Rzeszów - Niedziela, 10.11.2024
Reklama

DKF Klaps. Kwiecień z dobrym filmem w WDK [REPERTUAR]

Dodano: /

Cztery filmowe seanse zaplanowano w ramach kwietniowego Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Klaps”. Przed każdą projekcją prezentowane będą Polskie Kroniki Filmowe z lat 60-tych. W repertuarze m.in. najnowszy obraz Hirokazu Koreedy (Złodziejaszki, Nasza młodsza siostra) zatytułowany „Monster”. Film został nagrodzony Złotą Palmą za najlepszy scenariusz na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes.

Pokazy filmów w ramach DKF Klaps odbywają się w poniedziałki, o godz. 19:00 w sali widowiskowo-kinowej Wojewódzkiego Domu Kultury przy ul. Okrzei 7. Przed każdym seansem o filmie opowiada Dominik Nykiel. Z kolei po projekcji można wziąć udział w dyskusji, wyrazić swoją opinię na temat seansu czy posłuchać zdania innych kinomanów.

Karnety miesięczne na trzy filmy dostępne są w cenie 30 zł. Za pojedynczą wejściówkę na wybrany seans zapłacimy 12 zł.

 

KWIECIEŃ W DKF KLAPS

08.04.2024 r. - CZERWONE NIEBO, reż. Christian Petzold

15.04.2024 r. - TYLE CO NIC, reż. Grzegorz Dębowski

22.04.2024 r. - CZTERY CÓRKI, reż. Kaouther Ben Hania

29.04.2024 r. - MONSTER, reż. Hirokazu Koreeda

 

CZERWONE NIEBO, reż. Christian Petzold

gatunek: melodramat / produkcja: Niemcy 2023 / czas trwania: 103 min

Leon i Felix to dwaj przyjaciele, którzy postanowili spędzić lato w położonym w lesie domku wakacyjnym nad Bałtykiem. Ma to być czas relaksu, odpoczynku od miasta, ale też poszukiwania inspiracji do pracy. Pierwszy z nich pisze właśnie kolejną książkę, drugi próbuje skompletować fotograficzne portfolio. Kiedy mężczyźni docierają na miejsce, wygląda na to, że nie będą tam sami. Okazuje się, że jeden z pokoi zajmuje młoda dziewczyna imieniem Nadja, którą z kolei odwiedza Devid. Optymizm oraz radość z życia, jakie wnosi ta dwójka, nie współgra z pozą udręczonego artysty reprezentowaną przez Leona. Mężczyzna przechodzi kryzys twórczy, a dodatkowy stres powoduje u niego zapowiedź odwiedzin wydawcy. Chcąc nie chcąc, czwórka młodych bohaterów jest na siebie skazana, a wzajemne relacje między nimi ulegają ciągłym zmianom. Sytuacja robi się coraz bardziej napięta, gdy w okolicy wybucha seria groźnych pożarów lasu.

Nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem na ostatnim festiwalu w Berlinie nowy film Christiana Petzolda to słodko-gorzka obyczajowa historia o miłości z proekologicznym przesłaniem. Niemiecki reżyser po raz kolejny, z dużym wyczuciem, zagłębia się w ludzkie emocje, zastanawiając się nad problemem kryzysu twórczego i jego wpływu na emocjonalną dojrzałość

nagrody:

2023 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie – Srebrny Niedźwiedź (Grand Prix Jury)

2023 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Odessie – Nagroda Specjalna Jury

2023 - Europejski Festiwal Filmowy w Palić (Serbia) – najlepszy film, nagroda FIPRESCI

2023 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w São Paulo – nagroda krytyków filmowych

 

 

TYLE CO NIC, reż. Grzegorz Dębowski

gatunek: dramat, kryminał / produkcja: Polska 2023 / czas trwania: 93 min

Jarek to rolnik z krwi i kości, który nie boi się ciężkiej pracy ani konfrontacji z władzą. Kiedy lokalny poseł zdradza interesy miejscowych, Jarek zostaje liderem protestu i organizuje pikietę pod domem polityka. Nie wie, że wkrótce znajdzie się w samym środku mrocznej intrygi, która zagrozi jego bliskim i postawi pod znakiem zapytania wymarzoną przyszłość...

Film doceniono podczas ostatniego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Grzegorza Dębowskiego nagrodzono za najlepszy debiut reżyserski i najlepszy scenariusz. Grającego główną rolę Artura Paczesnego obwołano najlepszym aktorem a Agnieszka Kwietniewska zdobyła laur dla najlepszej aktorki drugoplanowej.

