RZESZÓW. Prace przy realizacji jednej z największych inwestycji drogowych ostatnich lat w Rzeszowie idą pełną parą. Nie wykluczone, że budowę Wisłokostrady uda się zakończyć jeszcze w tym roku.
Budowa tzw. Wisłokostrady, czyli drogi która połączy al. Rejtana z ul. gen. Maczka, to jedna z największych inwestycji drogowych ostatnich lat w stolicy Podkarpacia. Prace rozpoczęły się jesienią 2023 roku.
W ramach inwestycji wybudowane zostaną drogi o łącznej długości ponad 2 kilometrów. Powstaną również obustronne chodniki i ścieżki rowerowe o długości ok. 3,3 km. Oprócz dwóch mostów, powstaną także inne obiekty inżynierskie, takie jak: rondo w rejonie ulicy Ciepłowniczej oraz dwujezdniowa estakada nad linią kolejową Kraków-Medyka.
Zadanie obejmuje również budowę 6 zatok autobusowych, 13 przejść dla pieszych, oświetlenie drogi oraz budowę całej infrastruktury podziemnej.
Ze względu na spory zakres robót, prace realizowane są jednocześnie w kilku miejscach. Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie poinformował o postępie prac przy poszczególnych obiektach.
Roboty drogowe
Na odcinku ul. Ciepłowniczej, od skrzyżowania z ul. Siemieńskiego do nowo wybudowanego ronda wykonywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni. Wkrótce rozpocznie się układanie podbudowy asfaltowej.
Na skrzyżowaniu ulic Siemieńskiego i Maczka trwają prace związane m.in. z wyminą konstrukcji nawierzchni, przebudową geometrii skrzyżowania oraz sygnalizacji świetlnej. Od 7 kwietnia 2025 r. obowiązuje tam zmiana organizacji ruchu. Roboty mają potrwać do końca maja br. Po ich zakończeniu możliwy będzie przejazd ul. Ciepłowniczą przez nowy most Załęski.
Most Załęski
Na nowym moście Załęskim trwają prace wykończeniowe, które polegają na ułożeniu nawierzchni z żywic na kapach chodnikowych, umocnieniu stożków nasypu oraz skarp pod obiektem kostką granitową. Na dojazdach do mostu trwają prace przygotowawcze do ułożenia mas bitumicznych stanowiących nawierzchnię jezdni. Roboty na moście mają zakończyć się w czerwcu 2025 r.
Most na rzece Młynówka
Prace wykończeniowe prowadzone są również na innym obiekcie mostowym, na rzece Młynówka. Pozostała do wykonania warstwa ścieralna, umocnienie skarp stożków, wykonanie nawierzchni kap chodnikowych oraz montaż elementów bezpieczeństwa ruchu na obiekcie.
Estakada
Równolegle przy budowie estakady do chwili obecnej wykonano wszystkie podpory obiektu oraz zabetonowano i sprężono ustrój nośny jezdni prawej. Aktualne wykonywane są prace szalunkowe oraz zbrojarskie ustroju nośnego jezdni lewej estakady. Równolegle na dojazdach do estakady wykonywane są prace ziemne polegające na budowaniu nasypu drogowego.
Mury oporowe
Jeden z murów oporowych powstaje w rejonie ul. Konfederatów Barskich w technologii kotwionej palisady z pali wierconych w osłonie rurowej. Wykonano oczep muru.
Kolejnym murem jest mur oporowy pomiędzy estakadami, gdzie wykonano palisadę stanowiącą korpus muru oporowego. Zabetonowano oczep górny palisady oraz wywiercono i sprężono kotwy gruntowe. Do wykonania pozostało oblicowanie z koszy siatkowo -kamiennych palisady oraz montaż elementów bezpieczeństwa ruchu w postaci barier energochłonnych.
Koszt budowy Wisłokostrady to ponad 184 mln zł. Pieniądze pochodzą z budżetu miasta Rzeszowa oraz ze środków, które miasto zdobyło z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych - 65 mln zł i z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – 30 mln zł. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm – ANTEX II Sp. z o.o. i Wysowa Mosty Sp. z o.o.
Zgodnie z umową, budowa Wisłkostrady ma zakończyć się wiosną 2026 roku. Ale w związku z tym, że prace są prowadzone bardzo sprawnie i szybko, niewykluczone jest, że inwestycję uda się zrealizować do końca tego roku. Jeszcze szybciej, bo prawdopodobnie w połowie tego roku, mogą zostać oddane do użytku Most Załęski i nowe rondo na ul. Ciepłowniczej.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz