Rzeszów - Piątek, 20.09.2024
Reklama

Ruszyła modernizacja budynku dworca PKP

Dodano:

Wizualizacja wnętrza Rzeszów Główny / PKP S.A.
Wizualizacja wnętrza Rzeszów Główny / PKP S.A.
RZESZÓW. Na dworcu Rzeszów Główny trwają już pierwsze prace budowlane. Budynkowi przywrócony zostanie modernistyczny charakter. Roboty mają zakończyć się pod koniec 2023 roku.

Przebudowa dworca Rzeszów Główny to jeden z trzech etapów większej inwestycji jaką jest budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Pierwszy z nich to przebudowa placu Dworcowego i budowa pod nim parkingu podziemnego dla ponad 100 samochodów oraz miejsc postojowych dla taksówek, rowerów. Drugi etap to przebudowa układu drogowego w rejonie głównego dworca kolejowego oraz znajdującego się przed nim placu. Trzeci etap to rozpoczęta właśnie przebudowa budynku dworca.

- Obecnie wykonawca skupia się głównie na rozbiórkach w piwnicach budynku oraz demontażu instalacji. Równolegle do nich trwają prace przygotowawcze do wzmocnienia fundamentów budynku – informuje Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP S.A.

Inwestycja sprawi, że dworzec Rzeszów Główny odzyska jednolity, modernistyczny charakter, który został zmieniony od czasów jego przebudowy w latach 60. XX wieku przez historyzujące nawiązania do XIX-wiecznych początków obiektu, które wprowadzono w trakcie przebudów na przełomie XX i XXI wieku.

Zmiany będą widoczne przede wszystkim na elewacji dworca. Zostaną z niej usunięte łuki nad wejściem głównym oraz dobudowana, historyzująca attyka z elektronicznym zegarem. Drzwi i okna będą stylizowane na te z lat 60. XX wieku. Renowację przejdzie okładzina elewacji wykonana z granitu i piaskowca. W części administracyjnej budynek (od strony zachodniej i wschodniej) zostanie otynkowany i pomalowany w odcieniach szarości. Na szczycie fasady, w części zachodniej, przywrócony zostanie elektroniczny, wielkoformatowy zegar z dwoma wyświetlaczami od strony zachodniej i placu przed dworcem. Z kolei nad naświetlem holu od strony miasta i peronów pojawi się podświetlany napis z logotypem PKP i nazwą dworca.

Wnętrze budynku również zmieni swój wygląd. O tym jak ostatecznie będzie wyglądało zdecyduje konserwator zabytków, po przeprowadzeniu badań konserwatorskich. Hol o powierzchni prawie 350 m kw. pełniący jednocześnie funkcję poczekalni będzie utrzymany w jasnej kolorystyce, ze znacznym dostępem światła dziennego poprzez okna znajdujące się w elewacji. Jego sufit zaprojektowano w formie lameli (listew dekoracyjnych) z wkomponowanym w niego nowoczesnymi oprawami świetlnymi. We wnętrzu znajdą się również elektroniczne tablice przyjazdów i  odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz ławki wyposażone w porty do ładowania urządzeń mobilnych. We wschodniej części holu zlokalizowano pomieszczenia kas biletowych, a resztę powierzchni na parterze zajmą  pomieszczenia handlowo-usługowe na wynajem.
Reklama
Nowością w holu będą schody i winda prowadzące na poziom –1, gdzie znajdzie się parking podziemny będący częścią centrum komunikacyjnego. Na poziomie –1 znajdą się również toalety, pomieszczenia na wynajem oraz zaplecze techniczne budynku. Z kolei na piętrze dworca zlokalizowany będzie posterunek Straży Ochrony Kolei oraz biura przeznaczone dla spółek kolejowych i na wynajem.

Zmodernizowany budynek dworca zostanie w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych oraz wprowadzenie szereg usprawnień. W przestrzeniach związanych z obsługa=ą podróżnych pojawią się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe z nazwą dworca oraz urządzenia wspomagające współpracę z aparatami słuchowymi przy okienkach kasowych. Do komunikacji w budynku, oprócz klatek schodowych, będą służyć też windy.

Przebudowa Rzeszowa Głównego to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. Dworzec stanie się energooszczędny dzięki nowej stolarce okiennej i drzwiowej, bardziej wydajnym urządzeniom grzewczym oraz centralom wentylacyjnym z odzyskiem ciepła. Energooszczędne będzie również oświetlenie wykonane w technologii LED. O optymalizację zużycia energii elektrycznej, wody i ciepła zadba system BMS (Building Management System), który będzie zarządzał wszystkimi instalacjami w budynku. Z kolei nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe sprawią, że na Rzeszowie Głównym poprawi się poziom bezpieczeństwa.

Koszt przebudowy dworca Rzeszów Główny to 22,69 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót realizowanych w formule „Projektuj i buduj” – Budimex S.A. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 roku. 
 
Źródło: PKP S.A.
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Ścieżka rowerowa przy ul. Lubelskiej zabrana bezprawnie? Znamy stanowisko Urzędu Marszałkowskiego

RZESZÓW. Urząd Marszałkowski utrzymuje, że działał zgodnie z udzielonym pozwoleniem.

Rzeszów

Jest Koncepcja Programowa S19 na odcinku Rzeszów-Babica. Powstanie pierwszy tunel na Podkarpaciu

RZESZÓW. Przetarg w formule „projektuj-buduj” ma ruszyć w III kwartale br.

Rzeszów

Tereny przy ul. Żywicznej i Borowej pod zabudowę. Radni PiS chcieli zbudować tam aquapark

RZESZÓW. Projekt uchwały dotyczył sprzedaży siedmiu działek w rejonie ul. Borowej i Żywicznej o łącznej powierzchni 3,4 ha.

Rzeszów

O przeznaczeniu niewypłaconych pensji nauczycieli zadecydują dyrektorzy rzeszowskich szkół

RZESZÓW. Czynny udział w strajku nauczycieli bierze 45 z 88 rzeszowskich szkół. 

Rzeszów

Od 29 do 30 kwietnia objazdy dwóch linii komunikacji miejskiej

RZESZÓW. Utrudnienia potrwają od godz. 20.00 do 04.00.

Rzeszów

Mateusz Masłowski i Dawid Dryja opuszczają szeregi Asseco Resovii Rzeszów

RZESZÓW. Dawid Dryja z Asseco Resovią związany był od 2011 roku. Masłowski z Resovią związany był od początku swojej przygody z siatkówką.

Rzeszów

Co dalej z przyszłym deptakiem przy ul. Mickiewicza? Remont ul. Grunwaldzkiej jeszcze w tym roku

RZESZÓW. Sprawę komplikuje konserwator zabytków, co z kolei do przebudowy przybliża ul. Grunwaldzką.

Reklama