Rzeszów - Sobota, 02.11.2024
Reklama

DKF Klaps. Styczniowe spotkania z dobrym filmem w WDK [REPERTUAR]

Dodano: /

Cztery projekcje filmowe zaplanowano na styczeń w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego Klaps. Już 9 stycznia miłośnicy dobrego kina będą mieli okazję obejrzeć przedpremierowo film „Godland” – przebój festiwalu w Cannes.

Seanse ramach DKF Klaps odbywają się w poniedziałki o godz. 19:00 w sali widowiskowej Wojewódzkiego Domu Kultury w Rzeszowie. Przed projekcjami zaplanowano prelekcje, a po seansie każdy chętny może wziąć udział w pofilmowej dyskusji, którą prowadzi Dominik Nykiel.

Karnety miesięczne na cztery filmy kosztują 30 zł, za pojedynczy film zapłacimy 10 zł. Bilety do nabycia w kasie WDK.

Oto styczniowy repertuar DKF Klaps:

09.01.2023 r. - GODLAND, reż. Hlynur Pálmason

16.01.2023 r. - KOBIETA NA DACHU, reż. Anna Jadowska

23.01.2023 r. - LUNANA. SZKOŁA NA KOŃCU ŚWIATA, reż. Pawo Choyning Dorji

30.01.2023 r. - CHORA NA SIEBIE, reż. Kristoffer Borgli

 

O filmach:

GODLAND, reż. Hlynur Pálmason

prod.: Dania, Islandia, Francja, Szwecja 2022 / gatunek: dramat / czas: 138 min

Przebój festiwalu w Cannes, najnowszy film Hlynura Pálmasona (Biały, biały dzień) to wirtuozerski popis reżyserii, przepiękne sfilmowane kino drogi, błyskotliwe i pełne czarnego humoru. Spektakularne, dramatyczne, a przy tym kapryśne pejzaże Islandii na bieżąco referują nam stan ducha bohaterów: wizualizują surowość zasad, portretują zlodowacenia duszy, zapowiadają spiętrzenie konfliktów. Przez zimne strumienie, nagie skały i szmaragdowe mchy zmierza ku nowej parafii luterański ksiądz Lucas (Elliott Crosset Hove). Młodemu Duńczykowi towarzyszy lokalny przewodnik Ragnar (Ingvar Sigurðsson). Od początku ich relacja pełna jest napięć, bowiem kapłan ma misję i pasję kolonizatora, którym starzec uparcie się przeciwstawia. Godland jest filmem o kamienistej drodze życia, samotności i relacjach z Bogiem. Ale także o artyście, który zamraża i utrwala życie na szklanych negatywach – zupełnie jak lodowiec.

 

KOBIETA NA DACHU, reż. Anna Jadowska

prod.: Polska, Francja, Szwecja 2022 / gatunek: dramat / czas: 95 min

„Kobieta na dachu” to poruszający film stworzony przez kobiety, w tym reżyserkę i scenarzystkę Annę Jadowską, opowiadający historię sześćdziesięcioletniej położnej Miry, która nieoczekiwanie dokonuje napadu na bank (w roli głównej Dorota Pomykała). Polska produkcja została doceniona przez krytyków i nagrodzona na założonym przez Roberta De Niro Tribeca Film Festival oraz podczas ostatniej edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Mirka to sześćdziesięcioletnia położna. Jest świetna w swoim fachu, a jeszcze lepsza w ukrywaniu swoich potrzeb i uczuć. W domu też skupia się na innych - mężu i dorosłym synu. Czasem wymyka się na dach swojego bloku, żeby zapalić papierosa. To jedyna rzecz, jaką robi tylko dla siebie, aż do dnia, w którym napada na bank uzbrojona w niewielki nóż kuchenny. Czy wydarzenie to pozwoli, by Mirka spojrzała na swoje życie z innej perspektywy?

 

LUNANA. SZKOŁA NA KOŃCU ŚWIATA, reż. Pawo Choyning Dorji

prod.: Bhutan, Chiny 2019 / gatunek: dramat / czas: 110 min

Mieszkający w stolicy Bhutanu Ugyen ma jasno sprecyzowany plan na życie. Mężczyzna marzy o karierze piosenkarza i w tym celu planuje wyjechać do Australii. Zanim jednak będzie mógł to zrobić, musi odbyć ostatni rok rządowej służby nauczycielskiej.

Decyzją przełożonych trafia do najbardziej odległej wiejskiej szkoły. Położone na wysokości pięciu tysięcy metrów miejsce nie ma nic wspólnego z wygodnym życiem, jakie do tej pory prowadził. Nie ma tam elektryczności, brakuje jakichkolwiek materiałów edukacyjnych, a w klasie, w której ma prowadzić zajęcia, obok swoich podopiecznych spotkać może… yaka.

Choć początkowo Ugyen chce jak najszybciej stamtąd uciec, zaangażowanie młodych uczniów, ale też serdeczność i niesamowita siła mieszkańców wioski sprawiają, że zaczyna zmieniać opinie o tym wyjątkowym miejscu.   

„Lunana. Szkoła na końcu świata” łączy w sobie ujmującą pogodę ducha z przenikliwością spojrzenia na mało znane nam rejony świata. Pawo Choyning Dorji nakręcił film będący afirmacją prostego życia w zgodzie z prawami natury. Piękne krajobrazy, muzyka i subtelne poczucie humoru przełożyły się na pierwszą w historii Bhutanu nominację do Oscara. 

 

CHORA NA SIEBIE, reż. Kristoffer Borgli

prod.: Norwegia, Szwecja 2022 / gatunek: Czarna komedia / czas: 95 min

Na pierwszy rzut oka Signe (w tej roli wschodząca gwiazda skandynawskiego kina Kristine Kujath Thorp) i Thomas wydają się być idealną parą. Młodzi, inteligentni, z szerokimi horyzontami oraz niebanalnym gustem. Pozory jednak mylą, bo ich relacja, zamiast wzajemnego wsparcia, oparta jest w dużej mierze na niezdrowej rywalizacji, a kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje jedynie to, które z nich ma większe ego. 

Kiedy mężczyzna, będący aspirującym artystą, odnosi niespodziewany sukces, równowaga w związku zostaje zachwiana. Signe nie może pogodzić się z faktem, że światła reflektorów skupione są teraz wyłącznie na jej partnerze. Zdesperowana, celowo nadużywa niebezpiecznych farmaceutyków, co błyskawicznie odbija się nie tylko na jej zdrowiu, ale i wyglądzie. Czym jednak jest odrobina (?) cierpienia w porównaniu ze współczuciem oraz uwagą, które znowu może w pełni na sobie skupiać?   

Fabularny debiut norweskiego reżysera Kristoffera Borgli okazał się jedną z największych rewelacji ostatniego festiwalu filmowego w Cannes. Ta przezabawna tragikomedia to do bólu prawdziwa opowieść o tym, jak daleko jesteśmy w stanie posunąć się, by zostać dostrzeżonym.

Historia szczególnie aktualna w dobie ekspansji mediów społecznościowych.

 

Reklama

Komentarze

Reklama