Spotkania brokerskie, które odbywają się podczas międzynarodowych wydarzeń branżowych, to jeden ze skuteczniejszych sposobów dotarcia do zagranicznych odbiorców i znalezienia nowych rynków zbytu. Bezpośrednia rozmowa między osobami decyzyjnymi w firmach ułatwia zawieranie kontraktów, umów. Rozwijanie współpracy europejskich firm to także zadanie sieci Enterprise Europe Network, dlatego jej partnerzy co roku organizują kilkadziesiąt spotkań brokerskich w różnych krajach świata. Do udziału w takich spotkaniach zaprasza również ośrodek Enterprise Europe Network, działający przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie.
– W czasie pandemii Covid-19 wydarzenia brokerskie zostały przeniesione w przestrzeń wirtualną, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, jednocześnie czyniąc dostęp do nich łatwiejszym. Na przykładzie przedsiębiorców współpracujących z naszym ośrodkiem widzimy, że spotkania online są potrzebne i pomogły firmom zmobilizować się – mówi Monika Smaczna, starszy konsultant w ośrodku Enterprise Europe Network przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie. – Tym bardziej, że angażujemy się w te eventy, które odpowiadają profilom działalności naszych przedsiębiorców.
Od początku 2021 roku rzeszowski ośrodek współorganizował takie wydarzenia brokerskie jak: Technology & Business Cooperation Days (spotkania dedykowane rozwiązaniom Przemysłu 4.0 oraz technologii Smart Factory), Sustainable Packaging – European Food Packaging Talk (branża opakowań żywności), Fashion Match Supply 2021 (branża modowa), Match2Pack: Cosmetics (branża opakowań kosmetyków), czy B2B Wood&Furniture Virtual Meetings (branża meblarska).
– Ostatnie, w którym wzięliśmy udział, to ITMatch – virtual IT/ICT Cooperation Day 2021 – spotkania dla branży IT/ICT. Uczestniczyło w nim bardzo wielu przedsiębiorców, także tych współpracujących z naszym ośrodkiem – informuje Monika Smaczna. – Wydarzenia online są równie rozbudowane, jak tradycyjne targi. Trwają 1-4 dni. Części wystawienniczej towarzyszą kongresy, debaty i spotkania brokerskie. Korzystną zmianą, jaka nastąpiła w związku z przeniesieniem do wirtualnej przestrzeni, jest to, że na wydarzenie można zarejestrować się nawet w dniu, kiedy ono się rozpoczyna. Narzędzia internetowe są bardzo funkcjonalne i przedsiębiorca może z nich korzystać z dowolnego miejsca, źródła. Nie musi ściągać specjalnych aplikacji, wystarczy, że zaloguje się na platformę organizatora.
Przykładem firmy, która dzięki spotkaniom brokerskim online zdobyła w ostatnim roku zagranicznych kontrahentów i zamówienia, jest Rbeco Sp. z o.o. z Rzeszowa.
Firma Rbeco Sp. z o.o. to producent ekologicznych wiórów papierowych do wypełnień paczek. Działa w myśl zasady „zero waste”, a jej hasłem przewodnim jest „Recycling is the begining (Recykling to początek)”. – Dostarczamy wszelkiego rodzaju komponenty do pakowania, zarówno luksusowego, jak i ekonomicznego. Staramy się pokazać, że bardzo łatwo jest zastąpić wszelkiego rodzaju folie do wypełnień czy owijania ekologicznymi rozwiązaniami. Przekonujemy, że w dzisiejszych czasach bycie luksusową marką nie oznacza oferowania produktów w zadrukowanych złotem opakowaniach, ale prostotę, powrót do korzeni, do natury, dzięki czemu możemy jeszcze bardziej dbać o środowisko naturalne i odpowiedzialnie podchodzić do wyzwań, które stają przed współczesnym światem – mówi Patrycja Bylak, współwłaścicielka firmy Rbeco Sp. z o.o.
Wśród produktów dedykowanych przez Rbeco Sp. z o.o. luksusowym markom jest np. papier jedwabny. Firma oferuje opakowania spersonalizowane pod produkty konkretnej marki. Dostarcza także ekologiczne naklejki na opakowania, doradza, projektuje. Jest szczególnie aktywna w branży modowej, ekologicznych kosmetyków i ekologicznej żywności, a wśród jej klientów są m.in. marka odzieżowa Reserved, czy oferujące naturalne kosmetyki: Mydlarnia u Franciszka i Stara Mydlarnia.
Jak udało się uzyskać takie efekty? Rzeszowska firma skrupulatnie przygotowała się do udziału we wspomnianych wydarzeniach. – Trzeba aktywnie działać. Samo zgłoszenie udziału to za mało. Dlatego zapoznałam się z profilami wszystkich firm, które podobnie jak my zarejestrowały się na spotkania brokerskie. Następnie kontaktowałam się z nimi, pytając, czy są zainteresowane podjęciem współpracy, doradztwem w sprawie pakowania i ekologicznymi rozwiązaniami. Także firmy wysyłały bezpośrednie zapytania do nas. Pytały o ofertę, profil firmy i zapraszały na spotkanie brokerskie online. Odbyliśmy wiele spotkań i po nich zyskaliśmy nowych klientów – firmy, które już u nas kupują – opisuje współwłaścicielka firmy Rbeco Sp. z o.o. Przyznaje, że chociaż do targów online była nastawiona sceptycznie, po udziale w nich zmieniła zdanie. – Spotkania brokerskie, także w tej formule, to bardzo dobra szansa, aby nawiązać kontakty z osobami, które zarządzają firmami – uważa. – Pomija się pośrednictwo handlowców, które nie zawsze jest efektywne, i dociera do właścicieli, dyrektorów zarządzających czy dyrektorów marketingu. Dzięki spotkaniom brokerskim wiemy też, jak wiele osób i firm zmienia podejście do pakowania i kładzie wielki nacisk na ekologiczne rozwiązania. Wymuszają to także sami odbiorcy.
– Według raportu Agencji Wykonawczej ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw Komisji Europejskiej, w ramach inicjatyw podjętych przez sieć Enterprise Europe Network w 2019 roku, w spotkaniach brokerskich i misjach gospodarczych udział wzięły 3043 firmy, ich przedstawiciele odbyli 82 071 bezpośrednich spotkań – podsumowuje Monika Smaczna, zachęcając przedsiębiorców do udziału w międzynarodowych spotkaniach brokerskich współorganizowanych przez ośrodek Enterprise Europe Network przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
KALENDARIUM NAJCIEKAWSZYCH WYDARZEŃ:
25 sierpnia. Co-Matching Virtual Meetings 2021 – branża metalowa, maszynowa, tworzyw sztucznych, drzewna.
07-08 września. INDUSTRY 4. International Days 2021 – Global Industrie - bez ograniczeń branżowych, wszystkie podmioty wpisujące się w ideę Przemysłu 4.0.
15-16 września. B2B Matchmaking The Kunststoffenbeurs + Eurofinish + Materials + Surface Matchmaking 2021 – szeroko rozumiane przetwórstwo oparte o łańcuch powiązań pomiędzy materiałami a technologią powłok ochronnych.
23-25 września. International Matchmaking event of Food Industry and Packaging – przemysł spożywczy i opakowań dla żywności.
01-03 października. INTERBUD 2021 – sektor budowlany.
15-18 listopada. MEDICA Healthcare Brokerage Event 2021 – sektor medyczny.
24 listopada. International Brokerage Event INDUSTRIAL BRIDGE 2021 – branża metalowa, energia odnawialna, TSL oraz sektor morski.
ul. Sucharskiego 2, 35-225 Rzeszów,
Tel./Fax: 17 860 57 52/45/61, e-mail: een@wsiz.edu.pl
www.facebook.com/EENRzeszow
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz