Rzeszów - Niedziela, 24.11.2024
Reklama

Otwarcie wystawy Kamili Sammler i spotkanie z autorką w Galerii Nierzeczywistej

Dodano: /

9 marca 2024 r. o godz. 18:00, w Galerii Nierzeczywistej RSF w Rzeszowie, odbędzie się wernisaż Kamili Sammler zatytułowanej "jaCień". W otwarciu weźmie również udział sama autorka.

Kamila Sammler ukończyła Wydział Aktorski PWST w Krakowie. Związana jest z teatrami Kalisza, Łodzi, Wrocławia, Poznania i Warszawy. Jest aktorką teatralną, filmową i telewizyjną, scenarzystką, wykładowcą sztuki aktorskiej, fotografką, kuratorką wystaw fotograficznych, podróżniczką i producentką teatralną.

Od 2014 roku członkini rzeczywista ZPAF. W 2019 roku otrzymała tytuł doktora w dziedzinie sztuki, dyscyplinie sztuki filmowe i teatralne w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Filmowej i Teatralnej w Łodzi.

Wykłada w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi, współpracuje z PWSFTViT w Łodzi.

Projekty fotograficzne łączy i często prezentuje razem z teatralnymi (np. wystawa jaCień i monodram Cień).

Kamila Sammler na swoim koncie ma wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych oraz nagród w konkursach fotograficznych, zarówno tych na arenie polskiej, jak i zagranicznej (m.in. konkurs Portret w Trzciance, Definicja Przestrzeni- Międzynarodowe Biennale Krajobrazu w Kielcach, TIFA Tokyo International Foto Awards i wiele innych).

Kuratorem wystawy "jaCień" jest prof. Sergiusz Sachno, a sama wystawa prezentowana była w wielu prestiżowych galeriach w Polsce, m.in. Starej Galerii ZPAF w Warszawie, Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie, Teatrze Wielkim w Łodzi, Galerii Pustej w Katowicach i wielu innych. Więcej informacji i Artystce: https://kamilasammler.art

O wystawie "jaCień" pisało wielu, m.in. Piotr Komorowski i Aleksander van Lavnik

[…] Fotograficzne obrazy Kamili Sammler są atrakcyjne dla miłośnika formy: kompozycje są znakomite, zaś dynamika kadrów zaprasza oko do permanentnej pracy, po to jednakże, by przygotować grunt pod głębszą analizę, bowiem nie dekoracyjność jest jedynym, czy podstawowym elementem zestawu, który autorka opatrzyła znaczącym tytułem Ja - cień.

To, co istotnie wyczuwam, to emocje związane mocno z jej osobistym (także uwarunkowanym uprawianą profesją) sposobem przeżywania świata. W istocie mamy do czynienia z teatrem cieni prezentującym serię autoportretów, które poprzez swoje niedopowiedzenie i ulotność tym bardziej intrygują, w sposób oczywisty ilustrując jedną z kluczowych kwestii filozoficznych nawiązujących do rozróżnienia pomiędzy bytem a byciem. Artystka zdaje się zadawać pytanie: kim jesteśmy w swojej cielesności, zagradzając drogę światłu i na chwilę – moment – zaznaczając w świecie widzialnym swoją obecność?

Skoro każda chwila umiera, to tym bardziej przemija ulotna wizja cienia, który będąc jawnym dowodem na istnienie swojej przyczyny, w żaden substancjonalny sposób nie daje się ująć jakiejś potwierdzającej formule ontologicznej. Cień jest bowiem tylko przelotnym wrażeniem optycznym, efemerycznym, nietrwałym fantomem w realnym świecie formy i materii. […]

Spośród wielu możliwych interpretacji tego zestawu nasuwa mi się skojarzenie z archetypem szamanki, oddającej się rytuałom, hermetycznym ceremoniałom zaślubin z Ziemią. Następuje utożsamienie z naturą, powrót do jedni; nie jest wszak człowiek niczym innym jak obdarzonym świadomością fragmentem wirującej planety, cząstką kosmosu oglądającego samego siebie, elementem zaprogramowanym już w fazie wielkiego wybuchu. Ziemia w języku polskim to rodzaj żeński. Ta Ziemia jest budulcem naszego ciała. Urodziła nas, ale także, jak mówi chrześcijańska formuła: z prochu powstałeś i w proch się obrócisz. […]

Piotr Komorowski (fragmenty tekstu „Obrazy i idee“ towarzyszącego wystawie)

