PODKARPACIE. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na prace przygotowawcze dla budowy nowego przebiegu DK9 w województwie podkarpackim.
Przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) został podzielony na trzy części:
• od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km),
• od obwodnicy Nowej Dęby w m. Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km),
• od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km).
Wykonawcy mogli składać oferty dla jednej, dwóch lub wszystkich części zamówienia.
Dziesięciu wykonawców jest zainteresowanych przygotowaniem odcinka od obwodnicy Nowej Dęby do S74 oraz obwodnicę Kolbuszowej z węzłem Rzeszów Zachód na A4, a jedenastu odcinkiem łączącym obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej.
W I części przetargu, najniższą kwotę zaproponowała firma DATABOUT Sp. z o.o. - 6 088 500,00 zł. Najwyższe ofertę złożyła firma Egis Poland Sp. z o.o. - 11 544 780,00 zł.
Dla II części ceny wahają się między 3,6 mln zł a 5,9 mln zł. Najkorzystniejszą propozycję cenowa złożyła firma rzeszowska firma Promost Consulting Sp. z o.o. sp.k. na kwotę 3 682 398,60 zł, najdroższą konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) E&C Sp. z o.o. (Partner Konsorcjum) Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. - 5 953 200,00 zł.
Dla III części przetargu, dotyczącej przygotowania dokumentacji dla budowy drogi łączącej obwodnicę Kolbuszowej w ciągu DK9 z autostradą A4 węzeł Rzeszów Zachód (odc. Widełka – A4 Rzeszów Zachód)” wpłynęło 10 ofert. Najniższa zaproponowana przez Promost Consulting Sp. z o.o. sp.k. opiewa na kwotę 4 474 125,00 zł, z kolei najwyższą złożyła firma Mosty Katowice Sp. z o.o. (8 831 400,00 zł).
Po zakończeniu analizy złożonych dokumentów oraz wykonaniu ich oceny wg ustalonych kryteriów, zostanie wybrana oferta najkorzystniejsza.
Kolejnym etapem inwestycji będzie realizacja prac przygotowawczych w zakresie Koncepcji programowej, która pozwoli określić zakres niezbędnych robót, potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji zadania.
źródło: GDDKiA
Zakres inwestycji
Nowy odcinek drogi krajowej nr 9 od S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4 będzie liczył 60 km.
Zadaniem przyszłego wykonawcy będzie przeprowadzenie szczegółowych analiz, m.in.: ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych, celem ustalenia optymalnego przebiegu ww. nowych odcinków DK9. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami DK9, obsługa terenów przyległych, rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska itp.
Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9, są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które zostaną zrealizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.
Cel inwestycji
DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 a 11 tys. pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 8 a 12 tys. pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ na A4 wynosił od 13 do 33 tys. pojazdów na dobę.
Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne, jak i indywidualne. Zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo, budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz