PODKARPACIE. Karpatka, czyli maszyna TBM (tunnel boring machine) rozpoczęła prace przy drążeniu tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica.
Ponad 2-kilometrowy tunel
Budowa ponad 2-kilometrowego tunelu to największe wyzwanie w ramach tej inwestycji. Powstanie pod wzgórzem Grochowiczna. Będzie się składał z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.
Bezpośrednio na placu budowy, w Lutoryżu, powstała hala prefabrykacji, w której produkowane są elementy obudowy tunelu, tzw. tubingi. Tubing to rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. 10 połączonych tubingów tworzy pierścień. Na obudowę tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie ponad 2230 pierścieni.
Maszyna TBM „Karpatka”
Do budowy tunelu na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica wykorzystywana jest metoda mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM. Jej tarcza wiercąca mierzy rekordowe 15,2 m. Karpatka, bo taką nazwa otrzymała maszyna, ma 114 metrów długości i 15,16 metrów średnicy. Jej waga to 4400 ton. Maszyna przejdzie ponad 100 metrów poniżej szczytu wzgórza Grochowiczna. Przy sprzyjających warunkach, jedna nawa tunelu powstanie w ciągu ok. 9 miesięcy. Następnie maszyna w ciągu trzech miesięcy zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kolejnej nawy tunelu.
S19 Rzeszów Południe - Babica
Budowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe (bez węzła) do węzła Babica (z węzłem) rozpoczęła się w kwietniu 2022 r. Jest to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Koszt inwestycji to ok. 2,2 mld zł.
W ramach zadania powstanie węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
Inwestycja obejmuje budowę pierwszego w województwie Centrum Zarządzania Tunelem. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Lutoryżu oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Zaawansowanie prac na poziomie 40 proc.
Obecnie trwają roboty we wszystkich branżach, czyli drogowej, mostowej oraz tunelowej. W branży drogowej zaawansowanie prac wynosi 57 proc. Realizowane są roboty ziemne (wykopy i nasypy) oraz układane są warstwy konstrukcyjne na trasie głównej i dodatkowych jezdniach. Trwają prace mostowe, których zaawansowanie wynosi 76 proc. Najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce, Mogielnicy i Lutoryżu, gdzie wykonano już ustroje nośne. Aktualnie trwają prace związane z wykonaniem wyposażenia obiektów. Portal południowy tunelu wykonany został w 100 proc., a portal północny w 80 proc. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.
Zgodnie z umową, nowa droga ma być gotowa w II kwartale 2026 roku.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz