Rzeszów - Wtorek, 24.12.2024
Reklama

Budowa miejskiej części Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego zakończona [ZDJĘCIA]

Dodano:

fot. ViC / RESinet.pl
fot. ViC / RESinet.pl
RZESZÓW. Od 1 marca 2024 mieszkańcy Rzeszowa i przejezdni będą mogli korzystać z miejskiej części Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Dziś odbyła się prezentacja inwestycji. Zachęcamy do obejrzenia nowych zdjęć, w tym po raz pierwszy również z parkingu podziemnego.

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej oficjalnie ogłoszono zakończenie trwającej blisko 2 lata budowy miejskiej części Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Przedstawiciele mediów, po raz pierwszy mieli okazję zobaczyć inwestycję „od środka”.  W konferencji wzięli udział, m.in. przedstawiciele władz miasta na czele z prezydentem Konradem Fijołkiem, posłanka do parlamentu europejskiego Elżbieta Łukaciejewska, wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul, marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Jan Szyszko oraz przedstawiciel wykonawcy inwestycji, dyrektor regionu Budimex S.A. Tomasz Paprocki.


fot. ViC / RESinet.pl

- Dzisiaj jest radosny dzień dla Rzeszowa, bo oto oddajemy do użytku kolejny etap pewnej filozofii, pewnego szerszego projektu jakim jest intermodalny element łączący różne formy transportu w naszym mieście – mówił podczas konferencji prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek. - Intermodalny bowiem chcemy, aby to był jeden z ważniejszych elementów w naszego pomysłu na zrównoważoną mobilności w naszym mieście i także regionie. Zrównoważona to oznacza, że ma być sprawiedliwa i dostępna dla rożnych form transportu – dodał Prezydent.  


fot. ViC / RESinet.pl

Konrad Fijołek podkreślał, że realizacja tej inwestycji wpisuje się w założenia misji #NetZeroCities, w którym Rzeszów jako jedno z pięciu polskich miast uczestniczy. Prezydent Rzeszowa zaznaczył również, że węzeł przesiadkowy jakim jest RCK „ma charakter zdecydowanie ponad miejski, ma charakter regionalny, wojewódzki” a może nawet jeszcze szerszy wymiar.
 
Jan Szyszko, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej chwalił Rzeszów za dobre pomysły umożliwiające wykorzystanie funduszy europejskich do realizacji inwestycji służących mieszkańcom. - W ramach funduszy europejskich mamy zarezerwowaną specjalną pulę pieniędzy dla Polski Wschodniej, czyli dla pięciu województw, które najmocniej odczuwają skutki trwających kryzysów. W ramach tej puli są środki dla przedsiębiorców, są pieniądze na rozwój infrastruktury – transportu, mobilności. Tylko z puli infrastrukturalnej Rzeszów w ostatnich latach wykorzystał aż 500 mln zł. To jest 2,5 tys. zł na jednego mieszkańca. Cieszę się, że te pieniądze są tutaj tak sprawnie wykorzystywane – mówił Jan Szyszko.
 
Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacka przypomniała, że RCK to kolejny etap rozwoju transportu publicznego na terenie Rzeszowa. - Miasto, korzystając z programów dla Polski Wschodniej zakupiło wiele nisko i zeroemisyjnych autobusów, przebudowało szereg dróg, stworzyło Inteligentny System Transportu Publicznego. Ta inwestycja, na zakończeniu której dziś jesteśmy oraz wszystkie wcześniejsze świadczą o tym, że Rzeszów ma przemyślany, dobry program i konsekwentnie go realizuje. Życzę panu prezydentowi, aby to miejsce, w którym jesteśmy w dalszym ciągu się zmieniało, aby były realizowane kolejne projekty, które są zaplanowane - powiedziała  Teresa Kubas-Hul. - Chciałbym wyrazić dużą radość z okazji zakończenia tej inwestycji. Na mapie systemów komunikacyjnych pojawia się nowa jakość. Z tej inwestycji korzystać będą nie tylko mieszkańcy Rzeszowa ale także osoby przyjeżdżające do stolicy Podkarpacia – pracujący w mieście, turyści, studenci – mówił Władysław Ortyl, marszałek Podkarpacia.

‎‎-‎ RCK było wyzwaniem z jednej strony ze względu na skalę i swoje znaczenie dla lokalnej ‎społeczności, z drugiej ze względu na prowadzenie pracy przy utrzymaniu czynnego ruchu ‎drogowego, tak by w jak najmniejszym stopniu realizacja była utrudnieniem dla ‎mieszkańców.‎ Dodatkowo, ‎roboty miały miejsce w strefie ochrony konserwatorskiej,‎ ‎wobec czego prowadziliśmy ‎stały monitoring wpływu inwestycji na sąsiednią zabudowę, ‎wykorzystując ‎nowoczesną technologię skaningu laserowego. Finalny efekt czyni RCK ‎pełnowymiarowym i nowoczesnym hubem komunikacyjnym – ‎dodał Jakub Nagraba, ‎Dyrektor Budownictwa Ogólnego w Budimex S.A. ‎
Reklama
Budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego to jedna z największych inwestycji, jakie zostały zrealizowane w stolicy Podkarpacia w ciągu ostatnich lat. Zadanie składa się z trzech elementów. Dwa z nich zrealizowało miasto Rzeszów. W ramach pierwszego przebudowano plac przed dworcem kolejowym i wybudowano pod nim parking podziemny, w którym znalazło się ponad 100 miejsc postojowych. Są tam m.in. miejsca dla taksówek, miejsca krótkiego postoju Kiss&Ride oraz miejsca postoju długoterminowego a także miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych. Z części podziemnej na poziom „zero” będzie można dostać się windą lub schodami. Na poziomie „zero” powstała przyjazna przestrzeń z ławkami, fontanną, terenami zielonymi. Wybudowano tam także wielostanowiskowe zadaszone stojaki rowerowe. W pobliżu zamontowane zostały nowoczesne  wiaty przystankowe wyposażone w tablice informacyjne, monitoring i biletomaty.

