Rzeszów - Wtorek, 05.11.2024
Reklama

Plany miasta zakładają budowę kolejnego dworca. Znajdzie się przy ul. Kochanowskiego

Dodano:

fot. Wojciech Cupiał
fot. Wojciech Cupiał
RZESZÓW. Dworzec autobusowy przy ul. Kochanowskiego miałby obsługiwać połączenia regionalne. Wstępne plany zakładają stworzenie od 10 do 15 peronów odjazdowych dla dużych autobusów i od 12 do 17 stanowisk dla busów. Daty realizacji tego projektu wciąż pozostają jedną wielką niewiadomą.

W lipcu 2000 roku w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego zatwierdzono budowę dworca autobusowego o znaczeniu regionalnym, który miałby się znaleźć przy ul. Kochanowskiego, na terenie gdzie obecnie znajduje się m.in. Muzeum Techniki i Militariów oraz stara parowozownia tzw. "krakowska". Dodajmy, że do 2006 roku stała tam również "lwowska" parowozownia, która została wyburzona.

Nowa kładka

Jak doskonale wiemy, aktualnie na terenie Dworca PKP powstaje podziemne przejście od ul. Grottgera do ul. Kochanowskiego. Nie będzie to jednak jedyna przeprawa przez tory kolejowe, gdyż budowa dworca na ww. terenach wiąże się również z budową kładki rozpoczynającej się po wschodniej stronie projektowanego dworca i biegnącej w stronę ul. Bardowskiego.

"Jest zaprojektowana kładka, łącząca nowy budynek dworca autobusowego, który ma zostać wybudowany w kształcie zbliżonym do dawnej parowozowni i ta kładka będzie przebiegała po wschodniej stronie dworca, od nowego budynku do zejścia, które będzie zlokalizowane mniej więcej w okolicy magazynów Społem w rejonie ul. Bardowskiego. Jest takie założenie, żeby z tej kładki można było zejść na budowane właśnie perony" - tłumaczy Grzegorz Róg, generalny projektant Biura Rozwoju Miasta Rzeszowa.

Dodajmy, że "krakowska" parowozownia objęta jest ochroną konserwatora zabytków, przez co jeżeli dojdzie do zabudowy terenu i przystąpienia do prac budowlanych bądź projektowych, zostanie ona dostosowana do powstającej infrastruktury.

Jak będzie wyglądał budynek dworca autobusowego?

Na dzień dzisiejszy w Biurze Rozwoju Miasta Rzeszowa zakładają, że na projektowanych dworcu autobusowym mogłoby się znaleźć od 10 do 15 peronów odjazdowych dla dużych autobusów i od 12 do 17 stanowisk dla busów.

"Mówimy o dworcu autobusowym, nie o dworcu PKS-u. Tutaj rzecz w tym, żeby na tym dworcu autobusowym swoje stanowiska mieli różni przewoźnicy, a są tacy przewoźnicy, którzy korzystają z dużych autobusów i używają tych autobusów do połączeń dalekobieżnych, i są tacy przewoźnicy, którzy skupiają się na połączeniach lokalnych w skali sąsiednich gmin lub powiatów" - dodaje Grzegorz Róg.
Reklama
Na dzień dzisiejszy wciąż trwają pracę projektowe, toteż nie należy popadać w zbytni huraoptymizm względem realizacji inwestycji. Na pytanie odnośnie daty, kiedy mogłaby ruszyć budowa otrzymujemy krótką odpowiedz od generalnego projektanta: "nie ma takiej daty". Nie są znane również orientacyjne koszty takiego przedsięwzięcia. Te dane poznamy zapewne wtedy kiedy dojdzie do realizacji projektu, który wiązać się będzie ze stworzeniem kosztorysu całej inwestycji.

Dojazd na dworzec

Według założeń z 2007 roku, dojazd na projektowany dworzec autobusowy planowano od ul. Kochanowskiego, która miała być do tego celu specjalnie przebudowana.

