności, zagradzając drogę światłu i na chwilę – moment – zaznaczając w świecie widzialnym swoją obecność?

Skoro każda chwila umiera, to tym bardziej przemija ulotna wizja cienia, który będąc jawnym dowodem na istnienie swojej przyczyny, w żaden substancjonalny sposób nie daje się ująć jakiejś potwierdzającej formule ontologicznej. Cień jest bowiem tylko przelotnym wrażeniem optycznym, efemerycznym, nietrwałym fantomem w realnym świecie formy i materii. […]

Spośród wielu możliwych interpretacji tego zestawu nasuwa mi się skojarzenie z archetypem szamanki, oddającej się rytuałom, hermetycznym ceremoniałom zaślubin z Ziemią. Następuje utożsamienie z naturą, powrót do jedni; nie jest wszak człowiek niczym innym jak obdarzonym świadomością fragmentem wirującej planety, cząstką kosmosu oglądającego samego siebie, elementem zaprogramowanym już w fazie wielkiego wybuchu. Ziemia w języku polskim to rodzaj żeński. Ta Ziemia jest budulcem naszego ciała. Urodziła nas, ale także, jak mówi chrześcijańska formuła: z prochu powstałeś i w proch się obrócisz. […]

Piotr Komorowski (fragmenty tekstu „Obrazy i idee“ towarzyszącego wystawie)

[…] Kamila Sammler potraktowała cień zgoła inaczej. Przypisała cieniowi role w dwóch, zupełnie od siebie niezależnych, obszarach, rozpięła między nimi nić i balansuje na niej w kolejno odkrywanych fotografiach. Pierwszy z tych obszarów dotyczy wizualnie postrzeganej zawartości utworu i nie wykracza poza niego. Podkolorowanie całej fotografii odrealnia ją a podobny odcień cienia i tła powoduje osłabienie wrażenia „obcości” plamy cienia na tle. Owa kolorystyczna nienaturalność sprzyja „oderwaniu” cienia od jego źródła i zbliżeniu z tłem. Podobny kształt cienia i tła, ich dynamika i odpowiedniość, zbliżają i zespalają cień z tłem ostatecznie. Drugi obszar nie dotyczy już tylko treści uchwyconych w kadrze i wzbogacony jest o poczucie istnienia postaci, będącej źródłem cienia i umiejscowionej poza ramami utworu. Artystka nadaje cieniowi swoistą rolę pośrednika i spoiwa pomiędzy postacią spoza kadru a materią, na którą ów cień pada. Kształt cienia i ukryta w nim dynamika harmonijnie komponują się z podłożem w sposób zachęcający do interpretowania ich jako odbicia stanu psychofizycznego postaci spoza kadru. Prace Kamili Sammler wypełniają znamiona utworu decentrystycznego, posiadając zdolność objawiania się w sposób dwojaki, z których jeden polega na interpretacji jedynie tego, co zawiera się w obrębie fotografii, a drugi polega na odnajdywaniu poza kadrem centrum znaczeniowego. […]

Aleksander van Lavnik (fragmenty tekstu „pierwiastki śladowe“, towarzyszącego wystawie)

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Rzeszowskie Juwenalia 2024. Ogłoszono kolejnego artystę

Żabson dołącza do grona wykonawców, którzy zagrają w tym roku na Rzeszowskich Juwenaliach. Raper wystąpi 11 maja na nowej scenie hip-hop. Do tej pory organizatorzy imprezy potwierdzili udział takich wykonawców jak: PRO8L3M,...

Aktualności

Festiwal Fredrowski w Rzeszowie. Trzydniowa uczta dla miłośników teatru

Początkiem marca w Rzeszowie będzie można zobaczyć trzy najwybitniejsze sztuki Aleksandra Fredry. Spektakle będą prezentowane w ramach Festiwalu Fredrowskiego Teatru Klasyki Polskiej.

Aktualności

"Tribute to Maria Koterbska" - muzyczne wspomnienie o królowej swingu w Filharmonii

Filharmonia Podkarpacka zaprasza na wyjątkowy koncert poświęcony polskiej „królowej swingu” Marii Koterbskiej. W repertuarze przeboje artystki na nowo zaaranżowane przez pianistę i band lidera Artura Jurka z udziałem wybitnych wokalistek: Agaty Borzym,...

Aktualności

Aktorzy Teatru Przedmieście zaśpiewają autorskie piosenki

W najbliższą niedzielę, 11 lutego w siedzibie Teatru Przedmieście przy ul. Reformackiej 4 w Rzeszowie odbędzie się premierowy koncert zatytułowany "Występne piosenki". Początek o godz. 18:00. Bilety w cenie 60 zł i...

Aktualności

"Orfeusz w piekle" - słynna operetka Offenbacha w kinie Zorza

W niedzielę 11 lutego, godz. 17:00 w kinie Zorza odbędzie się retransmisja z Festiwalu Salzburskiego słynnej operetki operetka Jacques’a Offenbacha w wyjątkowo barwnej i zabawnej inscenizacji.

Aktualności

Karnawałowe afterparty w Filharmonii. Światowe przeboje w nowej odsłonie

Podczas najbliższego piątkowego wieczoru w Filharmonii Podkarpackiej zabrzmią światowe przeboje w zupełnie nowych aranżacjach. Na scenie, oprócz filharmoników, pojawią się wyjątkowi wokaliści: Olga Szomańska i Marcin Januszkiewicz oraz zespół Pawla Steczka.

Aktualności

PS Dialogi z/o Nowosielskim - nowa wystawa w "Siemaszce"

Od 2 lutego 2024 r. we foyer Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, można oglądać wystawę zatytułowaną „PS Dialogi z/o Nowosielskim”, na której prezentowane są prace artystek i artystów z Instytutu Sztuk...

Reklama