Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił zapowiadany od jakiegoś czasu system płatności zbliżeniowych w kasownikach, który umożliwia „skasowanie biletu” przy użyciu karty płatniczej, telefonu lub smartwatcha. Jest to jeden z najnowocześniejszych systemów w Europie.
Nowa usługa będzie dostępna początkowo w 50 autobusach (aktualnie trwają prace doposażenia pojazdów). W taką funkcjonalność wyposażone zostanie również 60 nowych autobusów, które dostarczy Autosan. Docelowo nowe kasowniki mają znaleźć się we wszystkich autobusach komunikacji miejskiej i będzie ich łącznie 780 sztuk.
Autobusy, w których można zakupić bilety za pomocą karty płatniczej, są oznakowane specjalną naklejką przy drzwiach lub na drzwiach w zależności od modelu pojazdu.
W okresie doposażenia pojazdów kasownik będzie rozliczał transakcję w systemie KFT. Oznacza to, że można kupić bilet jednoprzejazdowy w cenie: normalny – 3,40 zł, z ulgą ustawową – 1,70 zł lub ulgą samorządową – 2,04 zł. Są one tańsze od biletu papierowego odpowiednio o 20 groszy, 10 groszy i 6 groszy.
Jak to działa?
Skasowanie biletu odbywa się poprzez przyłożenie karty bankomatowej do czytnika kart w specjalnie oznakowanym kasowniku. W kasownikach domyślnie ustawiono opcję zakupu biletu normalnego, dlatego pasażer, którzy chce skorzystać z biletu ulgowego, musi przed przyłożeniem karty płatniczej wybrać na ekranie kasownika przycisk „Inny bilet”, a następnie wybrać odpowiednią ulgę, w innym razie kasownik pobierze nam opłatę jak za bilet normalny. Dodatkowo kasowniki posiadają przycisk „sprawdź konto”, który umożliwia sprawdzenie jakie bilety zostały skasowane przy użyciu karty płatniczej.
Ze względu na wdrożenie nowego systemu, pasażerowie którzy korzystają z Rzeszowskiej Karty Miejskiej (RKM), muszą dłużej przytrzymywać ją przy kasowniku, tj. od 1 sekundy do 2 sekund.
Na zdjęciu jeden z nowych kasowników, fot. Materiały prasowe
Jak będzie wyglądała kontrola biletów skasowanych przy użyciu karty płatniczej?
Kontrolerzy biletów zostaną zaopatrzeni w tzw. terminale kontrolerskie, które umożliwią im weryfikację zakupionego przez pasażera biletu. Urządzenia są również wyposażone w funkcję do kontroli RKM oraz możliwość dokonywania opłat kartą płatniczą np. za mandat.
Terminal, fot. Materiały prasowe
Kolejnym etapem, który ZTM chce wdrożyć, to model rozliczania MTT (międzynarodowy standard płatności zbliżeniowych w transporcie publicznym) umożliwiający automatyczne dobranie dla pasażera najtańszego biletu w zależności od ilości przejazdów wykonanych w ciągu 24 godzin oraz sposobu podróżowania (na przykład przejazdy z przesiadką lub bez przesiadki, taryfa czasowa, system check in – check out – taryfa przystankowa).
Wraz z modelem MTT uruchomiony zostanie portal pasażera, w którym będzie można zarejestrować kartę płatniczą i przeglądać historię użycia tejże karty w kasownikach.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz