Rzeszów - Sobota, 30.11.2024
Reklama

Postęp prac przy budowie drugiej jezdni S19 Sokołów Małopolski Północ i Jasionka [ZDJĘCIA]

Dodano: /

fot. GDDKiA
fot. GDDKiA

PODKARPACIE. Postępują prace na rozbudowywanym odcinku S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka. Aktualne zaawansowanie robót wynosi ok. 15 %.

W ostatnich miesiącach wykonawca inwestycji prowadził głównie prace związane z odhumusowaniem. W tym zakresie wykonano już 75% założonego planu. Kolejne roboty dotyczyły realizacji wykopów oraz nasypów. Przeprowadzono również rozbiórkę ogrodzeń oraz barier zabezpieczających od strony dobudowywanej drugiej jezdni.

Jak przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jednocześnie prowadzone są również prace związane z rozbiórką istniejącej nawierzchni bitumicznej. Do tej pory usunięto 60 000 m2 nawierzchni (ok 80% założonego planu).

W listopadzie br. wykonawca rozpoczął wzmacnianie podłoża pod nasypy w postaci kolumn DSM (ang. Deep Soil Mixing) o średnicy 80 cm. Obecnie trwają przygotowania do realizacji dolnych warstw konstrukcyjnych z mieszanek niezwiązanych.

Zmiany organizacji ruchu

Ze względu na trwające roboty budowlane, wprowadzono czasową zmianę organizacji ruchu na drodze wojewódzkiej numer 878 relacji Łążek Ordynacki - Sokołów Małopolski - Stobierna - Rzeszów - Dylągówka. Wcześniej ograniczenia w ruchu wprowadzono także na trasie głównej drogi ekspresowej S19, która jest jedną z trudniejszych do utrzymania ze względu na jej długość oraz duże natężenie ruchu. Jest to ogromne wyzwanie dla wykonawcy, który prowadzi roboty budowlane pod ruchem.

Estakada w Nienadówce

Największym wyzwaniem inżynierskim przy rozbudowie odcinka S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka jest budowa estakady w miejscowości Nienadówka. Zostanie ona wybudowana tuż obok istniejącego obiektu, po którym obecnie odbywa się ruch pojazdów.

- W Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości ok. 30 m od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy drodze wojewódzkiej nr 878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego, reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Nie będą stosowane walce wibracyjne oraz wykonany zostanie również ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych - wyjaśnia GDDKiA.

Nowa estakada będzie miała 156,4 m długości i 15,5 m szerokości. Będzie wyposażona w dwa pasy ruchu o szerokości 3,50 m każdy oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa, na zewnętrznej krawędzi obiektu (od strony przeciwnej do istniejącego mostu) powstanie przeźroczysty ekran przeciwhałasowy o wysokości 5 m, który będzie chronił okolicznych mieszkańców przed nadmiernym hałasem.

Obecnie na obiekcie prowadzone są roboty fundamentowe związane ze wzmocnieniem podłoża przy podporach obiektu. Ze względu na złożone warunki geotechniczne zastosowano wzmocnienie kolumnami z cementogruntu (kolumny DSM). Łącznie będzie ich 343 kolumny o długości od 5 do 16 m. Ich całkowita długość będzie wynosiła 3776 m. Roboty te powinny zakończyć się jeszcze w tym roku kalendarzowym, co pozwoli na rozpoczęcie robót ogólnobudowlanych dla budowy przyczółków i filarów pośrednich.

Do budowy estakady zostanie użyte ponad 560 tys. kg stali zbrojeniowej i sprężającej oraz 2792 m3 betonu, co daje 349 betonowozów.

Nowe obiekty mostowe

Reklama

Roboty mostowe polegają na przedłużeniu istniejących obiektów pod czynną jezdnią lub dobudowaniu dodatkowych obiektów obok tych już istniejących. Łącznie wybudowanych i przebudowanych zostanie 15 przepustów i 5 wiaduktów drogowych, w tym jeden pięcioprzęsłowy (estakada w Nienadówce). Część przepustów będzie pełnić funkcję przejść dla zwierząt. Prace trwają aktualnie na 12 z 20 wymagających przebudowy obiektach.

Prace mostowe wiążą się z częściowymi rozbiórkami istniejących obiektów. Do tej pory wykonano je na 9 obiektach spośród 16, które tego wymagają. Wykorzystano do tego cięcie techniką diamentową przy pomocy pił oraz lin.

Do wykonania obiektów mostowych planowane jest użycie 1149,76 t stali zbrojeniowej oraz 6473,01 m3 betonów różnych klas wytrzymałości tj. 810 betonowozów.

S19 Sokołów Małopolski Północ - Jasionka

Dzięki rozbudowie, droga ekspresowa S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Obecnie jest tam trzypasowa jezdnia w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Docelowa nośność wyniesie 11,5 t/oś.

Roboty obejmą również dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i urządzeń ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy nie będą wymagały rozbudowy.

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie w tym, m.in.: estakada o długości ponad 155 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty, trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty.

W ramach ochrony środowiska zostaną wykonane: cztery przejścia dla zwierząt średnich, cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne. Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany do kat. II. Oznacza to, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe. Istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy.

Głównym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu.

Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Umowa z wykonawcą (firma Strabag) została podpisana w listopadzie 2022 r. Wartość kontraktu to 272 830 814,75 zł. Wszystkie prace powinny zostać ukończone w II połowie 2026 r.



Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Podkarpacia

Podkarpacie

Alkohol i nadmierna prędkość powodem zatrzymania siedmiu praw jazdy

PODKARPACIE. Kontrole drogowe, przeprowadzone były głównie w miejscach wskazanych na Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa.

Podkarpacie

Wzrasta liczba dróg publicznych na Podkarpaciu

PODKARPACIE. Pod względem długości autostrad w 2018 roku, województwo podkarpackie plasowało się w pierwszej szóstce województw.

Podkarpacie

Na przejściu granicznym w Korczowej zatrzymano zabójcę dwóch osób

PODKARPACIE. Od chwili popełnienia  przestępstwa do momentu zatrzymania upłynęło zaledwie kilkanaście godzin.

Podkarpacie

W wypadku zginął 26-letni rowerzysta. Policja poszukuje świadków

NOWA DĘBA. Wszystkie osoby, które były świadkami tego tragicznego w skutkach wypadku, proszone są o kontakt z Komisariatem Policji w Nowej Dębie.

Podkarpacie

Siedem prób wyłudzenia metodą „na wnuczka”

MIELEC. Dotychczas oszustom nie udało się nikogo naciągnąć.

Podkarpacie

Kolejny odcinek S19 z unijnym dofinansowaniem

RZESZÓW. Budowa drogi na odcinku Lasy Janowskie - Nisko Południe ma kosztować ok. 917 mln zł.

Reklama