Rzeszów - Czwartek, 31.10.2024
Reklama

"Bestie" rozpoczną listopadowy DKF Klaps [PROGRAM]

Dodano: /

Jesteście gotowi na listopadowe spotkanie z dobrym filmem? Pierwszy w tym miesiącu seans w ramach cyklu DKF Klaps odbędzie się w najbliższy poniedziałek, 6 listopada. Wyświetlony zostanie obraz zatytułowany „Bestie” hiszpańskiego reżysera Rodrigo Sorogoyena. Film stal się przebojem światowych festiwali (zdobył ponad 50 nagród i 40 nominacji). W kolejne poniedziałki listopada obejrzymy jeszcze: dokument „A wrony są białe”, melodramat „Poprzednie życie” oraz thriller polityczny „Oponent”.

Projekcje filmów w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Klaps” odbywają się w poniedziałki, o godz. 19:00 w Sali kinowej Wojewódzkiego Domu Kultury przy ul. Okrzei 7. Prelekcje i pofilmowe dyskusje prowadzi Dominik Nykiel.

Karnety miesięczne na cztery filmy będą dostępne w cenie 30 zł. Z kolei za pojedynczą wejściówkę na każdy z filmów zapłacimy 10 zł.

Listopadowy repertuar DKF Klaps:

  • 06 listopada 2023 r. - BESTIE, reż. Rodrigo Sorogoyen
  • 13 listopada 2023 r. - A WRONY SĄ BIAŁE, reż. Ahsen Nadeem
  • 20 listopada 2023 r. - POPRZEDNIE ŻYCIE, reż. Celine Song
  • 27 listopada 2023 r. - OPONENT, reż. Milad Alami

Kilka słów o filmach:

BESTIE, reż. Rodrigo Sorogoyen

gatunek: dramat, thriller / produkcja: Hiszpania, Francja 2022 / czas trwania: 137 min

Jeden z najciekawszych hiszpańskich reżyserów swojego pokolenia Rodrigo Sorogoyen nakręcił film, który okazał się przebojem światowych festiwali. W tym trzymającym w napięciu thrillerze, którego akcja rozgrywa się na prowincji, krytycy doszukują się powinowactw z kinem Sama Peckinpaha czy Johna Boormana. Podobnie jak po niektórych ich filmach, tak i po seansie „Bestii” rodzi się pytanie, co tak naprawdę drzemie w ludziach i do jakiego stopnia możemy sami kierować swoim życiem.

A może życie w dużym mieście jest po prostu bezpieczniejsze?

Vincent (Denis Ménochet) i Olga (Marina Foïs) to spokojna francuska para, która osiedliła się w jednej z galicyjskich wiosek. Wiodą tam niespieszne życie, zajmując się uprawą warzyw oraz renowacją opuszczonych domów. Codzienna sielanka ma jednak też swoje mroczne strony.

Relacje pary bohaterów z miejscowymi nie układały się nigdy tak, jak by sobie tego życzyli. Sąsiedzki konflikt z porywczymi braćmi Xanem i Lorenzo wzmaga na sile, gdy para decyduje się podjąć niepopularną w okolicy decyzję. Ku ich zaskoczeniu z pozoru nie aż tak istotna różnica zdań ma dużo większe konsekwencje, niż mogliby się tego spodziewać. Napięcie w wiosce niebezpiecznie narasta, dochodząc do momentu, z którego nie ma już odwrotu. 

 

A WRONY SĄ BIAŁE, reż. Ahsen Nadeem

gatunek: dokument / produkcja: USA, Irlandia, Japonia 2022 / czas trwania: 100 min

Kręcony przez pięć lat i na trzech kontynentach film to osobisty obraz twórcy, który w poszukiwaniu wewnętrznego spokoju oraz prawdy opowiada o transformacyjnej podróży. W jej trakcie uczy się akceptować sprzeczności, odmienne wartości, prawdy i pragnienia. Uświadamia sobie również, że każdy człowiek jest stale w procesie rozwoju i przez całe życie podlega zmianom. Ten pięknie nakręcony film drogi (dosłownie i w przenośni) jest pełny humoru i dystansu do naszej rzeczywistości.

Od ponad tysiąca lat tajemnicza buddyjska sekta mnichów zamieszkuje odosobniony klasztor w Japonii, gdzie praktykuje akty ekstremalnej fizycznej wytrzymałości w dążeniu do oświecenia. Pochodzący z muzułmańskiej rodziny reżyser, próbując znaleźć odpowiedź na temat swojej wiary i życia osobistego, wyrusza do klasztoru w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o sens i cel tych tajemniczych praktyk. Chce je udokumentować, ale kiedy przybywa na miejsce, jego obecność nie jest mile widziana. Jedynym mnichem, który chce z nim rozmawiać, jest Ryushin – obrazoburczy młody outsider, kochający słodycze i heavy metal tak samo jak buddyjskie śpiewy. Reżyser nawiązuje z nim przyjaźń, która zaprowadzi ich obu do odkrycia wyższych prawd, ale i do kłopotów.

Nagroda Specjalna dla najlepszego debiutu reżyserskiego na Festiwalu Millennium Docs Against Gravity

 

POPRZEDNIE ŻYCIE, reż. Celine Song

gatunek: melodramat / produkcja: USA, Korea Południowa 2023 / czas trwania:106 min

„Poprzednie życie” to love story, która z lekkością i wdziękiem definiuje na nowo zasady ekranowego romansu, rozkochując w sobie widzów Sundance, Berlinale i fanów studia A24. To na wskroś współczesny film, który goi złamane serca, daje szansę miłości, godzi przeszłość z przyszłością, uczy rozstawać się bez gniewu i z nadzieją na nowy początek. Dokonuje przy tym niemożliwego: sprawia, że zakochacie się w każdym z trojga bohaterów. In-Yun to koreańskie przekonanie, że ludzie zbliżają się do siebie, bo ich dusze poznały się w poprzednich wcieleniach. Nora (Greta Lee) i Hae Sung (Teo Yoo) dorastali razem w Korei Południowej. Rozdzieleni przez los jako dzieci, odnajdują się po latach dzięki mediom społecznościowym. W końcu miłosna i migrancka odyseja zaprowadzi oboje do Nowego Jorku. Nora jest już wtedy mężatką, a Hae Sung świeżo upieczonym singlem. „Co by było, gdyby?” – to pytanie nie przestaje kołatać w ich głowach. A także w głowie męża Nory (John Magaro), zaskoczonego nagłą wizytą Koreańczyka.

„Poprzednie życie” przywołuje ducha trylogii Richarda Linklatera i najlepszych nowojorskich opowieści filmowych. Historii rozpiętej między Nowym Jorkiem i Seulem, nowoczesną technologią i upragnionym dotykiem, wspomnieniami i teraźniejszością, towarzyszą echa buddyjskiej refleksji nad przeznaczeniem i duchowym wymiarem relacji. To nawiązanie jest nieprzypadkowe: reżyserka „Poprzedniego życia” pochodzi z Korei Południowej. Swój magiczny debiut, kolejny przebój od studia A24, okrzyknięty przez amerykańską krytykę „najlepszym filmem roku”, Celine Song osnuła wokół własnych wspomnień. W rezultacie powstała niezwykła historia o miłości, utraconych nadziejach i nowych szansach. I tej nieuchwytnej tęsknocie za poprzednim życiem, którą nosi w sobie każdy z nas.

 

OPONENT, reż. Milad Alami

gatunek: dramat, thriller / produkcja: Szwecja, Norwegia 2023 / czas trwania: 120 min

Doceniony na Berlinale szwedzki kandydat do Oscara, stanowiący wyjątkowe połączenie thrillera politycznego i rodzinnego dramatu w epicentrum imigracyjnego kryzysu.

Małżeństwo z dziećmi musi uciekać z Iranu przed służbami i trafia do zaśnieżonej Szwecji podzielonej kryzysem imigracyjnym. Trudna przeszłość i skrywane tajemnice nie dają jednak o sobie zapomnieć. Czy ich związek przetrwa w obcym kraju na skraju Europy?

 

 

Reklama

Komentarze

Reklama