"Wtedy jeszcze zakładano, że dojazd do dworca dochodził będzie z dwóch stron, od strony ul. Marszałkowskiej i od strony ul. Siemieńskiego. Dzisiaj z  projektu dworca wynika, że ten główny dojazd będzie jednak tylko od strony wschodniej" - tłumaczy Grzegorz Róg.

Sprawa własności terenu

Teren o którym mowa należy w gruncie rzeczy do trzech właścicieli. Swoje działki posiada tam miasto, PKP oraz osoby prywatne, które pozyskały je właśnie od kolei: "Jest działka należąca do miasta, są działki należące do osób prywatnych, które pozyskały te działki od kolei i są działki kolejowe" - wyjaśnia Grzegorz Róg.

Dodajmy, że jedną ze stron realizowanej inwestycji mógłby być również Samorząd Województwa Podkarpackiego, zważywszy na charakter działalności dworca autobusowego. Nie mniej jednak należy podkreślić, że sama inicjatywa nie posiada statusu pilnej realizacji. Na dzień dzisiejszy miasto w głównej mierze skupia się na przebudowie terenu pomiędzy ul. Grottgera oraz budynku dworca PKP, gdzie planowany jest m.in. wielopoziomowy parking. 

 
Rafał Bolanowski (rafal.bolanowski@resinet.pl)
 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Nowe rośliny i drzewa w Rzeszowie za ponad 300 tys. zł

RZESZÓW. Miasto podpisało umowę na rewitalizację pasów zieleni rozdzielających drogi w Rzeszowie oraz miejskich terenów zielonych. Koszt inwestycji to ponad 300 tys. zł. Prace potrwają do połowy lipca.

Rzeszów

W Rzeszowie powstanie pierwszy naturalistyczny plac zabaw

​RZESZÓW. Miasto zrealizuje kolejne pomysły mieszkańców, zgłoszone w ramach projektu  „Rzeszów to MY” realizowanego przez Urban Lab. Jednym z nich jest pierwszy w Rzeszowie naturalistyczny plac zabaw.

Rzeszów

Debata kandydatów na prezydenta Rzeszowa w Radiu ZET

Na tydzień przed wyborami, kandydaci na prezydenta Rzeszowa zmierzą się w debacie, która odbędzie się w specjalnym wydaniu programu "7. Dzień Tygodnia w Radiu ZET".

Rzeszów

Kolejne wakacyjne połączenia lotnicze z Jasionki

RZESZÓW/JASIONKA. Nowe połączenie do chorwackiego Splitu oraz przywrócenie popularnych lotów do Burgas to najnowsze propozycje podrzeszowskiego lotniska na tegoroczne wakacje. 

Rzeszów

Wiózł 10-letniego syna mając 4 promile

RZESZÓW. Policjanci z Dynowa zatrzymali 38-letniego mieszkańca powiatu rzeszowskiego, który przewoził w aucie 10-letniego syna będąc pod wpływem alkoholu.

Rzeszów

Zmiany w rozkładzie jazdy dwóch linii MPK

RZESZÓW. Od 1 czerwca 2021 r. zmianie ulegają rozkłady jazdy linii nr 5 i 53.

Rzeszów

Piknik rodzinny na Miasteczku Ruchu Drogowego

RZESZÓW. Wydarzenie organizowane przez ZTM połączone będzie z inauguracją nowego sezonu Miejskiej Wypożyczalni Rowerów i Skuterów. 

Rzeszów

Ulica Spacerowa na Zalesiu będzie rozbudowana

RZESZÓW. Miejscy radni zarezerwowali w budżecie 200 tys. zł na opracowanie dokumentacji projektowej rozbudowy ul. Spacerowej na osiedlu Zalesie. Chodzi o 650-metrowy odcinek drogi, od budynku nr 24 w kierunku ul. Zelwerowicza.

Reklama