[…] Kamila Sammler potraktowała cień zgoła inaczej. Przypisała cieniowi role w dwóch, zupełnie od siebie niezależnych, obszarach, rozpięła między nimi nić i balansuje na niej w kolejno odkrywanych fotografiach. Pierwszy z tych obszarów dotyczy wizualnie postrzeganej zawartości utworu i nie wykracza poza niego. Podkolorowanie całej fotografii odrealnia ją a podobny odcień cienia i tła powoduje osłabienie wrażenia „obcości” plamy cienia na tle. Owa kolorystyczna nienaturalność sprzyja „oderwaniu” cienia od jego źródła i zbliżeniu z tłem. Podobny kształt cienia i tła, ich dynamika i odpowiedniość, zbliżają i zespalają cień z tłem ostatecznie. Drugi obszar nie dotyczy już tylko treści uchwyconych w kadrze i wzbogacony jest o poczucie istnienia postaci, będącej źródłem cienia i umiejscowionej poza ramami utworu. Artystka nadaje cieniowi swoistą rolę pośrednika i spoiwa pomiędzy postacią spoza kadru a materią, na którą ów cień pada. Kształt cienia i ukryta w nim dynamika harmonijnie komponują się z podłożem w sposób zachęcający do interpretowania ich jako odbicia stanu psychofizycznego postaci spoza kadru. Prace Kamili Sammler wypełniają znamiona utworu decentrystycznego, posiadając zdolność objawiania się w sposób dwojaki, z których jeden polega na interpretacji jedynie tego, co zawiera się w obrębie fotografii, a drugi polega na odnajdywaniu poza kadrem centrum znaczeniowego. […]

Aleksander van Lavnik (fragmenty tekstu „pierwiastki śladowe“, towarzyszącego wystawie)

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

"Jowita" po rekonstrukcji cyfrowej na ekranie Kina za Rogiem Cafe

Piękne Barbara Kwiatkowska i Kalina Jędrusik, charyzmatyczni Daniel Olbrychski i Zbigniew Cybulski - to obsada filmu Janusza Morgensterna do scenariusza Tadeusza Konwickiego. Obraz z 1967 roku - po rekonstrukcji cyfrowej - zostanie...

Aktualności

"Anatomia upadku" w marcowym repertuarze DKF Klaps. Co jeszcze zobaczymy?

Pierwszy w marcu seans w ramach cyklu DKF Klaps odbędzie się w najbliższy poniedziałek. Wyświetlony zostanie obraz zatytułowany „Obsesja” z laureatkami Oscara: Natalie Portman i Julianne Moore w rolach głównych. W kolejne...

Aktualności

Rzeszowskie Juwenalia 2024. Lady Pank dołącza do line-upu

Lady Pank to kolejny zespół, który wystąpi na tegorocznych Rzeszowskich Juwenaliach. Twórcy takich przebojów jak "Mniej niż zero", "Tańcz, głupia, tańcz", "Kryzysowa narzeczona", czy "Zostawcie Titanica" zagra pierwszego dnia imprezy na scenie...

Aktualności

Symfoniczny wieczór w Filharmonii Podkarpackiej: Kurpiński, Chopin, Dobrzyński

Piątkowy koncert symfoniczny w Filharmonii Podkarpackiej rozpocznie Uwertura do opery „Jadwiga, Królowa Polski” k. Kurpińskiego. W dalszej części wieczoru melomani usłyszą II koncert fortepianowy Chopina oraz I Symfonię F. Dobrzyńskiego. Orkiestrę poprowadzi...

Aktualności

Wystawa plakatów filmowych w Galerii WDK

Wojewódzki Dom Kultury przygotował nie lada gratkę dla kolekcjonerów plakatów filmowych oraz miłośników dobrego kina. W Galerii WDK prezentowana jest wystawa plakatów filmowych ze zbiorów Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Klaps”.

Aktualności

Tribbs zagra na 29. Rzeszowskich Juwenaliach

„Tribbs wbija na najlepsze Juwenalia w Polsce!” – poinformowali w mediach społecznościowych organizatorzy tegorocznych Rzeszowskich Juwenaliów. To pierwszy ujawniony wykonawca sceny OneStage. Artysta wystąpi w drugim dniu imprezy, tj. 11 maja.

Aktualności

Filmowy Poranek dla dzieci. Główną atrakcją spotkanie z psim behawiorystą

Kolejne spotkanie małych kinomanów z kinie Helios. Główna atrakcją najbliższego Filmowego Poranka będzie spotkanie z psim behawiorystą, który pojawi się ze swoją podopieczną. Na sali kinowej wyświetlane będą bajki z serii Tomek...

Aktualności

Spotkanie z Bernadetą Szczyptą i promocja książki "Gdzie jest moje szczęście?"

„Gdzie jest moje szczęście?” to najnowsza książka mieszkającej w Rzeszowie dziennikarki i działaczki społecznej Bernadety Szczypty. Publikacja stanowi zbiór 15 historii o życiu, miłości, rozpaczy, nadziei i szczęściu opowiedzianych przez rodziców dzieci...

Reklama