RZESZÓW. Budowa drogi od al. Tadeusza Rejtana do ul. gen. Maczka idzie pełną parą. Zgodnie z założeniami, w minionym roku miały być zrealizowane roboty o wartości 60 mln zł. Tymczasem, już na koniec listopada kwota ta sięgnęła 70 mln zł. Jaki jest stan zaawansowania prac na koniec 2024 r.?
Budowa Wisłokostrady to największa realizowana obecnie inwestycja drogowa w stolicy Podkarpacia. Dwupasmowa trasa połączy aleję Rejtana z ulicą Ciepłowniczą. W ramach zadania powstaną drogi o łącznej długości ponad 2 kilometrów, obustronne chodniki i ścieżki rowerowe o długości ok. 3,3 km, 6 zatok autobusowych, 13 przejść dla pieszych, oświetlenie oraz kilka obiektów inżynierskich, takich jak: nowy most Załęski, most na rzece Młynówka czy estakada nad torami kolejowymi.
Planowany termin zakończenia to maj 2026 roku, jednak jak zapowiedział prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, ratusz chce, aby Wisłokostrada była gotowa wcześniej. Takie założenie potwierdza postęp prac na budowie nowej drogi. W 2024 roku zaplanowano wykonanie robót o wartości 60 mln zł. Jednak już na koniec listopada wartość prac wyniosła 70 mln zł.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm - ANTEX II Sp. z o.o. i Wysowa Mosty Sp. z o.o. Ze względu na spory zakres prac, roboty prowadzone są jednocześnie w kilku miejscach.
Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie, przekazał informację o postępie prac przy poszczególnych obiektach.
Most Załęski
Gotowe są już wszystkie podpory nowego mostu Załęskiego. Zamontowano prefabrykowane belki strunobetonowych stanowiących ustrój nośny mostu. Zabetonowano płytę pomostu jezdni lewej i prawej. Obecnie trwają prace polegające na ułożeniu warstwy wiążącej nawierzchni na płytach pomostu jezdni prawej i lewej.
Most na rzece Młynówka
Prace na moście na rzece Młynówka są na etapie wykończeniowym. Wykonano warstwę wiążącą nawierzchni na płycie pomostu.
Estakada
Do tej pory udało się wykonać prace palowe pod 14 z 16 podpór estakady. Ponadto zabetonowano 14 z 16 ław fundamentowych podpór oraz zabetonowano 22 z 24 słupów pod filary. Obecnie trwają prace szalunkowe oraz zbrojarskie na ustroju nośnym jezdni prawej oraz trwają prace przygotowawcze do wykonania pali pod fundamentem 1 przyczółka.
Mury oporowe
W rejonie ul. Konfederatów Barskich powstaje muroporowy w technologii kotwionej palisady z pali wierconych w osłonie rurowej. Wykonano oczep muru oporowego.
Kolejnym murem jest mur oporowy pomiędzy estakadami, gdzie wykonano palisadę stanowiącą korpus muru oporowego. Zabetonowano oczep górny palisady oraz wywiercono i sprężono kotwy gruntowe.
Roboty drogowe
W zakresie robót drogowych w dalszym ciągu kontynuowane są prace związane z wzmocnieniem podłoża. Obecnie zakończono prace związane z wzmocnieniem podłoża poprzez palowanie dla obszaru 2, 3,4,10 oraz 11.
Dodatkowo wykonano warstwę ulepszonego podłoża, warstwę mrozoochronną, podbudowę z kruszywa łamanego oraz podbudowę asfaltową na odcinku od skrzyżowania z ul. Lwowską do mostu na potoku Młynówka jezdnia lewa oraz na odcinku od placu targowego w kierunku nowobudowanej estakady nad torami kolejowymi. Łącznie wykonano podbudowę asfaltową na odcinku długości ok 400m.
Koszt budowy Wisłokostrady to ponad 184 mln zł. Pieniądze pochodzą z budżetu miasta Rzeszowa oraz ze środków, które miasto zdobyło z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych - 65 mln zł i z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – 30 mln zł.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz