Przetarg mówi o dostarczeniu ośmiu fabrycznie nowych pojazdów szynowych z napędem elektrycznym w wersji trójczłonowej oraz o dwóch fabrycznie nowych dwuczłonowych zespołów trakcyjnych z napędem spalinowym.
Szczegóły przetargu
Zamówienie podzielono na dwie części. W pierwszej mowa o tzw. elektrykach, gdzie dwa pociągi z ośmiu powinny być dostarczone do 30 czerwca 2020 roku, natomiast sześć pozostałych do 10 września 2020 roku. Druga cześć dotyczy pojazdów spalinowych, które powinny być dostarczone do 30 czerwca 2020 roku.
Wg. dokumentacji przetargowej pociągi z napędem elektrycznym mają poruszać się z prędkością większą lub równą 160 km/h, posiadać minimalnie 128 miejsc siedzących stałych oraz min. 10 miejsc siedzących uchylnych, jeżeli chodzi o miejsca stojące, to powinny spełniać parametry 4 osób/m2.
Dwuczłonowy zespół trakcyjny z napędem spalinowym ma poruszać się z prędkością większą lub równą 120 km/h. Pojazd będzie posiadał minimalnie 105 miejsc siedzących. Pozostałe parametry związane z liczbą miejsc są identyczne jak te wyżej wymienione.
Podczas otwarcia ofert poznaliśmy wymagania finansowe jaki zamawiający postawił przed wykonawcami i tak w pierwszej części województwo podkarpackie planuje wydać maksymalnie 165 mln zł, natomiast w drugiej 43 mln zł.
Otwarcie ofert i unieważnienie
W pierwszej części przetargu pojawiły się dwie oferty: Newag z Nowego Sącza z ofertą na 157 mln zł oraz Pesa Bydgoszcz z ofertą na 153 mln zł. W drugiej części udział wzięła jedynie firma Newag, która za wykonanie usługi przedstawiła cenę 36 mln zł.
„Dla województwa jako zamawiającego ważna jest nie tylko cena zakupu pojazdu, lecz również późniejsze koszty operacyjne działalności przewozowej, na wysokość których wpływ mają koszty bieżącego utrzymania pojazdów. Mając to na uwadze, w kolejnym postepowaniu zostaną zmienione kryteria oceny ofert, m.in. większe znaczenie w ocenie będzie miał koszt serwisowania” – wyjaśnia Zbigniew Kozak, z-ca dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego.
„Najkorzystniejsze oferty w całym zakresie dostaw i usług przekroczyły zaplanowany budżet około 18 %. Na etapie analizy złożonych ofert Zamawiający stwierdził, że świadczenie usług kompleksowej obsługi serwisowo-utrzymaniowo naprawczej zostało przekroczone około 30 % w stosunku do założonego budżetu na ten cel” – informuje Monika Konopko, z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.
Jeżeli zamawiający nie odwołają się od decyzji, to przetarg zostanie powtórzony jak najszybciej, aby nie zmieniać ostatecznego terminu dostawy: „Chcemy go ponowić, bo chcemy sprawdzić, czy te znaczące przekroczenia nie są wynikiem chwilowej koniunktury, dlatego że tych środków nam brakuje. Nie chcemy zmieniać terminu dostawy” – mówił marszałek województwa podkarpackiego, Władysław Ortyl.
Przypomnijmy, że wartość całego projektu (Podmiejska Kolej Aglomeracyjna) szacuje się na ponad 580 mln zł. Zakłada się, że pierwsze pociągi ruszą w 2021 roku. Według wstępnych założeń nowe linie kursować będą na trasie: Rzeszów – Dębica, Rzeszów- Przeworsk, Rzeszów-Kolbuszowa, Rzeszów –Strzyżów oraz Rzeszów - Port Lotniczy Jasionka.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz