Rzeszów - Piątek, 20.09.2024
Reklama

Bazos, Bruch i Mozart w piątkowy wieczór w Filharmonii Podkarpackiej

Dodano: /

Grecka dyrygentka Maria Bazou poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej podczas piątkowego koncertu. Solistką wieczoru będzie skrzypaczka Oriana Masternak. Zabrzmią utwory Bazosa, Brucha i Mozarta.

Piątkowy wieczór w Filharmonii rozpocznie Fantasia (A Struggle for Life) autorstwa Orestisa Bazosa. To szczególny utwór napisany w 2023 roku, który – jak wyjaśnia kompozytor – „jest jedną z kompozycji zrodzonych z nieoczekiwanych przeżyć związanych z chorobą, która wstrząsnęła moim życiem pod koniec 2022 roku, i walki, którą toczę do dziś. Dedykuję Fantazję wszystkim osobom, które w nadziei na zwycięstwo prowadzą codzienną walkę z nowotworem”. Chwytające za serce melodie popłyną z utworu M. Brucha (1838 – 1920). Za najdoskonalszy „instrument”, dający możliwość wyrażania szerokiej gamy emocji, uważał kompozytor głos ludzki, stąd znacząca ilość dzieł wokalnych i wokalno – instrumentalnych w jego spuściźnie twórczej. Nieśmiertelną sławę przyniósł mu jednak utwór instrumentalny – I Koncert skrzypcowy g- moll. Melodyczne bogactwo łączy się w nim z iskrą wirtuozerii, tworząc romantyczny krajobraz muzyczny. Majestatyczny wstęp Symfonii Es – dur KV 543 nr 39 W.A. Mozarta (1756 – 1791) rozpocznie cześć drugą wieczoru. To pierwsza z tryptyku ostatnich symfonii Mozarta, napisanych na trzy lata przed śmiercią kompozytora, latem 1778 roku. Dzieła te stanowią koronę muzyki symfonicznej wielkiego klasyka wiedeńskiego. Symfonia Es – dur, nie zdradza jednak stanu ducha walczącego z przeciwnościami losu Mozarta. To dzieło doskonałe pod względem formy i techniki – pełne finezji, elegancji, emanujące energią i radością życia.

Koncert odbędzie się 12 kwietnia 2024r. o godz. 19:00 w sali koncertowej Filharmonii Podkarpackiej.

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

MARIA BAZOU – dyrygent

ORIANA MASTERNAK – skrzypce

W programie:

  • O. Bazos – Fantasia (A Struggle for Life)
  • M. Bruch – I Koncert skrzypcowy g – moll op. 26
  • W. A. Mozart- Symfonia nr 39 Es – dur KV 543

 

Maria Bazou urodzona w Atenach w 1999 roku. Ukończyła studia dyrygentury chóralnej, fortepianu, klarnetu i Fugi, z wyróżnieniem w Konserwatorium Katerina Maska w Atenach. W 2022 roku podjęła studia licencjackie z dyrygentury symfonicznej w klasie prof. dr hab. Rafała Jacka Delekty w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Równolegle studiuje dyrygenturę symfoniczną w Konserwatorium Ateńskim w klasie Michalis Economou oraz na kompozycję w Konserwatorium Katerina Maska w klasie Orestisa Bazos. Jest również studentką ostatniego roku na Wydziale Muzycznym w Uniwersytecie Narodowym im. Kapodistriasa w Atenach. Studiuje również muzykologię.

Dyrygowała wieloma orkiestrami w całej Europie(Grecka Orkiestra Symfoniczna Radia, Orkiestra Symfoniczna AMKP, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej Krakow, CIVIS Youth Symphony Orchestra Marseille, Sächsische Kirchenchorwerk Orchestra, Hohenstein-Ernstthal, Athens Philarmonia Orchestra, City of Athens Symphony Orchestra, City of Thessaloniki Symphony Orchestra, Filii Notas Orchestra, Thessaloniki State Conservatory Youth Symphony Orchestra).Brała czynny udział w wielu klasach mistrzowskich.