Przy placu zamontowane zostały także pantografy, czyli urządzenia, które ładować będą rzeszowskie autobusy elektryczne obsługujące najpopularniejszą w mieście linię „koło”. Linia, która na swoje tradycyjne miejsce startu i kończenia trasy wróci 1 marca. Tego też dnia zacznie funkcjonować podziemny parking przed dworcem kolejowym.

Drugim elementem inwestycji, za który również odpowiada miasto, była przebudowa układu drogowego w rejonie dworca. W ramach tego zadania przebudowano ul. Grottgera i plac Kilińskiego na odcinku ok. 340 m, ul. Asnyka na odcinku ok. 60 m, ul. Bardowskiego na odcinku ok. 170 m wraz z przebudową ul. Batorego na odcinku ok. 50 m. Na skrzyżowaniu ulic Asnyka i Grottgera powstało rondo oraz ścieżki rowerowe. Wybudowano nowe i przebudowano istniejące chodniki oraz oświetlenie. Inwestycja objęła także przebudowę pętli autobusowej przy ul. Bardowskiego, która pełni funkcję niewielkiego dworca autobusowego komunikacji lokalnej.

Budowa miejskiej części Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego została zrealizowana w ramach projektu „Integracja różnych form publicznego transportu zbiorowego w Rzeszowie”, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość projektu to aż 253 151 440,12 zł.  Dofinansowanie wyniosło 179 140 253,93 zł. W ramach tego projektu wykonanych w Rzeszowie zostało kilka dużych projektów. Były to m.in.:

- rozbudowa Systemu Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym,
- rozbudowa Systemu Zarządzania Transportem Publicznym na potrzeby Rzeszowskiego Centrum Komunikacji,
- utworzenie elektronicznego sklepu e – bilet wraz z kontem użytkownika,
- uruchomienie Centrum Operacji Cyberbezpieczeństwa ITS,
- zakup nowoczesnego, ekologicznego i przystosowanego dla osób niepełnosprawnych taboru autobusowego (60 szt.)
- budowa/przebudowa i wyposażenie infrastruktury przystankowej usprawniającej funkcjonowanie transportu publicznego,
- utworzenie centrum przesiadkowego - Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne
- budowa/ rozbudowa/ przebudowa infrastruktury drogowej
- poprawa rzeszowskiej infrastruktury rowerowej.

Wartość samego Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego to ponad 65 mln zł. Dofinansowanie inwestycji wyniosło 85 proc. kosztów kwalifikowanych.
 
W ramach perspektywy finansowej 2014-2020, Gmina Miasto Rzeszów na rozwój „Rzeszowskiego Programu Transportowego” przeznaczyła ponad 706 mln zł z czego samo dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju
 
Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia wyniosło prawie 500 mln zł. Inwestycje realizowane były w ramach trzech  projektów:

1.         Rozwój systemu transportu publicznego w Rzeszowie
2.         Integracja różnych form publicznego transportu zbiorowego w Rzeszowie
3.         Rozbudowa systemu transportu publicznego w Rzeszowie.

   

 
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Nowa droga na os. Baranówka. Prace ruszą za kilka dni

RZESZÓW. W przyszłym tygodniu rozpoczną się prace przy budowie drogi, która będzie przedłużeniem ul. Prymasa 1000-lecia. Koszt inwestycji to 943 tys. zł.

Rzeszów

Odmulanie zalewu na Wisłoku idzie sprawnie. Będzie nowy park

RZESZÓW. Już ponad 200 tysięcy metrów sześciennych mułu udało się wydobyć z rzeszowskiego zalewu na Wisłoku. Prace zaawansowane są w 50-ciu procentach.

Rzeszów

Będzie kolejny park dla psów w Rzeszowie. Powstanie na os. Baranówka

​RZESZÓW. Na osiedlu Baranówka powstanie piąte już miejsce dedykowane czworonogom. 

Rzeszów

ZTM wprowadza zmiany w rozkładzie jazdy autobusów

RZESZÓW. Od piątku autobusy komunikacji miejskiej będą kursować według rozkładów jazdy dla dnia roboczego wolnego od nauki szkolnej.

Rzeszów

W ciągu ul. Langiewicza powstanie bezkolizyjny przejazd przez tory

RZESZÓW. Ponad 300 tys. zł zarezerwowano w budżecie miasta na opracowanie dokumentacji projektowej bezkolizyjnej przeprawy przez tory w ciągu ul. Langiewicza. Przetarg ma ruszyć jeszcze w lutym br.

Rzeszów

"Szalik dla WOŚP". W akcję włączyli się wolontariusze 50+ z Rzeszowa

RZESZÓW. Wolontariusze Akademii 50+ działającej przy Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie włączyli się w akcję „Szalik dla WOŚP”.   

Rzeszów

2 mln zł na budowę pierwszego odcinka nowej drogi na północy Rzeszowa

RZESZÓW. Droga, która połączy al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego z ul. Lwowską będzie dużą i ważną inwestycją. W przyszłości odciąży ul. Lwowską i lepiej skomunikuje szybko rozwijające się tereny osiedli Pobitno...

Rzeszów

Nowa sygnalizacja świetlna przy szkole na os. Przybyszówka

RZESZÓW. Projekt sygnalizacji, zakup i montaż urządzeń oraz połączenie ich z Centrum Systemu Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym kosztowały 295 tys. zł.

Reklama