Temat zagospodarowania terenów pomiędzy ul. Grottgera, a torami kolejowym, gdzie znajduje się dworzec autobusowy PKS, już od wielu lat budzi wiele emocji. Na drodze do rewitalizacji tego obszaru stały m.in. nieuporządkowane sprawy własnościowe.
Teren o powierzchni ponad 140 arów, składa się z dwóch działek. Własnością PKS Rzeszów była dotychczas działka o powierzchni 60 arów, na której znajduje się plac manewrowy oraz budynek dworca. Pozostały teren (80 arów) należał do spółki PSK.
W zeszłym miesiącu, po rocznych negocjacjach z likwidatorami spółki PSK, władzom rzeszowskiego PKS udało się pozyskać na własność sąsiednie działki, co otworzyło nowe możliwości zagospodarowania całego terenu.
„W centrum miasta powstał ponad 1,5 hektarowy obszar, na którym można zrealizować nowoczesny dworzec, odpowiadający wyzwaniom czasu. Dworzec, na którym można nie tylko wsiąść do autobusu, ale również spędzić atrakcyjnie i praktycznie czas, oczekując na autobus – powiedział Piotr Klimczak, prezes zarządu PKS Rzeszów.
Opracowanie koncepcji nowego dworca PKS powierzono pracowni MWM Architekci z Rzeszowa. Zamierzeniem architektów, było stworzenie „nowoczesnego, wielofunkcyjnego zespołu usługowego, którego centralną częścią byłby nowy dworzec autobusowy integrujący komunikację miejską i przewoźników zewnętrznych”.
„Nasza propozycja obejmuje stworzenie kwartału spójnej, ścisłej, gęstej zabudowy na całych działkach PKS’u, nie budowanie dworca, tylko i wyłącznie, który jest obiektem parterowym , ma jakieś zadaszenie, a nad nim nic się nie dzieje. Dlatego, że to jest marnotrawstwo przestrzeni – mówił Maciej Łobos z MWM Architekci.
„Założenie obejmuje stworzenie obiektu w pełni adaptowalnego, który funkcjonował będzie jako „nowy loft” – przestrzeń którą, tak jak dawne budynki przemysłowe, można dowolnie aranżować i dopasowywać do wymagań rynku, bez konieczności ingerowania w główną konstrukcję i systemy instalacyjne.” – informuje pracownia MWM Architekci.
Z założenia budynek jest tak zaprojektowany, aby w przyszłości możliwe były „dowolne adaptacje przestrzeni do potrzeb użytkowników, bez konieczności wykonania skomplikowanych robót budowlanych.”
Od strony północnej zaplanowano 3-kondygnacyjny garaż, który ma obsługiwać nowy budynek i przejąć miejsca parkingowe likwidowane w okolicach Dworca PKP. Znalazłoby się w nim miejsce dla ok. 400 samochodów. W głębi, za funkcjami handlowymi miałby znaleźć się nowy dworzec PKS oraz przystanki komunikacji miejskiej.
Podczas prezentacji, przedstawiono również koncepcję zagospodarowania dawnych magazynów kolejowych, zlokalizowanych wzdłuż torów. Wg założeń projektantów, mogłyby one spełniać funkcje publiczne. Znalazłoby się w nich miejsce na kasy biletowe, poczekalnię czy małą gastronomię. Nie wykluczone, że powstałyby tam również przestrzenie o charakterze kulturalnym.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz