Rzeszów - Piątek, 01.11.2024
Reklama

DKF Klaps. Listopadowe spotkania z dobrym filmem w WDK

Dodano: /

Przed nami kolejny miesiąc z dobrym filmem w Wojewódzkim Domu Kultury w ramach cyklu DKF Klaps. Pokazy tradycyjnie będą odbywały się w każdy poniedziałek miesiąca o godz. 19:00. Koszt pojedynczego seansu to zaledwie 10 zł. Karnet na wszystkie cztery filmy dostępny w cenie 30 zł. Prelekcje i pofilmowe dyskusje poprowadzi Dominik Nykiel.

Harmonogram seansów i opisy filmów:

08.11.2021 r. - „ZŁO NIE ISTNIEJE”, reż. Mohammad Rasoulof

15.11.2021 r. - „KOMEDIANCI DEBIUTANCI”, reż. Emmanuel Courcol

22.11.2021 r. - „UCIECZKA NA SREBRNY GLOB”, reż. Kuba Mikurda

29.11.2021 r. - „BALLADA O BIAŁEJ KROWIE”, reż. Maryam Moghadam, Behtash Sanaeeha

 

ZŁO NIE ISTNIEJE, reż. Mohammad Rasoulof
produkcja: Czechy / Iran / Niemcy 2021; gatunek: Dramat;  czas trwania: 150 min

W każdym państwie, gdzie prawo najcięższe występki sankcjonuje karą śmierci, potrzebni są ludzie, którzy ten wyrok wykonają. To właśnie im, mierzącym się z trudnymi do wyobrażenia dylematami, swój nowy film poświęcił ceniony irański reżyser Mohammad Rasoulof.  

„Zło nie istnieje” ma strukturę nowelową i składa się z czterech opowieści. Bohaterem pierwszej jest 40-letni Heshmat. Stateczny mężczyzna, który większość czasu stara się spędzać w gronie najbliższych. W drugiej obserwujemy Pouyę, dla którego obowiązkowa służba wojskowa jest jedyną szansą na otrzymanie paszportu i opuszczenie wraz z dziewczyną Iranu.

Żołnierzem jest też bohater trzeciej historii. Javad dostał właśnie trzydniową przepustkę, by spędzić ten czas z narzeczoną i jej rodziną, świętując urodziny ukochanej kobiety. W ostatniej z kolei przekonujemy się, jak obecność Daryi gwałtownie może zmienić niespieszne życie Bahrama i Zaman– spokojnej pary w średnim wieku.       

Bohaterów każdej z opowieści Rasoulofa łączy tajemnica oraz dramatyczna decyzja, którą muszą podjąć. Wpłynie ona nie tylko na dalsze życie protagonistów, ale również mocno odbije się na otaczających ich ludziach. Irański reżyser wraca w tym filmie do motywów, które sprowadziły na niego gniew władzy, ograniczającej nie tylko artystyczną, ale i obywatelską wolność. Rasoulof tworzy złożoną z cichych dramatów wstrząsającą opowieść, będącą zdecydowanym sprzeciwem wobec kary śmierci. 

 

KOMEDIANCI DEBIUTANCI, reż. Emmanuel Courcol
produkcja: Francja 2021; gatunek: Komedia - dramat;  czas trwania: 95 min

Etienne, aktor prowadzący warsztat teatralny w więzieniu, proponuje wystawić słynną sztukę Samuela Becketta „Czekając na Godota”. Początkowo niechętna grupa kilku skazanych, z czasem angażuje się w próby poważnego przedsięwzięcia. Jest jednocześnie głośno, wesoło i filozoficznie. Wspólne wycieczki poza areszt zbliżają mężczyzn. Między reżyserem i aktorami rodzi się specyficzna więź. Jej zwieńczenie nastąpi podczas premiery w Paryżu.

Za reżyserię filmu „Komedianci Debiutanci” odpowiada Emmanuel Courcol, który jest także współautorem scenariusza. W rolach głównych występują: Kad Merad („Nie martw się o mnie”, "Mikołajek"), Marina Hands („Motyl i skafander”), Pierre Lottin („Komando Breitnera”), Sofian Khammers („Chmara”) i Laurent Stocker („Oficer i szpieg”).

Produkcja ma już na swoim koncie Europejską Nagrodę Filmową dla najlepszej komedii. Znalazła się także w oficjalnej selekcji Festiwalu Filmowego w Cannes 2020.

 

UCIECZKA NA SREBRNY GLOB, reż. Kuba Mikurda
produkcja: Polska 2021; gatunek: Dokument;  czas trwania: 94 min

„Na srebrnym globie” (1977/1987) Andrzeja Żuławskiego mógł stać się jednym z najbardziej przełomowych filmów science-fiction w historii kina – jeszcze przed „Gwiezdnymi wojnami” George’a Lucasa. Rozmach produkcyjny, gwiazdorska obsada, rewolucyjne kostiumy i scenografia zapowiadały arcydzieło. Dlaczego zatem władze kinematografii PRL wstrzymały produkcję na dwa tygodnie przed końcem zdjęć? Pozostał film-legenda, który nadal inspiruje filmowców z całego świata oraz rozgrzewa emocje dawnych członków ekipy równie silne dziś co 40 lat temu.

„Ucieczka na srebrny glob” Kuby Mikurdy prezentuje największą tajemnicę i niespełnione marzenie polskiego kina. Poznajemy także prywatne kulisy powstawania filmu - Żuławski był wówczas świeżo po rozstaniu z pierwszą żoną Małgorzatą Braunek i praca nad ambitnym dziełem stanowiła dla niego rodzaj terapii.

