Rzeszów - Sobota, 23.11.2024
Reklama

Jest ZRID dla rozbudowy S19 Sokołów Małopolski - Jasionka

Dodano:

fot. Archiwum RESinet.pl
fot. Archiwum RESinet.pl
PODKARPACIE. Firma Strabag, która wybuduje drugą jezdnię drogi ekspresowej S19 na odcinku S19 Sokołów Małopolski – Jasionka może rozpocząć prace. Wojewoda Podkarpacki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Złożony we wrześniu ubiegłego roku wniosek dotyczy blisko 14-kilometrowego odcinka S19. Inwestycja o wartości ponad 272 mln zł realizowana jest w systemie Projektuj i buduj w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wykonawcą jest firma Strabag, która opracowała dokumentację techniczną niezbędną do złożenia wniosku o ZRID. Teraz, kiedy decyzja ZRID została wydana, można rozpoczynać roboty budowlane. Zgodnie z umową, prace powinny zakończyć się w IV kwartale 2026 r.

W pierwszej kolejności wykonawca przeprowadzi niezbędną inwentaryzację geodezyjną, przyrodniczą a także inwentaryzację dróg publicznych i obiektów kubaturowych. Następnie przeprowadzone zostaną rozpoznania saperskie oraz środowiskowe, w tym ornitologiczne przed wykonaniem wycinki drzew i karczowaniem krzewów. Kolejnym etapem będą prace związane z wycinką drzew i karczowaniem krzewów oraz usuwaniem karpin.

Wykonawca będzie sukcesywnie wprowadzał elementy tymczasowej organizacji ruchu (TOR) oraz demontował wyspy dzielące i bariery. Usuwane będzie także oznakowanie grubowarstwowe kolidujące z elementami TOR. Następnie rozpocznie się pierwszy etap robót ziemnych, obejmujący odhumusowanie terenu w tym dróg dojazdowych oraz wykonanie konstrukcji tych dróg dla ruchu technologicznego, a także wzmocnienie w zakresie dróg dojazdowych i technologicznych. Frezowane będą też części nawierzchni bitumicznej od strony dobudowywanej jezdni.

Dzięki rozbudowie, droga ekspresowa S19 na odcinku pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Obecnie jest tam trzypasowa jezdnia w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej.
Reklama
Roboty obejmą również dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i urządzeń ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy nie będą wymagały rozbudowy.

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie w tym, m.in.: estakada o długości ponad 155 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty, trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty. W ramach ochrony środowiska zostaną wykonane: cztery przejścia dla zwierząt średnich, cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne. Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.

W Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości ok. 30 m od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, zlokalizowanego przy istniejącej drodze DW878.
Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany do kat. II. Oznacza to, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe. Istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy.
 
Głównym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu.
 
 
Źródło: GDD
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Przetarg na modernizację Podziemnej Trasy Turystycznej do powtórki?

RZESZÓW. Inwestycja powinna być wykonana do 30 maja 2020 roku.

Rzeszów

Od 7 lutego ograniczenie czasowe dla samochodów ciężarowych na ul. Podkarpackiej

RZESZÓW. Ciężarówki będą mogły się poruszać przez łącznik S-19 do autostrady.

Rzeszów

Wydział Medyczny i Wydział Prawa i Administracji UR z uprawnieniami doktorskimi

RZESZÓW. Decyzje w sprawie uprawnień podjeła Centralna Komisja ds. Stopni i Tytułów.

Rzeszów

Spędził dwa dni w samochodzie. Znaleziono go nieprzytomnego z objawami hipotermii

RZESZÓW. Samochód z nieprzytomnym mężczyzną w środku zauważyli strażnicy miejscy. 

Rzeszów

Otwarcie Leroy Merlin Rzeszów w drugiej połowie 2019 roku. Będzie podziemny parking

RZESZÓW. W obiekcie dostępnych będzie około 36 000 produktów od ręki. 

Reklama