Rzeszów - Czwartek, 28.11.2024
Reklama

Studenci Politechniki Rzeszowskiej stworzyli pierwszy w Polsce motoszybowiec zasilany wodorem

Dodano:

fot. Politechnika Rzeszowska
fot. Politechnika Rzeszowska
RZESZÓW. Zakończyły się prace realizowane w ramach projektu motoszybowca AOS H2. Studenci m.in. z Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej i Akademii Górniczo- Hutniczej stworzyli motoszybowiec zasilany woderem.

Celem projektu było zbudowanie innowacyjnego napędu hybrydowego bazującego na ogniwie wodorowym. Napęd ten zabudowano na płatowcu motoszybowca i przeprowadzono tzw. próby mobilne na lotnisku OKL Politechniki Rzeszowskiej.  Robocza nazwa projektu AOS H2  pochodzi od platformy lotnej, którą stanowił w pierwszym etapie płatowiec zrealizowanego wcześniej motoszybowca elektrycznego AOS 71 oraz wodór H2, który był paliwem zasilającym generator  paliwowy.

Innowacyjność projektu zawiera się w wykorzystaniu dwóch ekologicznych źródeł zasilających silnik elektryczny wraz ze śmigłem: generatora paliwowego i baterii elektrochemicznej. Efektem spalania wodoru jest oczywiście woda (wyprowadzana na zewnątrz kadłuba) oraz energia elektryczna dostarczana do silnika elektrycznego. 

Te źródła energii zostały ze sobą sprzężone unikalnym zespołem zarządzającym energią na pokładzie motoszybowca jednocześnie odpowiedzialnym za sterowanie całym motoszybowcem.  Moc całego napędu, dostarczana do śmigła to 40 kW z podziałem 10kW - to moc maksymalna ogniwa,  pozostałe 30kW pochodzi z baterii. Wodór gromadzony jest pod ciśnieniem (200-300 bar)  w dwóch butlach kompozytowych  umieszczonych w specjalnych silosach w kadłubie motoszybowca.

Na lotnisku OKL PRz przeprowadzono próby mobilne (jeszcze nie w locie), które  wykazały poprawność działania całego statku powietrznego. Dalsze prace będą możliwe, gdy powstaną polskie przepisy regulujące loty statków powietrznych z wodorem na pokładzie.
W ramach projektu zbudowano kompozytowy motoszybowiec, który w trakcie postępów w realizacji projektu, przeszedł wiele modyfikacji różniących go od poprzedniej wersji AOS 71 (to było zadanie realizowane przez zespół z Politechniki Warszawskiej i Zakładu Szybowcowego w Jeżowie). Generator paliwowy zbudowany został na Wydziale Energetyki i Paliw  Akademii Górniczo Hutniczej. 
Reklama

Bateria wytworzona została w polskiej firmie specjalizującej się w produkcji baterii dla transportu, według wymogów określonych w projekcie, specjalnie na potrzeby motoszybowca, spełniając cały szereg norm i ograniczeń lotniczych. Układ sterowania i zarządzania energią, to z kolei dzieło pracowników naukowych Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej. Całość została zintegrowana i przebadana w Politechnice Rzeszowskiej, której pracownicy byli pomysłodawcami i wykonawcami projektu. Na terenie KSiSL prowadzono prace integrujące napęd z motoszybowcem.

Osiągnięciem projektu jest nie tylko sam napęd i motoszybowiec ale przede wszystkim multidyscyplinarna wiedza powstała w trakcie realizacji projektu dotycząca zarówno zagadnień fizycznych jak i organizacyjnych. Zbudowana platforma jest drugą tego typu konstrukcją w Europie.

Źródło: Politechnika Rzeszowska
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Podkarpackie Centrum Innowacji stworzyło sieć laboratoriów badawczych

RZESZÓW. Podkarpackie Centrum Innowacji stworzyło Podkarpacką Sieć Laboratoriów Badawczych i Wzorcujących.

Rzeszów

Sprawca dachowania był nietrzeźwy. Kierowca wraz z pasażerem uciekli z miejsca zdarzenia

RZESZÓW. Jak ustalili policjanci, kierujący peugeotem, jadąc od ulicy Ofiar Katynia w kierunku ulicy Krakowskiej, stracił panowanie nad samochodem i dachował.

Rzeszów

Ratusz chce budować swoją spalarnię odpadów. Jest wniosek do marszałka

RZESZÓW. Miasto planuje za ok. 300-350 mln zł zbudować swoją własną spalarnie odpadów. 

Rzeszów

Zatrzymano mężczyznę podejrzanego ws. śmierci 70-latka w Głogowie Młp.

GŁOGÓW MŁP. Mężczyzna został zatrzymany przez policjantów wczoraj w nocy w Krakowie.

Rzeszów

Przetarg dot. połączenia Al. Kopisto z ul Wierzbową już w lutym?

RZESZÓW. Projektowana droga ma mieć dwa pasy o szerokości 3,5 metrów.

Rzeszów

Rewitalizacja ul. Grunwaldzkiej może się rozpocząć już na wiosnę

RZESZÓW. W ratuszu słyszymy, że dokumentacja projektowa na rewitalizację ul. Grunwaldzkiej jest gotowa. Inwestycja może ruszyć już w marcu.

Rzeszów

Znaleziono zwłoki 70-latka. Prokuratura: „Mamy do czynienia najprawdopodobniej z zabójstwem”

GŁOGÓW MŁP. Niewykluczone, że do śmierci 70-latka mogły przyczynić się osoby trzecie.

Reklama