Rzeszów - Wtorek, 26.11.2024
Reklama

Studenci Politechniki Rzeszowskiej stworzyli pierwszy w Polsce motoszybowiec zasilany wodorem

Dodano:

fot. Politechnika Rzeszowska
fot. Politechnika Rzeszowska
RZESZÓW. Zakończyły się prace realizowane w ramach projektu motoszybowca AOS H2. Studenci m.in. z Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej i Akademii Górniczo- Hutniczej stworzyli motoszybowiec zasilany woderem.

Celem projektu było zbudowanie innowacyjnego napędu hybrydowego bazującego na ogniwie wodorowym. Napęd ten zabudowano na płatowcu motoszybowca i przeprowadzono tzw. próby mobilne na lotnisku OKL Politechniki Rzeszowskiej.  Robocza nazwa projektu AOS H2  pochodzi od platformy lotnej, którą stanowił w pierwszym etapie płatowiec zrealizowanego wcześniej motoszybowca elektrycznego AOS 71 oraz wodór H2, który był paliwem zasilającym generator  paliwowy.

Innowacyjność projektu zawiera się w wykorzystaniu dwóch ekologicznych źródeł zasilających silnik elektryczny wraz ze śmigłem: generatora paliwowego i baterii elektrochemicznej. Efektem spalania wodoru jest oczywiście woda (wyprowadzana na zewnątrz kadłuba) oraz energia elektryczna dostarczana do silnika elektrycznego. 

Te źródła energii zostały ze sobą sprzężone unikalnym zespołem zarządzającym energią na pokładzie motoszybowca jednocześnie odpowiedzialnym za sterowanie całym motoszybowcem.  Moc całego napędu, dostarczana do śmigła to 40 kW z podziałem 10kW - to moc maksymalna ogniwa,  pozostałe 30kW pochodzi z baterii. Wodór gromadzony jest pod ciśnieniem (200-300 bar)  w dwóch butlach kompozytowych  umieszczonych w specjalnych silosach w kadłubie motoszybowca.

Na lotnisku OKL PRz przeprowadzono próby mobilne (jeszcze nie w locie), które  wykazały poprawność działania całego statku powietrznego. Dalsze prace będą możliwe, gdy powstaną polskie przepisy regulujące loty statków powietrznych z wodorem na pokładzie.
W ramach projektu zbudowano kompozytowy motoszybowiec, który w trakcie postępów w realizacji projektu, przeszedł wiele modyfikacji różniących go od poprzedniej wersji AOS 71 (to było zadanie realizowane przez zespół z Politechniki Warszawskiej i Zakładu Szybowcowego w Jeżowie). Generator paliwowy zbudowany został na Wydziale Energetyki i Paliw  Akademii Górniczo Hutniczej. 
Reklama

Bateria wytworzona została w polskiej firmie specjalizującej się w produkcji baterii dla transportu, według wymogów określonych w projekcie, specjalnie na potrzeby motoszybowca, spełniając cały szereg norm i ograniczeń lotniczych. Układ sterowania i zarządzania energią, to z kolei dzieło pracowników naukowych Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej. Całość została zintegrowana i przebadana w Politechnice Rzeszowskiej, której pracownicy byli pomysłodawcami i wykonawcami projektu. Na terenie KSiSL prowadzono prace integrujące napęd z motoszybowcem.

Osiągnięciem projektu jest nie tylko sam napęd i motoszybowiec ale przede wszystkim multidyscyplinarna wiedza powstała w trakcie realizacji projektu dotycząca zarówno zagadnień fizycznych jak i organizacyjnych. Zbudowana platforma jest drugą tego typu konstrukcją w Europie.

Źródło: Politechnika Rzeszowska
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Pierwsze miejsce dla Rzeszowa za wydatki inwestycyjne

RZESZÓW. Statuetka trafi w ręce władz miasta dopiero 2 października.

Rzeszów

Bilety semestralne dla studentów już dostępne

RZESZÓW. Cena za bilet na wszystkie linie komunikacji miejskiej wynosi 188 zł.

Rzeszów

Przerwa w dostawie wody dla mieszkańców Al. Rejtana i ul. Popiełuszki

RZESZÓW. W godzinach od 23:00 do 06:00 nastąpi przerwa w dostawie wody zimnej i ciepłej.

Rzeszów

Ofiarą oszustwa została 75-latka z Rzeszowa. Sprawca zadzwonił w imieniu siostrzenicy

RZESZÓW. Wczoraj ofiarą oszustów padła 75-letnia mieszkanka Rzeszowa.

Rzeszów

W ratuszu gościła firma budująca monorail. Marcin Warchoł ma pomóc w realizacji tematu

RZESZÓW. Ratusz nie ustaje w próbach, aby monorail wreszcie znalazł się w przestrzeni publicznej miasta.

Rzeszów

Otwarto nowy hotel w sąsiedztwie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka [FOTO]

RZESZÓW. Budowa hotelu trwała zaledwie 13 miesięcy.

Rzeszów

Ogłoszono przetarg na 10 km odcinek S19 na trasie Rzeszów Południe – Babica

RZESZÓW, PODKARPACIE. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2025.

Rzeszów

Projekt oraz wstępne informacje nt. wielopoziomowego parkingu przy basenach ROSIR-u

RZESZÓW. Planowany obiekt ma mieć pięć kondygnacji, na których łącznie znajdzie się 236 miejsc parkingowych.

Reklama