- To kolejny w ostatnim czasie zakup autobusów przez miasto. Tabor sukcesywnie wymieniamy i modernizujemy, aby był jak najbardziej nowoczesny i ekologiczny. Kupujemy tylko pojazdy klimatyzowane i niskopodłogowe, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Przetarg na zakup tej partii autobusów był podzielony na trzy części. Pierwsza dotyczyła zakupu 10 tradycyjnych autobusów 12-metrowych zasilanych gazem ziemnym. Najkorzystniejszą ofertę, wartą 18,01 mln zł złożyła firma Autosan z Sanoka. Dwie pozostałe części przetargu dotyczyły autobusów przegubowych, o długości 18 metrów. Po dwa pojazdy zasilane gazem oraz energią elektryczną. Tę część wygrał Solaris z Bolechowa. Firma zaproponowała miastu umowę wartą 5,18 mln zł za „gazowce” oraz 8,09 mln zł za autobusy elektryczne. Jako pierwszy do rzeszowskiego MPK dotarł właśnie przegubowiec na sprężony gaz ziemny.
- Nie jest to jednak typowy napęd gazowy, ale hybryda. Autobus posiada dodatkowo układ, który odzyskuje energię podczas hamowania, a następnie wykorzystuje ją do wspomagania napędu autobusu. Daje to nawet 25 kW dodatkowej mocy. Dzięki temu pojazd zużywa mniej paliwa i jest bardziej dynamiczny – tłumaczy Marek Filip, prezes MPK Rzeszów.
Reklama
Drugi z gazowych przegubowców dotrze do Rzeszowa w najbliższych dniach, a na ulice oba pojazdy wyjadą w maju. Pozostałe z zamówionych autobusów będą docierać do miasta sukcesywnie w drugiej połowie roku.
Wszystkie nowe autobusy będą wyposażone w elektroniczne wyświetlacze i tablice informacyjne, biletomaty, system głosowych zapowiedzi, klimatyzację i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Zadanie realizowane jest w ramach projektu „Rozbudowa systemu transportu publicznego w Rzeszowie” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020. Dotacja na autobusy wyniesie ponad 70 procent.
Rzeszowskie MPK ma aktualnie do dyspozycji 223 autobusy. 10 z nich to pojazdy zasilane energią elektryczną, 117 jeździ na gaz ziemny, a pozostałe to diesle, ale spełniające aktualne, surowe normy emisji spalin.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz