Rzeszów - Czwartek, 26.12.2024
Reklama

Jakim miastem jest Rzeszów? Naukowcy i studenci z UR opublikowali wyniki badań

Dodano:

fot. Wiktor Strzępek / RESinet.pl
fot. Wiktor Strzępek / RESinet.pl
RZESZÓW. „Dynamiczne i rozwijające się miasto, z dużym potencjałem naukowym i gospodarczym” - tak postrzegany jest Rzeszów w badaniach opinii przeprowadzonych przez naukowców i studentów z Uniwersytetu Rzeszowskiego.

W badaniu przeprowadzonym w okresie od 15 maja do 6 lipca 2023 r. wzięło udział ponad 1200 ankietowanych. Oceniali oni m.in. stan i potencjał rozwojowy miasta oraz czynniki, które wpływają na jego wizerunek. Wyniki badań pokazują również zmiany w postrzeganiu Rzeszowa związane z wojną w Ukrainie.

Zakres przedmiotowy badania dotyczył wizerunku Rzeszowa jako miasta oraz marki miejsca. Badacze chcieli poznać postawy i opinie ankietowanych dotyczące Rzeszowa. Ankiety wypełniali zarówno mieszkańcy Rzeszowa, jak i osoby odwiedzające miasto oraz respondenci spoza regionu. - Zastosowano kombinację dwóch metod badawczych PAPI (ankieta w wersji papierowej) oraz CAWI (ankieta online). Dobór próby badawczej miał charakter kwotowy a charakterystykami kontrolnymi były: płeć, wiek i miejsce zamieszkania ankietowanych. W badaniu wzięło udział 1204 osoby – tłumaczą badacze z Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Zgodnie z wynikami badań, stolica Podkarpacia przez większość ankietowanych  postrzegana jest jako „dynamiczne i rozwijające się miasto, z dużym potencjałem naukowym i gospodarczym”. Respondenci chwalą m.in. zadbaną infrastrukturę oraz ogólny poziom bezpieczeństwa, co stanowi istotny atut przyciągający zarówno inwestorów, jak i mieszkańców.

Jak wynika z badań, to co znacznie wpływa na pozytywny odbiór miasta, to liczba wydarzeń kulturalnych i sportowych. Jednak, oprócz pozytywnych aspektów, badani wskazali także na pewne wyzwania takie jak np. zatłoczenie miasta.

Co ciekawe, ponad połowa ankietowanych uważa, że grupami istotnie wpływającymi na rozwój miasta są studenci, inwestorzy i przedsiębiorcy. - To może sugerować, że edukacja i biznes odgrywają kluczową rolę w dalszym rozwoju Rzeszowa – twierdzą badacze z UR.

Zdaniem badanych, najbardziej rozpoznawalnym „symbolem” Rzeszowa jest Pomnik Czynu Rewolucyjnego. Co ciekawe, z odpowiedzi na inne pytanie w ankiecie wynika, że Pomnik jest również tym elementem miasta, które obniża jego atrakcyjność. Inne, najbardziej rozpoznawalne obiekty w Rzeszowie to zdaniem ankietowanych: lotnisko w Jasionce , Galeria Rzeszów, okrągła kładka dla pieszych, Millenium Hall, studnia na rynku oraz Most Tęczowy.

Pozytywny wpływ na atrakcyjność Rzeszowa mają zdaniem największej liczby respondentów takie miejsca jak: lotnisko, rzeszowski rynek wraz z jego atrakcjami, galerie handlowe, bulwary i tereny nad Wisłokiem, rzeszowskie uczelnie, parki i zieleń miejska. Respondenci docenili również walory takich miejsc i obiektów jak: Pomnik Czynu Rewolucyjnego, fontanna multimedialna, Rzeszowskie Piwnice - podziemna trasa turystyczna, Zamek Lubomirskich, Hala Sportowo-Widowiskowa Podpromie.
Reklama
Jeżeli chodzi o miejsca, które obniżają atrakcyjność Rzeszowa, zdaniem większość jest to zdecydowanie dworzec autobusowy. Jak wynika z badań zdaniem istotnej liczby badanych przeszkadzają również obiekty: Pomnik Czynu Rewolucyjnego, zatłoczenie w mieście, zaniedbane osiedla i budynki, Hala Targowa wraz z jej otoczeniem, mała ilość zieleni i miejsc do wypoczynku. Negatywny wpływ na atrakcyjność miasta mają również zdaniem części badanych: osiedle Baranówka, stadiony Stali Rzeszów i Resovii, dworzec kolejowy i jego okolice.

Naukowcy i studenci z Uniwersytetu Rzeszowskiego zbadali również wpływ wojny w Ukrainie na postrzeganie Rzeszowa. W ocenie respondentów w porównaniu do sytuacji sprzed wybuchu wojny w Ukrainie, Rzeszów stał się miastem bardziej rozpoznawalnym w Polsce i za granicą, bardziej znaczącym politycznie, bardziej otwartym na migrantów. W nieco mniejszym stopniu, ale wzrósł również zdaniem badanych potencjał rozwojowy miasta.

Rzeszowianie nieco wyżej ocenili zmianą  pozycji swojego miasta na arenie politycznej, krajowej i międzynarodowej w porównaniu do respondentów nie mieszkających na jego terenie. Zjawisko to wymaga dodatkowego zbadania, lecz bazując na dostępnej wiedzy można postawić  tezę̨ o różnym poziomie percepcji przekazów medialnych dotyczących Rzeszowa, wśród osób związanych i niezwiązanych z tym miastem.

Z przeprowadzonego badania wyłania się̨ ogólnie pozytywny obraz Rzeszowa, zarówno z perspektywy jego mieszkańców, jak również osób spoza miasta. W ocenie badanych Rzeszów jest zadbanym, rozbudowującym się̨ miastem z potencjałem rozwojowym, głównie w takich obszarach jak biznes i nauka. Pod wpływem różnych czynników zwiększa się̨ również rozpoznawalność́ i znaczenie miasta a zmiany te są, powszechnie dostrzegane w otoczeniu.

Jest też oczywiście i druga strona medalu. Wielu ankietowanych wskazało również te obszary, które ich zdaniem obniżaja atrakcykność miasta. To m.in. zaniedbane osiedla i budynki, zatłoczenie w mieście oraz mała ilość zieleni.

- Rzeszów ma wiele atutów i potencjału rozwojowego, jednak istnieją również wyzwania do rozwiązania. Opinie mieszkańców i gości miasta stanowią cenne wskazówki dla władz lokalnych, które mogą kontynuować prace nad rozwojem miasta, uwzględniając te opinie w swoich strategiach rozwojowych.- podsumowują wyniki badań naukowcy z UR.

 
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Jeden z radnych wnioskuje o kompleksową analizę tras autobusów MPK

RZESZÓW. Zdaniem radnego: „linie autobusowe wymagają gruntownej przebudowy”.

Rzeszów

W Rzeszowie zamknięto escape room przy ul. Chmaja

RZESZÓW. Ciąg dalszy kontroli escape roomów na terenie Rzeszowa.

Rzeszów

Wylicytuj pakiet startowy na Ultramaraton Podkarpacki

RZESZÓW. Aukcja potrwa do 18 stycznia.

Rzeszów

Jakie atrakcje 13 stycznia czekają na gości Podziemnej Trasy Turystycznej?

RZESZÓW. W ramach 27. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, w Podziemnej Trasie Turystycznej odbędą się dwa ciekawe wydarzenia.

Rzeszów

Mecz tenisa z prezydentem Rzeszowa w ramach WOŚP

RZESZÓW. Licytacja potrwa do 15 stycznia.

Reklama