Rok 1975. Po kilku latach wymuszonej emigracji młody reżyser Andrzej Żuławski wraca do Polski. Jego sytuacja w kraju jest niepewna - po „Trzeciej części nocy”, dobrze przyjętym debiucie, nakręcił szokującego „Diabła”, który z miejsca trafił na półkę,

a z reżysera uczynił persona non grata. Na domiar złego rozpada się jego rodzina – żona Małgorzata Braunek wnosi pozew o rozwód.

Aby poprawić swoją pozycję i uciec od osobistej katastrofy, Żuławski podejmuje się tytanicznego zadania, realizacji największego filmu w historii polskiej kinematografii - eposu science-fiction „Na srebrnym globie”. Jeśli mu się uda, trafi do panteonu polskiego kina. Jeśli nie - jego kariera w Polsce będzie skończona.

Choć projekt ma opinię niemożliwego, początkowo wszystko idzie zgodnie z planem. Wizja reżysera porywa ekipę, tworzy się wspólnota twórcza gotowa do największych poświęceń. w imię powstającego filmu.

Nagle wszystko się odwraca. Nadchodzi czerwiec 1976 roku,. Polską wstrząsają strajki. Władza zaostrza kurs. Po premierze „Człowieka z marmuru”, partia dymisjonuje sprzyjającego Żuławskiemu szefa kinematografii i zastępuje go okrytym złą sławą Januszem Wilhelmim, który ma zdyscyplinować filmowców.

Zdjęcia do filmu się przedłużają. Żuławski, niczym uskrzydlony w transie, dopisuje kolejne, coraz bardziej ekscentryczne  sceny. Część ekipy traci cierpliwość.

Dwa tygodnie przed zakończeniem zdjęć Wilhelmi nagle zatrzymuje produkcję. Powody nie są jasne. Ekipa próbuje walczyć o film, ukrywa część rekwizytów i kostiumów. Żuławski wyjeżdża z Polski.

Los filmu wydaje się przesądzony, kiedy nagle, minister Wilhelmi ginie w tajemniczej katastrofie lotniczej. Żuławski nielegalnie wywozi fragmenty filmu do Cannes, gdzie pokazuje je na prywatnym seansie w maju 1988 roku. Film zostaje okrzyknięty złamanym arcydziełem, które - gdyby powstało - zmieniłoby historię kina science-fiction.

Światowa premiera „Ucieczki na srebrny glob” odbyła się 5 września 2021 w Warszawie w ramach 18. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Film cieszył się rekordową frekwencją zarówno podczas części kinowej, jak i on-line oraz otrzymał aż trzy nagrody od jurorów: Nos Chopina dla Najlepszego Filmu o Muzyce i Sztuce, Nagrodę Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim dla Darii Maślony oraz Nagrodę Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim.

 

BALLADA O BIAŁEJ KROWIE, reż. Maryam Moghadam, Behtash
produkcja: Iran/Francja 2020; gatunek: Dramat;  czas trwania: 105 min

„Ballada o białej krowie” to wstrząsająca kameralna opowieść o ludzkim dramacie i poszukiwaniu sprawiedliwości, tam, gdzie o nią wyjątkowo trudno. Reżyserski duet Behtash Saneeha i Maryam Moghaddam (wciela się też w rolę Miny) nawiązuje do najlepszych tradycji irańskiego kina, poprzez lokalną historię opowiadając o uniwersalnych, ponadczasowych wartościach.

Życie Miny naznaczyła wielka tragedia, jaką była śmierć jej męża. Codzienność kobiety staje na głowie, gdy się dowiaduje, że Babak został uwięziony, a w konsekwencji stracony za zbrodnię, której nie popełnił. Odpowiedzialne za tę feralną pomyłkę władze chcą zamieść sprawę pod dywan i obok przeprosin oferują bohaterce finansową rekompensatę.

Zrozpaczona Mina nie może pogodzić się z tragicznym w skutkach nieporozumieniem. Rozpoczyna walkę z cynicznym systemem, dążąc do tego, by sprawiedliwość wyszła na jaw. Takie działania wymagają nie tylko siły i determinacji, ale także nakładów finansowych. Gdy sytuacja kobiety oraz jej córki ulega pogorszeniu, do drzwi Miny puka nieznajomy, który przekonuje, że chce spłacić zaciągnięty u jej męża dług. Ostrożna początkowo kobieta z czasem nabiera zaufania do Rezy. Nie jest jednak świadoma prawdziwych motywacji, jakie stoją za jego zachowaniem.

Reklama

Komentarze

Tagi

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Kolejny sukces spektaklu "Lwów nie oddamy"

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie odniósł kolejny sukces. Spektakl "Lwów nie oddamy" w reż. Katarzyny Szyngiery wziął udział w festiwalu Boska Komedia w Krakowie.

Aktualności

Trzy przedpremiery podczas Sylwestra w kinie Zorza

Kino Zorza jak co roku zaprasza na niesamowity wieczór, podczas którego przywitacie Nowy Rok z trzema filmami wyświetlanymi przedpremierowo.

Aktualności

Grad złotych medali dla zespołu "Uśmiech" z MDK

Dwukrotne Grand Prix dla zespołu "Uśmiech" podczas Grand Prix Polski Dance – Września 2019

Reklama