Rzeszów - Poniedziałek, 23.12.2024
Reklama

Maszyna do drążenia tunelu na S19 już na Odrze

Dodano:

fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie
fot. GDDKiA Oddział w Rzeszowie
RZESZÓW. Rozpoczął się kolejny etap transportu maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel na odcinku S19 Rzeszów Południe - Babica. Elementy maszyny transportowane są z Hiszpani. Do końca roku  maszyna ma być już na Podkarpaciu.

Załadunek rozpoczął się w miejscowości Noblejas, skąd największe części maszyny tj. napęd główny, tarcza skrawająca, zostały przetransportowane do portu w Santander. Stamtąd popłynęły do Szczecina, gdzie zostały już załadowane na 3 barki i 2 pontony. Kolejnym przystankiem jest port w Opolu. W tym samym czasie odbywa się transport drogą lądową pozostałych elementów TBM. Ze Szczecina wyjechało już 40 transportów (ciągnik + platforma), kolejne elementy maszyny jadą prosto z Hiszpanii.

Wszystkie części maszyny TBM mają znaleźć się na placu budowy do końca tego roku. Etap drążenia tunelu ma rozpocząć się na początku 2023 roku.

Budowa ponad 10-kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica rozpoczęła się w kwietniu br. Największym wyzwaniem inżynieryjnym w ramach tej inwestycji, będzie budowa tunelu o długości ponad 2 km. Tunel składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.
Do jego budowy wykorzystana zostanie metoda mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM. Jej tarcza wiercąca mierzy 15,2 m.

- Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układał jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu – informuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Reklama
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. W ramach inwestycji powstanie ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Wykonawca wybuduje również kilka obiektów inżynierskich, w tym: sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt oraz jeden przejazd pod S19.

W ramach realizacji odcinka powstanie pierwsze na Podkarpaciu, Centrum Zarządzania Tunelem. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, w Lutoryżu oraz dwa lądowiska dla śmigłowców LPR, jedno na MOP II Lutoryż i drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.

Odcinek S19 Rzeszów Południe - Babica to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.

Budowa tego odcinka drogi ekspresowej S19 ma zakończyć się w 2026 roku. Koszt inwestycji to ponad 2,2 mld zł.

 
Źródło: GDDKiA Oddział w Rzeszowie
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

PKP PLK otrzymało dofinansowanie na przebudowę stacji Rzeszów Główny

RZESZÓW. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisały umowę na dofinansowanie dwóch projektów.

Reklama