Rzeszów - Piątek, 29.11.2024
Reklama

Plany miasta zakładają budowę kolejnego dworca. Znajdzie się przy ul. Kochanowskiego

Dodano:

fot. Wojciech Cupiał
fot. Wojciech Cupiał
RZESZÓW. Dworzec autobusowy przy ul. Kochanowskiego miałby obsługiwać połączenia regionalne. Wstępne plany zakładają stworzenie od 10 do 15 peronów odjazdowych dla dużych autobusów i od 12 do 17 stanowisk dla busów. Daty realizacji tego projektu wciąż pozostają jedną wielką niewiadomą.

W lipcu 2000 roku w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego zatwierdzono budowę dworca autobusowego o znaczeniu regionalnym, który miałby się znaleźć przy ul. Kochanowskiego, na terenie gdzie obecnie znajduje się m.in. Muzeum Techniki i Militariów oraz stara parowozownia tzw. "krakowska". Dodajmy, że do 2006 roku stała tam również "lwowska" parowozownia, która została wyburzona.

Nowa kładka

Jak doskonale wiemy, aktualnie na terenie Dworca PKP powstaje podziemne przejście od ul. Grottgera do ul. Kochanowskiego. Nie będzie to jednak jedyna przeprawa przez tory kolejowe, gdyż budowa dworca na ww. terenach wiąże się również z budową kładki rozpoczynającej się po wschodniej stronie projektowanego dworca i biegnącej w stronę ul. Bardowskiego.

"Jest zaprojektowana kładka, łącząca nowy budynek dworca autobusowego, który ma zostać wybudowany w kształcie zbliżonym do dawnej parowozowni i ta kładka będzie przebiegała po wschodniej stronie dworca, od nowego budynku do zejścia, które będzie zlokalizowane mniej więcej w okolicy magazynów Społem w rejonie ul. Bardowskiego. Jest takie założenie, żeby z tej kładki można było zejść na budowane właśnie perony" - tłumaczy Grzegorz Róg, generalny projektant Biura Rozwoju Miasta Rzeszowa.

Dodajmy, że "krakowska" parowozownia objęta jest ochroną konserwatora zabytków, przez co jeżeli dojdzie do zabudowy terenu i przystąpienia do prac budowlanych bądź projektowych, zostanie ona dostosowana do powstającej infrastruktury.

Jak będzie wyglądał budynek dworca autobusowego?

Na dzień dzisiejszy w Biurze Rozwoju Miasta Rzeszowa zakładają, że na projektowanych dworcu autobusowym mogłoby się znaleźć od 10 do 15 peronów odjazdowych dla dużych autobusów i od 12 do 17 stanowisk dla busów.

"Mówimy o dworcu autobusowym, nie o dworcu PKS-u. Tutaj rzecz w tym, żeby na tym dworcu autobusowym swoje stanowiska mieli różni przewoźnicy, a są tacy przewoźnicy, którzy korzystają z dużych autobusów i używają tych autobusów do połączeń dalekobieżnych, i są tacy przewoźnicy, którzy skupiają się na połączeniach lokalnych w skali sąsiednich gmin lub powiatów" - dodaje Grzegorz Róg.
Reklama
Na dzień dzisiejszy wciąż trwają pracę projektowe, toteż nie należy popadać w zbytni huraoptymizm względem realizacji inwestycji. Na pytanie odnośnie daty, kiedy mogłaby ruszyć budowa otrzymujemy krótką odpowiedz od generalnego projektanta: "nie ma takiej daty". Nie są znane również orientacyjne koszty takiego przedsięwzięcia. Te dane poznamy zapewne wtedy kiedy dojdzie do realizacji projektu, który wiązać się będzie ze stworzeniem kosztorysu całej inwestycji.

Dojazd na dworzec

Według założeń z 2007 roku, dojazd na projektowany dworzec autobusowy planowano od ul. Kochanowskiego, która miała być do tego celu specjalnie przebudowana.

"Wtedy jeszcze zakładano, że dojazd do dworca dochodził będzie z dwóch stron, od strony ul. Marszałkowskiej i od strony ul. Siemieńskiego. Dzisiaj z  projektu dworca wynika, że ten główny dojazd będzie jednak tylko od strony wschodniej" - tłumaczy Grzegorz Róg.

Sprawa własności terenu

Teren o którym mowa należy w gruncie rzeczy do trzech właścicieli. Swoje działki posiada tam miasto, PKP oraz osoby prywatne, które pozyskały je właśnie od kolei: "Jest działka należąca do miasta, są działki należące do osób prywatnych, które pozyskały te działki od kolei i są działki kolejowe" - wyjaśnia Grzegorz Róg.

Dodajmy, że jedną ze stron realizowanej inwestycji mógłby być również Samorząd Województwa Podkarpackiego, zważywszy na charakter działalności dworca autobusowego. Nie mniej jednak należy podkreślić, że sama inicjatywa nie posiada statusu pilnej realizacji. Na dzień dzisiejszy miasto w głównej mierze skupia się na przebudowie terenu pomiędzy ul. Grottgera oraz budynku dworca PKP, gdzie planowany jest m.in. wielopoziomowy parking. 

 
Rafał Bolanowski (rafal.bolanowski@resinet.pl)
 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Na osiedlu Miłocin powstaną tereny rekreacyjne

RZESZÓW. Miasto zakupiło działki o powierzchni 54 arów na osiedlu Miłocin – Św. Huberta. Teren, którym interesowała się firma deweloperska zostanie w całości przeznaczony na cele rekreacyjne.

Rzeszów

Tragedia w Trzebosi. 35-letnia kobieta zatruła się czadem

RZESZÓW. 35-letnia kobieta jest kolejną ofiarą tlenku węgla w regionie. Od początku sezonu grzewczego na Podkarpaciu, na sutek zatrucia czadem zmarło 3 osoby.

Rzeszów

Rewitalizacja parku na osiedlu Zalesie

RZESZÓW. Blisko 3-hektarowy park przy ul. Wieniawskiego na osiedlu Zalesie, doczeka się w końcu odnowy. 

Rzeszów

Inwestycja drogowa na osiedlu Drabinianka

RZESZÓW. Miasto wybrało wykonawcę dokumentacji projektowej dla rozbudowy ul. Jachowicza oraz budowy nowej drogi, która połączy ją z ul. Kwiatkowskiego.

Rzeszów

Transmisja online z uroczystości 668-lecia Lokacji Miasta Rzeszowa

RZESZÓW. Już 19 stycznia 2022 r. w Filharmonii Podkarpackiej odbędzie się uroczystość 668-lecia Lokacji Miasta Rzeszowa.

Rzeszów

30. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Rzeszowie [PROGRAM]

RZESZÓW. Jubileuszowy 30. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 30 stycznia 2022 roku. Na scenie rzeszowskiego rynku wystąpią m.in. Symptone, RSC, DOC. i Anika Dąbrowska.

Rzeszów

Dwukrotnie próbował okraść tę samą drogerię. Wpadł za drugim razem

RZESZÓW. Policjanci zatrzymali 19-latka, który dwukrotnie usiłował okraść jedną z rzeszowskich drogerii. Za pierwszym razem mu się udało. Podczas drugiej próby, złodziej został ujęty przez pracowników ochrony sklepu.  

Rzeszów

Nowa organizacja ruchu na al. Sikorskiego. Buspas zlikwidowany

RZESZÓW. Na części al. Sikorskiego obowiązuje już nowa organizacja ruchu. Po 10 latach zlikwidowano tam buspas.

Reklama