Rzeszów - Poniedziałek, 25.11.2024
Reklama

I Symfonia Mahlera zabrzmi w Filharmonii Podkarpackiej

Dodano: /

Na zdj. Piotr Pławner / Materiały prasowe Filharmonii Podkarpackiej
Na zdj. Piotr Pławner / Materiały prasowe Filharmonii Podkarpackiej

Po dwutygodniowej przerwie, przestrzeń sali widowiskowej w Filharmonii Podkarpackiej znów wypełni muzyka symfoniczna. Tym razem melomani będą mieli okazje zanurzyć się w dźwiękach I Symfonii D – dur „Tytan” Gustava Mahlera. Orkiestrę poprowadzi wybitny skrzypek i zarazem dyrygent – Piotr Pławner.

Obok dzieł późnoromantycznego kompozytora – Gustava Mahlera (1860 – 1911) nie da się przejść obojętnie. Swoje symfonie – kolosy o monumentalnej konstrukcji i potężnej obsadzie orkiestry układał niczym mozaiki, mieszał „kolory” orkiestrowych barw, zestawiał kontrastowo odcinki tutti z brzmieniem kameralnym, czerpał inspirację z literatury, malarstwa, natury, używał cytatów z własnych pieśni, piosenek ulicznych, czy muzyki klezmerskiej. A wszystko po to aby uzyskać niezwykle intensywną ekspresję wyrazu. „Symfonia musi być taka, jak świat – powinna obejmować sobą wszystko” – mówił Mahler.

I Symfonia (1885 – 1888), jeszcze najbardziej „tradycyjna” wyznacza kierunek drogi, jaką podążał Mahler w kolejnych symfoniach. Dzieło zostało pomyślane jako programowy poemat symfoniczny o tytule „Tytan”, odwołujący się do powieści Jeana Paula Richtera. Po nieudanej budapesztańskiej premierze dzieła (1889), Mahler odrzucił komentarz literacki wydrukowany w partyturze. Ostatecznie, po wielu próbach rekonstrukcji utworu nadał I Symfonii klasyczną, czteroczęściową formę.

W pierwszej i trzeciej części znajdziemy wyraźnie powiązania ze zbiorem mahlerowskich Pieśni wędrowca czeladnika. W trzeciej części pojawia się także melodia popularnej piosenki Frere Jaques (Panie Janie), która brzmi nieco zaskakująco, w tonacji molowej, przybierając postać marsza żałobnego, a potem słychać echa muzyki klezmerskiej. Zrozumiałe stają się, w tym kontekście słowa Mahlera, że „komponowanie, to jak zabawa w budowanie z klocków”.

Wykonanie dzieł Mahlera wymaga zawsze dobrego zrozumienia między orkiestrą, a dyrygentem. Tym razem batutę przejmie Piotr Pławner, jeden z najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji, zwycięzca X Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, który z powodzeniem realizuje się także jako dyrygent.

Najbliższy koncert symfoniczny w Filharmonii Podkarpackiej odbędzie się 8 listopada o godz. 19:00.

Piotr Pławner

Piotr Pławner należy do najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji. “Ten młody człowiek jest fenomenem, to prawdziwy geniusz. Jego gra jest fascynująca, przemyślana do ostatniego niuansu. O tej interpretacji można mówić tylko w superlatywach“ – pisze o artyście gazeta „Stuttgarter Zeitung“, The Times pisze „to wyjątkowy, nieskazitelny talent ”, a Lord Yehudi Menuhin nazwał Piotra Pławnera skrzypkiem o fenomenalnych zdolnościach oraz jednym z najbardziej obiecujących talentów nadchodzącej ery.

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Na estradzie debiutował w dziewiątym roku życia. Studia ukończył z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Lodzi. Po otrzymaniu stypendium Fundacji im. Henryka Szerynga w Monte-Carlo studiował w Bernie (Szwajcaria), gdzie w roku 1995 zostaje wyróżniony nagroda specjalną “Tschumi-Preis“ za najlepszy dyplom solistyczny.

Artysta jest laureatem wielu konkursów i przesłuchań w kraju i zagranica. Najwazniejsze z nich to zwycięstwa w X Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1991), Międzynarodowym Konkursie w Bayreuth (1991), w Międzynarodowym Konkursie w Monte Carlo im Henryka Szerynga (1994) 44 Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium (1995 – najwyższy laur przyznany w 55-letniej historii tego konkursu dopiero po raz trzeci).

Piotr Pławner był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Fundacji Sztuki Dziecka, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Fundacji im. Henryka Szerynga w Monaco. Wiele koncertuje w kraju i zagranicą jako solista i kameralista. Występował w wielu krajach europejskich, krajach arabskich, Azji oraz obu Amerykach. Występował z takimi zespołami jak orkiestry Bayerischen Rundfunk i Süddeutschen Rundfunk, Berner Symhonieorchester, Sinfonia Helvetica, Radio Kamerorkest Hilversum, Deutschen Kammerorchester, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo oraz Netherlands Kammerorchester. Artysta współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami naszych czasów.

Brał udział w licznych znanych festiwalach, takich jak Braunschweiger Kammermusikpodium, Internationale Bachakademie Stuttgart, L`esplanade Saint-Etienne, Rheingau Festival, Printemps des Arts de Monte-Carlo, Internationale Festspiele Passau, Danos Festival, Grazer Frühling, Schlosskonzerte Thun, Musikfestival Braunwald oraz Al Bustan Festival oraz w wielu prestiżowych koncertach organizowanych dla znanych osobistości ze świata polityki (H. Kohla, R. Süssmuth, R. Dreifuss, F. Cotti, Książę Monaco Rainer III) i z okazji ważnych rocznic i wydażeń europejskich.

Artysta występuje w takich salach koncertowych, jak Tivoli Hall w Kopenhadze, Liederhalle w Stuttgarcie, Herkules Saal w Monachium, Concertgebouw w Amsterdamie, Chatelet w Paryżu, Palau de la Musica Catalona w Barcelonie, Teatro Monumental w Madrycie, Tonhalle w Zurichu, Victoria Hall w Genewie.

Piotr Pławner dysponuje rozległym repertuarem, począwszy od baroku po dzieła kompozytorów współczesnych (m. in. K. Penderecki, W.Lutosławski, E. Knapik, M. Feldman, S. Gubaidulina). Dokonał również wielu nagrań radiowych i telewizyjnych w Polsce, Holandii, Niemczech, Danii, Hiszpanii, Szwajcarii i Austrii, m.in. dla Polskiego Radia i Telewizji, TV Hilversum, TV i Radia Bawarskiego, TV Espana, Radio France, SDR, WDR, SWR, DRS oraz ORF. W ostatnich latach dokonał archiwalnych nagrań z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (koncerty skrzypcowe H. Wieniawskiego, K. Szymanowskiego, M. Karłowicza, S. Prokofiewa i R. Schumanna) oraz z Orkiestrami Süddeutsche Rundfunk i Bayerische Rundfunk, Mitteldeutsche Rundfunk. W swoim dorobku ma także kilka płyt kompaktowych z utworami polskich kompozytorów. Koncert na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy E. Chaussona został nagrodzony nagrodą “Fryderyk 2005“. Płyta z utworami kameralnymi Karola Szymanowskiego otrzymała prestiżową nagrodę i została wybrana “Płytą Roku 1998“ przez miesięcznik “Studio“. W roku 2007 otrzymał za płytę z koncertami skrzypcowymi Szymanowskiego i Karłowicza znaczącą nagrodę „The Strad Selection“ za najlepsze wykonanie koncertów, przyznaną przez miesięcznik „The Strad“. W roku 2009 otrzymał „Fryderyka“, tym razem za płytę z utworami Karola Szymanowskiego i Pawła Kochańskiego, nagraną wspólnie z Wojciechem Świtałą.

Gra i talent Piotra Pławnera została wielokrotnie uznana przez międzynarodową krytykę

Jest zapraszanym jurorem w międzynarodowych konkursach muzycznych. Od 2006 roku jest prymariuszem światowej sławy kwintetu „I Salonisti“.

W 2015 roku odznaczony Brązowym Medalem Gloria Artis za zasługi w promowaniu muzyki polskiej zagranicą.

W marcu 2020 roku otrzymał „Fryderyka” za swoją najnowszą płytę CD z koncertami skrzypcowymi Emila Młynarskiego. Nagranie zostało dokonane z Filharmonią im. Artura Rubinsteina w Łodzi pod dyrekcja Pawła Przytockiego.

W roku 2021 odznaczony został Srebrnym Medalem Gloria Artis.

Od sezonu 2020/21 współpracuje w roli szefa artystycznego ze Śląską Orkiestrą Kameralną w Katowicach. W roku 2022 został szefem artystycznym orkiestry kameralnej Capella Bydgostiensis.

Piotr Pławner gra na skrzypcach T. Balestrieri.



Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Galeria Nierzeczywista rozpoczyna nowy rok wystawą "dla ciała i ducha"

„Światy wewnętrzne” to tytuł pierwszej w tym roku wystawy, jaka prezentowana będzie w Galerii Nierzeczywistej Rzeszowskiego Stowarzyszenia Fotograficznego. „To wyjątkowe wydarzenie, dla ciała i ducha w przestrzeni Galerii Nierzeczywistej” – podkreślają przedstawiciele...

Aktualności

"Ceremonia" i "Makbet" w styczniowym repertuarze teatru Przedmieście

Teatr Przedmieście rozpoczyna nowy rok dwoma spektaklami. W najbliższą sobotę, 13 stycznia 2024 r. widzowie będą mogli zobaczyć autorski projekt aktorek teatru Anety Adamskiej-Szukały i Iwony Błądzińskiej – spektakl „Ceremonia”. Tydzień później,...

Aktualności

Wielki Koncert Świątecznej Pomocy w klubie Pod Palmą

Tyczyński sztab Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy organizuje w Rzeszowie before przed wielkim Finałem. Będzie to orkiestrowy rockowy koncert muzyczny. Wystąpią cztery zespoły.

Aktualności

Ciche Godziny w Rzeszowskich Piwnicach

W drugą środę miesiąca, od 16:00 do 19:00 w Rzeszowskich Piwnicach, w przestrzeni wielofunkcyjnej oraz trasie obowiązują Ciche Godziny. To udogodnienie korzystania z oferty instytucji kultury dla osób wysoko wrażliwych.

Aktualności

Uczczą twórczość legendarnego gitarzysty i wokalisty Erica Claptona

3 lutego w Filharmonii Podkarpackiej odbędzie się koncert dedykowany legendarnemu gitarzyście i wokaliście – Ericowi Claptonowi.

Aktualności

Premiera regionalna filmu "KOS" z udziałem twórców w Rzeszowie

Rzeszowscy kinomani będą mieli okazję obejrzeć najnowszy film Pawła Maślony przed premierą. Specjalny pokaz z udziałem twórców odbędzie się w kinie Zorza.

Aktualności

"Zemsta" wraca na deski teatru Maska

Po długiej przerwie, na deski teatru Maska wraca jeden z najbardziej lubianych tytułów - ZEMSTA Aleksandra Fredry w reżyserii Pawła Aignera. Spektakl będzie można zobaczyć w najbliższą niedzielę oraz we wtorek, środę...

Aktualności

Nowy rok z KLAPS'em. Styczniowy repertuar Dyskusyjnego Klubu Filmowego

Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps” działający w Wojewódzkim Domu Kultury rozpoczyna kolejny rok z wyjątkowymi seansami połączonymi z prelekcjami i pofilmowymi dyskusjami. Co obejrzymy w styczniu?

Reklama