Powstanie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej zostało oficjalnie potwierdzone w ubiegłym roku. Mieszkańcy mieli okazję poznać kosztu i przyszłe cele związane z inwestycją.
Linie przejazdu
Z Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej będą korzystać nie tylko mieszkańcy Rzeszowa, Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej i Strzyżowa, ale także wszyscy, których miejscowości położone są na liniach przejazdu, np. Głogowa Małopolskiego czy Boguchwały.
Pociągi w godzinach szczytu komunikacyjnego będą kursować co 30 minut, poza szczytem co 60 minut, a w dni wolne od pracy co 120 minut. Ponadto od podstaw zostanie zbudowane połączenie kolejowe z Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka o długości 5 kilometrów.
Nowe przystanki
Budowa systemu Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej wiąże się z potrzebą zagęszczenia przystanków w obszarze jej działania. Oto lista przystanków PKA zlokalizowanych w Rzeszowie:
- Rzeszów Północny (nowy przystanek przy ciągu pieszym łączącym ul. Ciasną z ul. Staromiejską, przystanek podwójny obsługujący dwie rozgałęziające się w tym miejscu linie kolejowe);
- Rzeszów Dworzysko (nowy przystanek przy skrzyżowaniu z ul. Pola Miłocińskie, w pobliżu Strefy Ekonomicznej).
- Rzeszów Wschodni (nowy przystanek przy skrzyżowaniu z ul. Załęską w pobliżu siedziby Asecco Poland);
- Rzeszów Załęże (bez zmian przy ul. Agatowej).
- Rzeszów Jasionka Lotnisko przy nowo wybudowanej linii (odejście od Zaczernia)
Mogą nastąpić drobne korekty w lokalizacji jak również w nazewnictwie tych przystanków. Wskazano potrzebę utworzenia przystanków na terenie Rzeszowa, pomiędzy stają Rzeszów Staroniwa i Rzeszowem Głównym na linii z kierunku Jasło jako Rzeszów Galeria, na tej samej linii Rzeszów Politechnika (obecne Osiedle), Rzeszów Os. Dąbrowskiego obok ul. Hanasiewicza, oraz przystanek Lutoryż.
„Ostateczne lokalizacje i nazwy będą ustalone na etapie projektowania” – informuje Daniel Kozik, z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.
Sprawa nowego taboru
Zanim jednak jakikolwiek transport ruszy, niezbędny będzie nowy tabor pociągów. Urząd Marszałkowski zdążył już w tym temacie unieważnić jeden przetarg. Zamówienie podzielono na dwie części. W pierwszej mowa o tzw. elektrykach, gdzie dwa pociągi z ośmiu powinny być dostarczone do 30 czerwca 2020 roku, natomiast sześć pozostałych do 10 września 2020 roku. Druga cześć dotyczy pojazdów spalinowych, które powinny być dostarczone do 30 czerwca 2020 roku.
W pierwszej części przetargu pojawiły się dwie oferty: Newag z Nowego Sącza z ofertą na 157 mln zł oraz Pesa Bydgoszcz z ofertą na 153 mln zł. W drugiej części udział wzięła jedynie firma Newag, która za wykonanie usługi przedstawiła cenę 36 mln zł.
Przetarg unieważniono, ze względu na zbyt wysokie oferty firm, ponieważ o ile ceny zakupu pojazdu nie przekraczały wymagań zamawiającego, to jednak sumując je z późniejszymi kosztami działalności przewozowej oraz kosztami utrzymania pojazdów, oferty przekroczyły wyznaczony budżet.
Przypomnijmy, że wartość całego projektu szacuje się na ponad 580 mln zł. Zakłada się, że pierwsze pociągi rusza w 2021 roku.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz