Rzeszów - Czwartek, 28.11.2024
Reklama

Malują usta na różowo, by walczyć z rakiem. Już niebawem Pink Lips Project

Dodano:

fot. Pixabay
fot. Pixabay
RZESZÓW. W czwartym tygodniu stycznia na ulicach polskich miast pojawia się więcej koloru różowego niż zazwyczaj. Dlaczego tak się dzieje? Wszystko za sprawą Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy, który w tym roku wypada między 20 a 26 stycznia. Rzeszów również bierze udział w tej akcji.

Już po raz 4. Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA-Poland Oddział Rzeszów organizuje akcję „Pink Lips”, by zwrócić uwagę na ten typ nowotworu, szerzyć wiedzę na temat profilaktyki i pokazać szacunek do kobiet, które zmagają się z tą chorobą.
Pink Lips jest to akcja, która od sześciu lat odbywa się regularnie w Polsce. Jej głównym celem jest popularyzowanie wiedzy na temat raka szyjki macicy i namawianie do profilaktyki. Symbolem akcji stały się różowe usta jako nieodzowny atrybut kobiecości.

„Niestety dominuje niewiedza na temat grup ryzyka raka szyjki macicy. Najczęstsze pytania dotyczą częstotliwości wykonywania cytologii oraz wieku, w którym powinnyśmy się badać. Panie dziwią się często, że sprawa ich dotyczy, mimo że są ledwo po dwudziestce. Cieszy nas jednak to, że duża grupa kobiet deklaruje udział w badaniach” – tłumaczą koordynatorzy lokalnego projektu „Pink Lips”.
Reklama
Rak szyjki macicy dotyka zarówno starsze, jak i młodsze kobiety – zagraża życiu 1,5 miliona kobiet na całym świecie; każdego roku ponad 500 tysięcy kobiet dowiaduje się, że ma ten nowotwór, a 300 tysięcy umiera z jego powodu. Tymczasem dzięki regularnie wykonywanym badaniom cytologicznym (nie rzadziej niż co 3 lata, jeśli wyniki są prawidłowe) oraz szczepionkom chroniącym przed wysokoonkogennymi typami wirusa HPV, nowotworu można uniknąć lub szybko wdrożyć skuteczne leczenie.

Dlatego rozprzestrzenianie zdjęć z charakterystycznymi różowymi ustami jest tak ważne, aby dotrzeć do jak najszerszego grona i uświadomić je. Możemy publikować w mediach społecznościowych grafiki przygotowane w ramach projektu Pink Lips, jak również wrzucać do sieci swoje zdjęcia z ustami pomalowanymi na różowo i hashtagiem #pinkchallenge.

Czwarty tydzień stycznia będzie przełomowym tygodniem - w ramach działalności IFMSA-Poland Oddziału Rzeszów kobiety będą miały szansę uczestniczyć w evencie profilaktyczno-edukacyjnym organizowanym w Galerii Rzeszów 25 stycznia w godzinach 12:00-16:00, gdzie dowiedzą się mnóstwo informacji na temat cytologii oraz profilaktyki nowotworowej.
 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

4 sklepy LIDL w Rzeszowie czynne całodobowo

RZESZÓW. Kolejne ułatwienia dla klientów sklepów sieci LIDL. 

Rzeszów

Zwierzaki z fundacji Felineus potrzebują pomocy

RZESZÓW. Fundacja dla bezdomnych zwierząt Felineus, zwraca się z prośbą o pomoc dla swoich podopiecznych. Potrzebna jest karma, żwirek i środki na podstawową profilaktykę.

Rzeszów

Hotel w Jasionce przekształcony w bazę noclegową dla medyków

Należący do Polskiego Holdingu Hotelowego hotel położony w bezpośrednim sąsiedztwie portu lotniczego Rzeszów Jasionka wspomaga kadrę medyczną.  

Rzeszów

Rada osiedla Zwięczyca chce przekazać pieniądze dla Szpitala Miejskiego

RZESZÓW. 10 700 zł zamierza przekazać Rada osiedla Zwięczyca na pomoc dla Szpitala Miejskiego w Rzeszowie.

Rzeszów

Licealiści z Rzeszowa szyją maseczki dla szpitali

RZESZÓW. Uczniowie ALO w Rzeszowie włączyli się w akcję szycia maseczek. 

Rzeszów

Zakaz wstępu na rzeszowskie cmentarze

RZESZÓW. Od 3 kwietnia obowiązuje zakaz wejścia na wszystkie cmentarze w naszym mieście. Mieszkańcy proszeni są o dostosowanie się do zakazu.

Rzeszów

Aresztowano 27-latka, który dokonał kilkunastu włamań na terenie Rzeszowa

RZESZÓW. 14 zarzutów usłyszał 27-latek, który włamywał się do pawilonów handlowych, punktów handlowych i gastronomicznych oraz do firm na terenie naszego miasta.

Rzeszów

Lidl i Biedronka wydłużają godziny otwarcia sklepów

RZESZÓW. Od 2 kwietnia sieć sklepów Lidl wprowadziła wydłużone godziny otwarcia. Markety będą czynne już od godz. 6:00. Podobne ułatwienia dla klientów zastosowała Biedronka.

Reklama