Rzeszów - Wtorek, 26.11.2024
Reklama

Studenci Politechniki Rzeszowskiej stworzyli pierwszy w Polsce motoszybowiec zasilany wodorem

Dodano:

fot. Politechnika Rzeszowska
fot. Politechnika Rzeszowska
RZESZÓW. Zakończyły się prace realizowane w ramach projektu motoszybowca AOS H2. Studenci m.in. z Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej i Akademii Górniczo- Hutniczej stworzyli motoszybowiec zasilany woderem.

Celem projektu było zbudowanie innowacyjnego napędu hybrydowego bazującego na ogniwie wodorowym. Napęd ten zabudowano na płatowcu motoszybowca i przeprowadzono tzw. próby mobilne na lotnisku OKL Politechniki Rzeszowskiej.  Robocza nazwa projektu AOS H2  pochodzi od platformy lotnej, którą stanowił w pierwszym etapie płatowiec zrealizowanego wcześniej motoszybowca elektrycznego AOS 71 oraz wodór H2, który był paliwem zasilającym generator  paliwowy.

Innowacyjność projektu zawiera się w wykorzystaniu dwóch ekologicznych źródeł zasilających silnik elektryczny wraz ze śmigłem: generatora paliwowego i baterii elektrochemicznej. Efektem spalania wodoru jest oczywiście woda (wyprowadzana na zewnątrz kadłuba) oraz energia elektryczna dostarczana do silnika elektrycznego. 

Te źródła energii zostały ze sobą sprzężone unikalnym zespołem zarządzającym energią na pokładzie motoszybowca jednocześnie odpowiedzialnym za sterowanie całym motoszybowcem.  Moc całego napędu, dostarczana do śmigła to 40 kW z podziałem 10kW - to moc maksymalna ogniwa,  pozostałe 30kW pochodzi z baterii. Wodór gromadzony jest pod ciśnieniem (200-300 bar)  w dwóch butlach kompozytowych  umieszczonych w specjalnych silosach w kadłubie motoszybowca.

Na lotnisku OKL PRz przeprowadzono próby mobilne (jeszcze nie w locie), które  wykazały poprawność działania całego statku powietrznego. Dalsze prace będą możliwe, gdy powstaną polskie przepisy regulujące loty statków powietrznych z wodorem na pokładzie.
W ramach projektu zbudowano kompozytowy motoszybowiec, który w trakcie postępów w realizacji projektu, przeszedł wiele modyfikacji różniących go od poprzedniej wersji AOS 71 (to było zadanie realizowane przez zespół z Politechniki Warszawskiej i Zakładu Szybowcowego w Jeżowie). Generator paliwowy zbudowany został na Wydziale Energetyki i Paliw  Akademii Górniczo Hutniczej. 
Reklama

Bateria wytworzona została w polskiej firmie specjalizującej się w produkcji baterii dla transportu, według wymogów określonych w projekcie, specjalnie na potrzeby motoszybowca, spełniając cały szereg norm i ograniczeń lotniczych. Układ sterowania i zarządzania energią, to z kolei dzieło pracowników naukowych Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej. Całość została zintegrowana i przebadana w Politechnice Rzeszowskiej, której pracownicy byli pomysłodawcami i wykonawcami projektu. Na terenie KSiSL prowadzono prace integrujące napęd z motoszybowcem.

Osiągnięciem projektu jest nie tylko sam napęd i motoszybowiec ale przede wszystkim multidyscyplinarna wiedza powstała w trakcie realizacji projektu dotycząca zarówno zagadnień fizycznych jak i organizacyjnych. Zbudowana platforma jest drugą tego typu konstrukcją w Europie.

Źródło: Politechnika Rzeszowska
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

32-latka z Rzeszowa z papierosami bez akcyzy. W trakcie przeszukania jej domu znaleziono także marihuanę

RZESZÓW. Szacunkowa wartość ujawnionej kontrabandy wynosi łącznie ok. 50 tys. zł.

Rzeszów

Darmowe bilety dla dzieci i młodzieży. Co zrobić, aby przedłużyć ulgę?

RZESZÓW. Aby starać się ponownie o prawo do ulgi należy przedstawić te same dokumenty co w poprzednim roku.

Rzeszów

Zamknięcie przejazdu pod wiaduktem na ul. Batorego. Informacje dla kierowców i pieszych

RZESZÓW. W poniedziałek, od godz. 10.00 rozpocznie się rozbiórka wiaduktu przy ul. Batorego w Rzeszowie.

Rzeszów

Linia nr 50 nie zostanie przywrócona. Powodem są problemy na jednym z remontowanych odcinków

RZESZÓW. W związku z przeciągającymi się pracami na jednym z odcinków, mieszkańcy Zalesiu muszą uzbroić się w cierpliwość.

Rzeszów

Co dalej z wiaduktem łączącym ul. Hoffmanowej z ul. Wyspiańskiego?

RZESZÓW. Pojawiła się koncepcja zakładająca przejazd od ul. Pułaskiego.

Rzeszów

2 września zamykają przejazd pod wiaduktem na ul. Batorego. Sprawdź zmiany w komunikacji miejskiej

RZESZÓW. Od 2 września przejazd pod wiaduktem na ul. Batorego będzie niedostępny dla kierowców. 

Rzeszów

Trzy firmy chcą dostarczyć dla Rzeszowa 40 autobusów. Jest szansa na podpisanie umowy

RZESZÓW. Jest jedna oferta, która odpowiada wymaganiom finansowym ratusza.

Reklama