W wieku 19 lat założyła orkiestrę symfoniczną i chór „Filii Notas” w Atenach, składające się z grupy młodych, utalentowanych artystów, skupionych głównie na repertuarze klasycznym. Na sezon 2023-2024 otrzymała Stypendium Funduszu Własnego Akademii Muzycnza im Krzystofa Pendereckiego w Krakowie w zakresie dyrygentury orkiestrowej. Jest laureatką stypendium “Ku czci Theodora Antoniou” umożliwiające 5-letnie studiowanie dyrygentury symfonicznej w Konserwatorium Ateńskim. W marcu 2023 roku zdobyła II nagrodę oraz Nagrodę Orkiestry w IV Ogólnopolski Konkurs Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego. W lipcu 2023 roku zdobyła II nagrodę, Nagrodę Orkiestry i Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „Ionel Perlea” w Bukareszcie.

 

Oriana Masternak (16.06.1986)

Skrzypaczka, kameralistka, profesor Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, doktor habilitowana sztuk muzycznych. Wielokrotnie nagradzana interpretatorka i badaczka muzyki polskiej, zarówno tej zapomnianej, jak i najnowszej. Artystka regularnie koncertuje jako solistka i, przede wszystkim, jako kameralistka w Azji, obu Amerykach i większości krajów Europy, prezentując wszechstronny repertuar obejmujący arcydzieła wszystkich epok oraz prawykonania utworów jej dedykowanych. Jak podkreślają krytycy, jej grę cechuje „piękny dźwięk, niezwykle bogate barwy, nieskazitelna intonacja, naturalne frazowanie”.

Występowała na takich festiwalach, jak Norfolk Chamber Music Festival (USA), FestivalPablo Casals (Prades), Mozartiade (Augsburg), Kalkalpen Festival (Grossraming), Pacific Music Festival (Sapporo), 21. Frühling Wiener Festival (Konzerthaus, Wiedeń), Warszawska Jesień czy Sacrum Profanum. W styczniu 2012 roku Oriana występowała w słynnej sali Musikverein w Wiedniu, w listopadzie 2014 roku w Muzeum im. Puszkina w Moskwie, zaś w grudniu 2015 roku w nowojorskiej CarnegieHall. Jesienią 2019 roku została zaproszona do wykonania 13 recitali z muzyką polską w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Chin (przy fortepianie Justyna Danczowska). Od 2014 roku Oriana Masternak współtworzy Messages Quartet – zespół specjalizujący się w wykonawstwie polskiej muzyki kameralnej.

Zdobywczyni szeregu nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych, m.in. w Bułgarii, Nowym Jorku, Wiedniu, Holandii i we Włoszech oraz w Krakowie i Łodzi. Jest także stypendystką rozmaitych organizacji, m.in. Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, European Chamber Music Academy, Louise Willson Scholarship (Yale University, USA), Pacific Music Festival w Japonii, Instytutu Adama Mickiewicza, firmy Thomastik Infeld, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso”, Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.W 2023 roku została odznaczona Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, która przyznawana jest osobom wyróżniającym się w tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem w klasie Prof. Romana Reinera), Koninklijk Conservatorium w Brukseli, European Chamber Music Academy, Yale School of Music oraz w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Do jej artystycznych mistrzów należą Johannes Meissl, Katalin Sebestyen, Małgorzata Skorupa, Magdalena Szczepanowska oraz Tokyo Quartet.

W 2014 r. nakładem wydawnictwa Akademii Muzycznej w Krakowie ukazała się debiutancka płyta artystki z utworami na skrzypce i fortepian Luciena Durosoira (przy fortepianie Sławomir Cierpik), zaś rok 2017 zaowocował albumem „Philipp Scharwenka. Music for violin and piano” wydanym nakładem wydawnictwa Acte Prealable (przy fortepianie Sławomir Cierpik). Oriana nagrywała także dla Wydawnictwa DUX (Komplet Kwartetów smyczkowych S. Laksa w wykonaniu Messages Quartet oraz album „Messages”), SOLITON czy Wydawnictwa UMFC. W 2021 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazały się dwa albumy: „Parallels” (przy fortepianie Justyna Danczowska) oraz nominowany do nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk „Bacewicz/Tansman – Piano Quintets” (Julia Kociuban i Messages Quartet). W 2022 roku razem z Julią Kociuban i Messages Quartet otrzymała główną nagrodę II. Międzynarodowego Konkursu „Muzyczne Orły” w kategorii Zespół Kameralny, a rok później z kwartetem została nominowana do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku.

Oriana Masternak prowadzi swoją klasę skrzypiec w Katedrze Skrzypiec i Altówki w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Była także jurorką Makroregionalnych Przesłuchań Kameralnych Szkół II st. w Gdańsku, Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Muzycznej w Krasiczynie, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego „OPUS”, Międzyuczelnianego Konkursu Skrzypcowego im. J. Staniendy w Warszawie oraz Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Janko Muzykant” w Sochaczewie. Prowadziła kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą (m.in. w Hiszpanii i Brazylii). Od kilku lat jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów w Łącku, a także Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Kursów „Jak Wieniawski” w Kazimierzu.

Artystka gra na instrumencie Sebastiana Lang z 1788 r.

 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Chcą dać "drugie życie" niechcianym meblom. Nowa inicjatywa RDK w ramach "Reggae nad Wisłokiem"

Rzeszowski Dom Kultury zachęca mieszkańców Rzeszowa oraz lokalne firmy do wzięcia udziału w nowej ekologicznej inicjatywie pod nazwą „Drugie życie mebli”. Jej celem jest stworzenie strefy chillout podczas tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Festiwalu...

Aktualności

Zosia Nowakowska i Wojtek Myrczek zaśpiewają piosenki z lat 20. i 30.

W programie m.in.: Połóż Dłoń Na Dłoni, To Ostatnia Niedziela, Umówiłem Się Z Nią Na Dziewiątą, The Way You Look Tonight, Over The Rainbow, Już Nie Zapomnisz Mnie, Miłość Ci Wszystko Wybaczy.

Aktualności

Kolejne spotkanie z cyklu Wege Pogadanki

Estrada Rzeszowska, Rzeszowski Inkubator Kultury zapraszają na czwarte spotkanie z cyklu WEGE POGADANKI, które odbędzie się w piątek 19 kwietniaw Rzeszowskim Inkubatorze Kultury.

Aktualności

Rzeszowskie Juwenalia. Trzy sceny, kilkudziesięciu artystów [PEŁNY LINE-UP]

Już za niespełna miesiąc na miasteczku Politechniki Rzeszowskiej odbędzie się największa studencka impreza na Podkarpaciu. Organizatorzy 29. Rzeszowskich Juwenaliów ogłosili już pełen line-up. Karnety dostępne w sprzedaży tylko do końca kwietnia.

Aktualności

Kolejny koncert z cyklu Etno Wiosna. Wystąpi Kapela na Dobry Dzień

27 kwietnia br. w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie wystąpi Kapela na Dobry Dzień. Będzie to kolejny w tym sezonie koncert w ramach cyklu pn. Etno-Wiosna.

Aktualności

Warsztaty archeologiczne dla dzieci i młodzieży w Rzeszowskich Piwnicach

Rzeszowskie Piwnice wspólnie z Fundacją Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego zapraszają na cykl warsztatów archeologicznych dla dzieci i młodzieży. Spotkania podzielone będą na dwie części - wykładową oraz warsztatową.

Aktualności

Rockowa Noc 2024. Ruszyły zgłoszenia do przeglądu zespołów

Rozpoczął się nabór zgłoszeń do Przeglądu Zespołów Konkursowych Rockowa Noc 2024. Dla zwycięzców przewidziano m.in. występ podczas Festiwalu oraz nagrodę pieniężną w wysokości 3000 zł. Zgłoszenia potrwają do 13 maja.

Reklama