 

CZTERY CÓRKI, reż. Kaouther Ben Hania

gatunek: fabularyzowany dokument / produkcja: Francja, Tunezja 2023 / czas trwania: 110 min

Cztery córki zostały nominowane do Oscara za najlepszy dokument i zdobyły nagrodę w tej kategorii na ostatnim festiwalu w Cannes, jednak sam film jest zaskakującym połączeniem fabuły, dokumentu, policyjnej rekonstrukcji, z polityczną rewolucją w tle. Całą opowieść oparto zaś na prawdziwej, wstrząsającej historii Olfy Hamrouni i jej dzieci.

Ta wyjątkowa forma pozwala jednej z najbardziej uznanych reżyserek współczesnego kina (to jej druga nominacja do Oscara), Kaouther Ben Hani, zanurkować głęboko w temacie, który został zbanalizowany przez media. Bohaterką jest Olfa (we własnej osobie, ale czasem zastępowana na ekranie przez aktorkę), matka czterech córek. Dwie najmłodsze występują w filmie, zniknięcie dwóch najstarszych (wcielają się w nie aktorki) jest tematem pasjonującego „śledztwa”, które prowadzi aż do jednej z najniebezpieczniejszych organizacji terrorystycznych na świecie – tzw. Państwa Islamskiego.

Ben Hania – podobnie jak Deniz Gamze Ergüven, autorka obsypanego nagrodami Mustanga – tropi siłę problematycznego międzypokoleniowego kobiecego przekazu, wydobywa na światło dzienne powszechnie akceptowaną domową i systemową przemoc, punktuje sposób, w jaki pozornie odległe przemiany polityczne kształtują los jednostek. Poruszające, niekiedy konfrontacyjne, z pewnością prowokacyjne i szalenie odważne Cztery córki są również wyznaniem wiary w siłę, wytrwałość i solidarność kobiet. Od Tunezji dzielą nas setki kilometrów, jednak film Ben Hani wybrzmiewa zaskakująco aktualnie również w Polsce.

 

MONSTER, reż. Hirokazu Koreeda

gatunek: dramat / produkcja: Japonia 2023 / czas trwania: 126 min

Kiedy Minato zaczyna dziwnie się zachowywać, jego matka od razu wyczuwa, że coś jest nie tak. Kiedy odkrywa, że za wszystkim stoi nauczyciel, wpada do szkoły i żąda, aby wyjaśnił jej, co się dzieje. W miarę, jak poznajemy historię oczami matki, nauczyciela i chłopca, powoli dochodzimy do prawdy.

(kilka słów od reżysera)

Sakamoto Yuji, z którym po raz pierwszy współpracowałem przy tym filmie, to scenarzysta, którego szanuję najbardziej spośród tych, którzy nadal są w branży. Jestem od niego nieco starszy, ale żyliśmy w tych samych czasach, oddychaliśmy tym samym powietrzem pod pochmurnym niebem, kiedy on tworzył swoje scenariusze. Pisał o zaniedbaniach, o przestępcach oraz pseudorodzinach. Historie, które nas interesują, dotykają podobnych tematów i motywów, chociaż poruszaliśmy je w różnym czasie. Każdy z nas wybrał własne podejście do tych tematów. Tak jakbyśmy wdychali to samo powietrze, ale inaczej je wydychali.

Tym razem Sakamoto i ja stworzyliśmy film, synchronizując nasze oddechy. Historia opowiada o wydarzeniu, które miało miejsce w małej szkole w prowincjonalnym mieście w Japonii, oraz o małych iskrach, które tworzą potężny pożar i dzielą ludzi, którzy tam mieszkają. Dołączyłem do projektu rozwinięcia scenariusza w 2019 roku na zaproszenie producenta Kawamury Genki. To było jeszcze zanim pandemia COVID-19 wywróciła nasze życie do góry nogami. Jestem zaskoczony, że film niespodziewanie ukazuje rozdźwięk, jaki obserwujemy między ludźmi, krajami i grupami etnicznymi na całym świecie.

Pracując po raz pierwszy ze scenarzystą, producentami oraz Ryuichi Sakamoto – kompozytorem, z którym zawsze chciałem współpracować, stworzyliśmy cudowny film, z którego jestem bardzo dumny.

nagrody:

- Festiwal Filmowy w Cannes: Złota Palma za najlepszy scenariusz,

- Festiwal Filmowy w Cannes: Nagroda Specjalna - Palma „Queer”,

- Azjatycka Nagroda Filmowa: Najlepszy reżyser,

- Nagroda Japońskiej Akademii Filmowej: Debiut roku,

- Nagroda Japońskiej Akademii Filmowej: Najlepsza aktorka pierwszoplanowa.

 

 

Reklama

Komentarze

Reklama