27 sierpnia br. w Rzeszowie odbył się briefing prasowy z udziałem wojewody podkarpackiego Ewy Leniart, dyrektora Projektu PLK Wojciecha Wasia oraz kierownika kontraktu PLK Kamila Mergela. Głównym punktem spotkania była prezentacja inwestycji, jaką jest całkowity remont stacji Rzeszów Główny oraz innych prac wykonywanych w ramach przedsięwzięcia.
„To jest niezwykle ważne wydarzenia nie tylko dla mieszkańców Rzeszowa, Podkarpacia, ale także wielu podróżnych, którzy coraz chętniej korzystają z kolei. Dzięki przeprowadzonym inwestycjom, pojawieniu się nowego przystanku w postaci Rzeszów Zachodni, ale także przebudowy istniejących wiaduktów, poprawi się także wizerunek samej kolei” – mówiła na spotkaniu Ewa Leniart.
Całkowita przebudowa stacji Rzeszów Główny
Na czas przebudowy stacji zapewniono alternatywne przejścia, dodatkowy peron tymczasowy i specjalne zejście ze starej kładki na perony. Komunikację ułatwia specjalne oznakowanie. Sierpień został wykorzystany na roboty przy konstrukcji przejścia podziemnego od ul. Grottgera do ul. Kochanowskiego.
Pasażerowie zyskają dzięki niemu bezpieczną i sprawną drogę na perony. Długość obiektu to 137 m. Podróżnym o ograniczonych możliwościach poruszania się lepszy dostęp do kolei zapewni 5 wind i 5 schodów ruchomych. Komfort stacji zwiększy również wymienione na ledowe oświetlenie oraz nowe wiaty i ławki. Czytelną orientację zapewnią tablice informacyjne i oznakowanie.
Efektem dotychczasowych prac na stacji są już widoczne krawędzie dwóch 300 i 400 m peronów. Docelowo będą trzy nowe, wyższe platformy, ułatwiające wsiadanie do pociągu. Nawierzchnia z liniami naprowadzającymi ma ułatwić drogę osobom niewidomym i słabowidzącym.
„Podróżni mieszkańcy korzystają z peronu numer jeden, to jest w ciągu linii kolejowej numer 71, m.in. do Kolbuszowej. Od połowy grudnia podróżni będą mogli korzystać z peronu numer dwa - linia kolejowa 91, m.in. do Krakowa)” – dodaje dyrektor projektu.
Nowa stacja Rzeszów Zachodni i trzy wiadukty
Podróżni od czerwca mogą już korzystać z nowego dodatkowego przystanku Rzeszów Zachodni. Efektem prac PKP PLK są też trzy mosty nad Al. Wyzwolenia, a dla kierowców przygotowano przebudowany przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Marii Konopnickiej.
Inwestycja realizowana jest z Krajowego Programu Kolejowego, w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”. Wartość umowy współfinansowanej ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 205 mln zł netto. Zakończenie planowane jest w połowie 2021 r.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz