Na początku września rozpoczęła się wielka operacja logistyczna związana z budową 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Chodzi o transport gigantycznej maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrąży ponad 2-kilometrowy tunel na tym odcinku. Elementy maszyny są transportowane z Hiszpanii. Wszystkie części maszyny TBM mają znaleźć się na placu budowy do końca tego roku lub najpóźniej na początku przyszłego roku.
Pierwszy transport elementów TBM przez Rzeszów
11 listopada rozpoczęła się drogowa podróż elementów maszyny TBM na plac budowy w Babicy. Transport odbywa się nocami, pomiędzy 22:00 a 6:00. Pierwszy konwój wiozący elementy maszyny przejedzie przez Rzeszów w nocy z 28 na 29 listopada. Po zjeździe z S19 pojazdy będą poruszać się ul. 9 Dywizji Piechoty oraz ul. Podkarpacką do granicy miasta i gminy Boguchwała.
Transportowane elementy są tak duże, że potrzebne jest odpowiednie przygotowanie trasy przejazdu przez miasto. W związku z tym konieczne będzie obniżeniu nawierzchni (o ok. 36 cm) ul. 9 Dywizji Piechoty pod wiaduktem kolejowym. Prace obejmą odcinek o długości ok. 250 metrów i rozpoczną się w poniedziałek, 21 listopada. Na ww. ulicy wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. - Wyłączona z ruchu zostanie jezdnia od strony południowej, na odcinku od ul. Zawiszy Czarnego do ronda na ul. Podkarpackiej. Ruch w dwóch kierunkach będzie odbywał się jezdnią po stronie północnej – informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.
S19 Rzeszów Południe - Babica
Budowa ponad 10-kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica rozpoczęła się w kwietniu br. Jest to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Największym wyzwaniem inżynieryjnym w ramach tej inwestycji, będzie budowa tunelu o długości ponad 2 km.
Tunel składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Do jego budowy wykorzystana zostanie metoda mechanicznego drążenia przy pomocy gigantycznej maszyny TBM. Jej długość to 112 m, masa 4000 ton, a tarcza wiercąca mierzy 15,2 m.
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.
Budowa tego odcinka ma zakończyć się w 2026 roku. Koszt inwestycji to ponad 2,2 mld zł.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz