Rzeszów - Sobota, 30.11.2024
Reklama

Od września wraca DKF Klaps

Dodano: /

Po dłuższej przerwie wracają seanse filmowe w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego „KLAPS” w Wojewódzkim Domu Kultury. Projekcje będą odbywały się w obowiązującym reżimie sanitarnym. Karnety zakupione w marcu br. obowiązują również na pokazy wrześniowe.

Wrześniowe spotkania rozpocznie projekcja filmu „Najgorsze wiersze świata” węgierskiego reżysera Gabora Reisza, którą zaplanowano na 7 września. Tydzień później wyświetlony zostanie film jednego z najbardziej uznanych chilijskich reżyserów "Ema" Pabla Larraína, z Marianą Di Girolamo i Gaelem Garcíą Bernalem w rolach głównych. Dalej w kolejności widzowie obejrzą „Babyteeth” (21.09) oraz nagrodzony Srebrnym Lwem w Wenecji w 1992 roku obraz Claude'a Sauteta „Serce jak lód” (28.09).

Tradycyjnie seanse w ramach DKF Klaps będą odbywały się w poniedziałki o godz. 19:00 w sali widowiskowej WDK przy ul. Okrzei 7. Koszt miesięcznego karnetu na wszystkie wrześniowe projekcje to 30 zł. Za pojedynczy film zapłacicie 10 zł. Prelekcje i pofilmowe dyskusje poprowadzi Dominik Nykiel.

 

Wrześniowy repertuar w DKF Klaps:

07.09.2020 r. - NAJGORSZE WIERSZE ŚWIATA, reż. Gábor Reisz

14.09.2020 r. - EMA, reż. Pablo Larraín

21.09.2020 r. - BABYTEETH, reż. Shannon Murphy

28.09.2020 r. - SERCE JAK LÓD, reż. Claude Sautet

 
O filmach:

NAJGORSZE WIERSZE ŚWIATA, reż. Gábor Reisz

Produkcja: Węgry 2019 - Gatunek: dramat/komedia - Czas trwania: 90 min

Nowy film węgierskiego mistrza absurdu Gábora Reisza - znanego polskim widzom z przeboju „Sens życia oraz jego brak” to lekka opowieść o ciężkich problemach, czyli jak zbudować trwałą i głęboką relację we współczesnym świecie.

Życie 33-letniego Tamása w jednej chwili staje na głowie. Rzuca go dziewczyna, w efekcie czego zdesperowany mężczyzna postanawia zamienić Paryż na rodzinny Budapeszt.

Powrót w dobrze znane mu rejony ma pomóc bohaterowi dojść do siebie i zapomnieć o nieszczęśliwej miłości. Swoistą terapią okazuje się dla Tamása podróż sentymentalna do czasów dzieciństwa i dorastania. Wspomnienia to nie tylko poszukiwanie różnych odcieni miłości, ale i próba zrozumienia sytuacji, w której się aktualnie znalazł. Mężczyzna szybko przekonuje się, jak wielki wpływ w kształtowaniu osobowości, tożsamości ma nasza przeszłość. Dzięki temu zaczyna uświadamiać sobie, jak skomplikowane i czasami zupełnie niezrozumiałe bywają ludzkie relacje.

Obrazując różne oblicza swojego bohatera, węgierski reżyser Gábor Reisz (jest tu też scenarzystą i aktorem) tworzy uniwersalną opowieść o otaczającym nas świecie, w którym ludzie nie potrafią budować trwałych i głębokich relacji. Nie stroni przy tym od humoru, ironii czy absurdu idealnie utrzymując proporcje pomiędzy komedią a dramatem. 


Film zdobył uznanie na wielu światowych festiwalach:

2019 – Węgierski Tydzień Filmowy – nagroda Grand Prize, najlepszy reżyser, najlepsza aktorka drugoplanowa (Lili Monori), najlepszy montaż
2019 – Festiwal Filmowców Komediowych w Monte Carlo – Nagroda Jury za najlepszy film
2019 – Forum Kina Europejskiego CINERGIA – Nagroda publiczności
2019 – Nagrody Węgierskich Krytyków Filmowych – najlepszy film, najlepsza aktorka drugoplanowa (Lili Monori), najlepszy aktor drugoplanowy (Zsolt Kovács)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Turynie – Nagroda Specjalna Jury,

Nagroda Scuola Holden, Nagroda AVANTI! 

***

EMA, reż. Pablo Larraín

Produkcja: Chile 2019 - Gatunek: dramat - Czas trwania: 102 min

Pokazywana w konkursie głównym festiwalu w Wenecji Ema Pabla Larraína (Jackie, Srebrny Niedźwiedź za El Club) to filmowy rollercoaster z magnetyczną Marianą Di Girolamo i Gaelem Garcíą Bernalem w rolach głównych.

Nieuchwytna jak płomień, uwodzicielska Ema roznieca ogień wszędzie tam, gdzie się pojawia. Taniec to dla niej całe życie – dla swojej pasji jest gotowa poświęcić dosłownie wszystko. Wspólnie z mężem-choreografem podejmuje kontrowersyjną decyzję, przez którą upada jej dawny świat, a na zgliszczach starego porządku wyrasta zupełnie nowy – gdzie kobiety mogą tańczyć tak, jak chcą, o rodzinie nie decyduje pokrewieństwo i każdy sam tworzy choreografię własnego życia.

Film Larraína to manifest nowego kina, które nasłuchuje pulsu życia, uczy się języka nowego pokolenia. I zamiast snuć opowieść – tańczy.

 

BABYTEETH, reż. Shannon Murphy

Produkcja: Australia/USA 2019 - Gatunek: dramat/komedia - Czas trwania: 114 min

Pełen humoru portret nastolatki, która uczy się przekraczać wszelkie granice w ekstremalny sposób.

Milla, poważnie chora nastolatka (magnetyczna Eliza Scanlen), zakochuje się w Mosesie (Toby Wallace) - chłopaku z problemami. To zmienia ją i jej rodzinę. Rodzice (fenomenalnie grani przez Essie Davis i Bena Mendelsohna) dla ukochanej córki zrobią wszystko, pozwolą nawet Mosesowi z nimi zamieszkać. Okazuje się, że wraz z pierwszymi pocałunkami w Millę wstępuje nieznane dotąd pragnienie życia. Milla pokazuje rodzicom, Mosesowi i wszystkim wokół jak żyć, kiedy nie masz nic do stracenia.

Eliza Scalen, udowadnia, że wyrasta na jedną z najciekawszych aktorek młodego pokolenia. Jej filmowy partner Toby Wallace za swoją kreację otrzymał w Wenecji Nagrodę Marcello Mastroianniego za najlepszy debiut aktorski.

 

SERCE JAK LÓD, reż. Claude Sautet

Produkcja: Francja 1992 - Gatunek: dramat - Czas trwania: 105 min

Znakomity, zrealizowany ze smakiem i skonstruowany precyzyjnie niczym utwór muzyczny „Serce jak lód” odczytano jako początek „drugiej młodości” Claude'a Sauteta. Ten niezwykle utalentowany reżyser, scenarzysta i krytyk muzyczny zasłynął w latach 70. z wieloznacznych portretów relacji międzyludzkich, ale po takich filmach jak „Max i ferajna” (1971), „Cezar i Rozalia” (1972) czy „Mado” (1976) lata 80. okazały się dla niego czasem twórczego kryzysu. Sautet niemal wycofał się z filmowego życia, by zabłysnąć znów po roku 1990.

„Serce jak lód” nagrodzono Srebrnym Lwem w Wenecji, a nakręcony trzy lata później „Nelly i pan Arnaud” (1995) przyniósł Sautetowi Cezara za reżyserięi stanowił piękne zakończenie filmowej kariery twórcy.

Stefan (Daniel Auteuil) i Maxim (André Dussolier) prowadzą warsztat lutniczy i w dziedzinie skomplikowanych napraw skrzypiec są prawdziwymi mistrzami.

Obaj doskonale się rozumieją i uzupełniają - Stefan wie niemal wszystko o strojeniu i reperacjach, Maxim z kolei świetnie radzi sobie w sprawach biznesowych i organizacyjnych. Zgrany zespół stanowią też w sprawach miłosnych - Stefan ma skłonność do krótkich związków, z których z kolei Maxim - dzięki umiejętności lawirowania z prawdą - pomaga mu się uwolnić. Niespodziewanie w ich życiu pojawia się jednak piękna Camille (Emanuele Béart) -w młodej skrzypaczce od pierwszego wejrzenia zakochuje się Maxim, ale ona wybiera Stefana, który twierdzi jednak, że nie jest zdolny do uczuć.

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Kolejny sukces spektaklu "Lwów nie oddamy"

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie odniósł kolejny sukces. Spektakl "Lwów nie oddamy" w reż. Katarzyny Szyngiery wziął udział w festiwalu Boska Komedia w Krakowie.

Aktualności

Trzy przedpremiery podczas Sylwestra w kinie Zorza

Kino Zorza jak co roku zaprasza na niesamowity wieczór, podczas którego przywitacie Nowy Rok z trzema filmami wyświetlanymi przedpremierowo.

Aktualności

Grad złotych medali dla zespołu "Uśmiech" z MDK

Dwukrotne Grand Prix dla zespołu "Uśmiech" podczas Grand Prix Polski Dance – Września 2019

Reklama