Rzeszów - Niedziela, 24.11.2024
Reklama

Media społecznościowe stały się głównym kanałem komunikacji firmy z klientem

Dodano:

Rozmowa z Damianem Nowakiem, Marcinem Ziobro i Grzegorzem Ogrodnikiem, założycielami agencji reklamowej Koala Marketing, która na zaproszenie ośrodka Enterprise Europe Network przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie prowadzi dla przedsiębiorców szkolenia i specjalistyczne doradztwo z zakresu marketingu internetowego.
 
„Zostań w domu”, „Kupuj online” – to hasła, które dobrze ilustrują zmianę, jaka w 2020 roku nastąpiła w życiu ludzi na całym świecie. Z powodu pandemii nauka, praca, rozrywka i oczywiście zakupy przeniosły się do sieci. Jak to zmieniło podejście firm do marketingu internetowego?

Pandemia i pierwszy lockdown niejako wymusiły zmianę podejścia do marketingu internetowego. Szczególnie dotyczyło to firm, które do tej pory nie dostrzegały potrzeby promocji w Internecie. Kiedy ich klienci zostali zamknięci w domach, to okazało się, że wszyscy jesteśmy otwarci na Internet. Większość przedsiębiorców bardzo szybko to zrozumiała, chcąc sprzedać i pokazać swój produkt właśnie tą drogą. Media społecznościowe stały się głównym kanałem komunikacji firmy z klientem. Na szczęście nie chodzi tylko o samą reklamę i chęć sprzedaży. Marki zrozumiały, jak ważne jest publikowanie wartościowych treści na swoich kanałach, dbanie o relację z klientem czy pokazywanie, że przedsiębiorstwo radzi sobie w tych trudnych czasach.
 
Jak bardzo zmieniają się trendy marketingu sieciowego, od kiedy powstała agencja Koala Marketing?

Stworzyliśmy #TeamKoala, by dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi przedsiębiorcami, wspierając ich w skutecznym korzystaniu z innowacyjnych narzędzi marketingowych. Naszą wiedzę wykorzystujemy na co dzień m.in. do prowadzenia kampanii Google Ads i Facebook Ads oraz tworzenia angażujących treści w mediach społecznościowych.
Najważniejszym trendem, którego rozwój obserwujemy od kilku lat, stała się digitalizacja. Narzędzia cyfrowe są już naturalnym i wygodnym sposobem kontaktu z drugim człowiekiem. To za ich pomocą realizujemy zakupy, zamawiamy jedzenie czy dostarczamy rozrywki. Kolejnym trendem jest medializacja marek. Firmy stały się swoimi wydawcami, stawiając na wartościowe treści publikowane na blogu, newsletterze czy w formie podcastu. Mimo że te treści nie mają formy prosprzedażowej, to świetnie przybliżają ofertę, a przede wszystkim angażują klientów. Zmieniło się także podejście marek do influencerów – najczęściej wybiera się do współpracy kilku mikroinfluencerów (1k-20k obserwatorów), zamiast jednego o milionowej społeczności. Okazuje się, że mają oni bardzo często zbudowaną silniejszą relację ze swoimi obserwującymi, a to wiąże się z większym zaangażowaniem.
 
Jak ważne dla firm różnych sektorów są dziś kampanie reklamowe w Internecie, prowadzenie kanałów social media?

Jeśli chcemy, aby nasza komunikacja lub promocja dostały się do większej grupy odbiorców, to kampania reklamowa jest obowiązkowa. W kontekście Facebooka mocno ogranicza nas zasięg organiczny i walka z algorytmami, dlatego aby nasze działania przyniosły zamierzony efekt, należy wykorzystać możliwości reklamowe.

Skoro mówimy o mediach społecznościowych, należy także pamiętać, że nie wszystkie dostępne kanały sprawdzą się u każdego w takim samym stopniu. Jeszcze kilka lat temu wybór platform nie był tak skomplikowany, a marki zakładały po prostu swoje konto firmowe na Facebooku. Dziś na popularności zyskał: Instagram, Pinterest, Linkedin czy TikTok. Próba obecności we wszystkich kanałach prowadzi do błędów w strategii komunikacji. Dlatego warto zastanowić się nad tym, jakie platformy pasują do charakteru naszych działań. Trzeba poznać klienta, specyfikę kanałów social media oraz samą branżę. O ile TikTok mógłby się sprawdzić w przypadku marki kosmetycznej, której klientem są młode osoby, to w branży automatyki przemysłowej taki profil mógłby nie trafić do swojej docelowej grupy odbiorców.
 
Z jakich narzędzi mogą dziś korzystać przedsiębiorcy w sieci?

Ostatni rok pokazał, że obecność w sieci staje się kluczowa. Przedsiębiorcy mogą korzystać z wielu przydatnych narzędzi, które usprawnią pracę firmy, szczególnie w pracy zdalnej. To między innymi workspace Google, w tym Google Drive, gdzie każdy plik może być udostępniony pomiędzy pracownikami i który jest alternatywą dla pakietu MS Office. Większość działań contentowych przerzuciliśmy właśnie tutaj, nasz klient w wygodny sposób może „na żywo” zobaczyć planowane działania, np. treści reklam czy postów na social media. Takie teksty możemy w bardzo szybki sposób skomentować czy zmienić.

Możliwości jest wiele, np. jeśli firma dopiero zaczyna swoją przygodę z marketingiem online i nie ma w zespole grafika lub osoby, która z łatwością porusza się w Photoshopie lub Illustratorze, może wykorzystać bezpłatne narzędzia typu Canva. To darmowy program, który sprawdzi się szczególnie na początku drogi w social mediach, kiedy trzeba przygotować zdjęcie w tle i wrzucić pierwsze posty. Nie możemy zapomnieć także o narzędziach analitycznych podpiętych do naszej strony internetowej. Mówimy tutaj m.in. o Google Analytics i Pikselu Facebooka, które są niezbędne przy podejmowaniu decyzji marketingowych. Dzięki dostarczanym przez nie danym, sprawdzimy statystyki strony www czy dobierzemy odpowiednie grupy remarketingowe wykorzystywane w działaniach reklamowych. W naszej Agencji korzystamy także z Asany i Slacka. Pierwsze narzędzie służy do przydzielania zadań pracownikom i organizacji pracy. Drugie jest komunikatorem biznesowym z klarownym podziałem na konkretne projekty. W codziennej pracy niezbędne są dla nas komunikatory do wideorozmów typu Google Meet, jest to szczególnie ważne w relacjach biznesowych z klientami rozmieszczonymi w całej Polsce.
 
Reklama
Pandemia spowodowała również wprowadzenie w wielu przedsiębiorstwach pracy zdalnej. Eksperci podkreślają, że praca zdalna w pewnym stopniu zastąpi tradycyjną pracę w biurze również po opanowaniu pandemii. Wyzwaniem dla firm stało się zorganizowanie pracy zdalnej, szczególnie w sferze komunikacji. Jakie ciekawe rozwiązania dla pracy zdalnej są dziś dostępne na rynku?

Takich rozwiązań na rynku jest naprawdę sporo. Praca zdalna wymaga dobrej organizacji całego zespołu i ciągłego kontaktu. W Koala Marketing na co dzień do komunikacji używamy Slacka i grup na Messengerze, spotkania organizujemy przez Google Meet, a zorganizowanie zadań ułatwia nam Asana. Ciekawym i w pełni darmowym rozwiązaniem dla pracy zdalnej jest także Discord, używany wcześniej głównie przez graczy. Daje ogromne możliwości, takie jak czat, rozmowa głosowa czy wideo. Na serwerze można skonfigurować ogólny czat, a także mniejsze pokoje np. dla poszczególnych działów w firmie. Kolejnym wartym uwagi narzędziem jest Trello, które pozwala na monitorowanie postępów w projektach, daje możliwość czatu, komentarzy, czy przypisywania osób do konkretnych zadań.
Pomocny będzie także Google Drive, dzięki któremu wszystkie pliki źródłowe, tekstowe czy materiały graficzne trzymamy w chmurze, aby były dostępne dla każdego pracownika, niezależnie od tego, gdzie i z jakiego urządzenia korzysta.
 
Przedsiębiorcy dużo na temat nowych rozwiązań i narzędzi sieciowych dla firm dowiadują się na szkoleniach organizowanych przez ośrodek Enterprise Europe Network przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Państwa eksperci prowadzą te szkolenia. Jaka jest wiedza przedsiębiorców na temat najnowszych rozwiązań i jakie zgłaszają problemy związane z prowadzeniem biznesu w sieci?

Bywa z tym bardzo różnie. Większość firm podjęła już wcześniej próby działań w marketingu online, ale z różnym skutkiem. Najczęściej wynika to z braku wiedzy nt. dostępnych funkcjonalności lub nieznajomości narzędzi ułatwiających promocję. Sam Facebook również nie zawsze w tym pomaga, a pewne funkcje, szczególnie w systemie reklamowym, są ukryte lub niejasne dla nowych użytkowników. Przedsiębiorcy wskazują ogromną potrzebę indywidualnego podejścia do ich biznesów, ukierunkowania i wskazania odpowiedniej ścieżki rozwoju. Enterprise Europe Network wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu przedsiębiorców. Wspólnie przeprowadziliśmy cykl grupowych szkoleń oraz indywidualnych konsultacji z zakresu komunikacji i wykorzystania social mediów w rozwoju firmy. Wskazaliśmy narzędzia do analizy nowych rynków i pokazaliśmy możliwości wdrożenia i wykorzystania sklepów internetowych. Szkolenia miały na celu w przystępny i fachowy sposób wyjaśnić problematyczne kwestie, a także przyswoić oraz usystematyzować wiedzę na temat najnowszych rozwiązań dotyczących cyfryzacji, czy rozwiązań dotyczących wsparcia eksportu.
 
A czy w tej branży szykuje się jeszcze jakaś rewolucja? Czy przedsiębiorca może się na nią przygotować?


Marketing oraz e-commerce to bardzo dynamiczna branża. Co chwilę powstają nowe technologie i narzędzia, a trendy szybko się zmieniają. Mimo tego możemy spodziewać się raczej ewolucji, a nie rewolucji. Ewoluowała umiejętność budowania relacji na poziomie marka-klient, a sama komunikacja odbywa się obecnie z wykorzystaniem różnych kanałów. Nie da się ukryć, że zmiany są nieodłącznym elementem każdego biznesu. Z reguły ich nie lubimy, ale musimy być na nie gotowi. Niepewność, która pojawiła się podczas pandemii pokazuje, jak istotnym elementem jest prognozowanie i analizowanie różnych scenariuszy naszych dotychczasowych działań, w tym także marketingu. Restauracja, która przyjmowała gości jedynie w swoim lokalu, nagle musiała otworzyć się na dowóz i zamówienia online. To pokazuje, jak ważne jest, aby firma była elastyczna i otwarta na zmiany. Sam rozwój reklamy digitalowej sprawił natomiast, że coraz więcej firm decyduje się na obecność w Internecie, nawet małe firmy, które nie dysponują ogromnymi budżetami, wybierają reklamę online.
 
Enterprise Europe Network
ul. Sucharskiego 2, 35-225 Rzeszów,
Tel./Fax: 17 860 57 52/45/61, e-mail: een@wsiz.edu.pl
www.facebook.com/EENRzeszow
 

 

Źródło: Art. sponsorowany
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Artykuł sponsorowany

Nauka kodowania z kursami IT online od GoIT: praktyczne wskazówki

Rozważasz karierę w IT, ale nie wiesz, od czego zacząć? Zobacz, jak kursy programowania...

Artykuł sponsorowany

Wynajem magazynu w Gdańsku – dlaczego warto?

Branża magazynowa rośnie w siłę. Polska ma mocną pozycję, dzięki strategicznemu położeniu, dostępności hal i magazynów oraz konkurencyjnym stawkom. Dużą popularnością cieszą się nie tylko kluczowe regiony. Rośnie zainteresowanie także powierzchniami magazynowymi...

Artykuł sponsorowany

Wybór odpowiedniego okna dachowego

Wybór odpowiednich okien dachowych może być trudnym zadaniem, jeśli nie znasz wielu dostępnych opcji. Ten prosty przewodnik poprowadzi Cię do wyboru odpowiedniego okna dachowego do Twojego projektu remontu domu, niezależnie od tego,...

Artykuł sponsorowany

Księgarnia internetowa - dlaczego to właśnie w niej warto zakupić szkolne podręczniki?

Z każdym kolejnym miesiącem coraz większa grupa osób decyduje się na robienie zakupów przez sieć internetową. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ jest to wygodne i szybkie rozwiązanie. Tak samo jest...

Artykuł sponsorowany

Mazda udziela sześcioletniej gwarancji na nowy samochód w całej Europie

Mazda zakończyła wprowadzanie na rynek europejski sześcioletniej gwarancji na nowe pojazdy. 

Artykuł sponsorowany

Części zamienne do Twojego samochodu w 2407.pl

Wysokiej jakości filtr powietrza do samochodu

Artykuł sponsorowany

Czy wiesz, jak właściwie segregować odpady z remontu i budowy domu?

Remont domu, mieszkania czy inne prace budowlane wymagają dobrej organizacji zaplecza na generujące się odpady. Jak wiadomo, nie ma możliwości umieszczenia śmieci budowlano-remontowych w pojemnikach na śmieci bytowe. Takie postępowanie byłoby sprzeczne...

Artykuł sponsorowany

Rozprawa frankowa - koszty

​Obecnie coraz częściej posiadacze kredytów we frankach szwajcarskich decydują się  rozpoczęcie procesu sądowego przeciwko nieuczciwym praktykom banku kropka Spowodowane jest to tym że w latach 2005-2008 banki masowo udzielały kredytów frankowych w...

Reklama