PODKARPACIE. Karpatka wydrążyła już ponad 400 metrów tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała filmik z wnętrza powstającej budowli.
Prace przy drążeniu ponad 2-kilometrowego tunelu rozpoczęły się w licu 2024 r. Do budowy obiektu wykorzystywana jest metoda mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (tunnel boring machine), nazwanej Karpatka. Jej tarcza wiercąca mierzy rekordowe 15,2 m. Karpatka, bo taką nazwa otrzymała maszyna, ma 114 metrów długości i 15,16 metrów średnicy. Jej waga to 4400 ton.
Do tej pory udało się wydrążyć 413 metrów nitki lewej tunelu (stan na dzień 10.01.2025).
Zobaczcie filmik opublikowany przez GDDKiA z wnętrza tunelu.
Budowa tunelu to największe wyzwanie w ramach tej inwestycji. Obiekt powstaje pod wzgórzem Grochowiczna. Będzie się składał z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.
Bezpośrednio na placu budowy, w Lutoryżu, powstała hala prefabrykacji, w której produkowane są elementy obudowy tunelu, tzw. tubingi. Tubing to rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. 10 połączonych tubingów tworzy pierścień. Na obudowę tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie ponad 2230 pierścieni.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz