Dodano: 08.11.2013 r.
O oponach całorocznych, czyli inaczej wielosezonowych mówi się dużo i nie zawsze w superlatywach. Wiadomo, można zastosować w tym przypadku powiedzenie: co jest do wszystkiego, jest do niczego, ale generalnie obecnie sprzedawane opony całoroczne sprawdzają się w polskiej kapryśnej aurze dość dobrze i cały czas mają stałe grono zwolenników, nie tylko wśród tych osób, dla których liczy się głównie oszczędność pieniędzy.
Każdego roku jesienią wielu kierowców staje przed dylematem – czy używać dalej opon wielosezonowych, czy też wymienić je na zimowe. Zauważalne łagodniejszy klimat w naszym kraju powoduje, że nie spotykamy się tak często z wyjątkowo mroźnymi zimami oraz z bardzo gorącymi latami. Właśnie ten argument zazwyczaj jest stosowany przez kierowców używających opon całorocznych. Oczywiście, warto, aby samochód miał dwa komplety opon – zarówno zimowe, jak i letnie, ale często pod kątem kosztów jest to niemożliwe i kompromisem są opony wielosezonowe.
Czym charakteryzują się opony całoroczne?
Producenci opon przygotowują swoje modele całoroczne w taki sposób, aby sprawdzały się one dobrze zarówno latem, jak i zimą, a także wiosną i jesienią. Opony wielosezonowe zatem spełniają większość wymagań stawianych oponom zimowym, ale przy też posiadają cechy charakterystyczne dla opon letnich. Bieżnik takiego ogumienia w swojej środkowej części posiada dużo nacięć, czyli lameli, które pozwalają na uzyskanie jak najlepszej przyczepności podczas wszystkich pór roku, także warunków zimowych, natomiast na zewnątrz opony stosuje się dodatkowe klocki, które stabilizują jazdę samochodem podczas miesięcy letnich. Do produkcji opon całorocznych stosuje się również uniwersalne mieszanki gumy, które zapewniają dobre osiągi zarówno gdy jest ciepło, jak i wtedy, gdy temperatury są niższe. To także przekłada się na ich szybsze zużywanie się i dodatkowo nie zawsze na pełen komfort jazdy w każdych warunkach. Problemy pojawiają się też podczas jazdy na mokrej nawierzchni.
Opona całoroczna – pożądany kompromis?
Najwięcej osób wybiera opony wielosezonowe ze względu na ceny. Za komplet opon trzeba zapłacić około tysiąca złotych. Łatwo policzyć, że dwa komplety opon, czyli zimowe oraz letnie, będą oznaczały dwa razy wyższe wydatki. Niemniej wiadomo, że na bezpieczeństwie też nie warto oszczędzać. Generalnie kierowca powinien wypróbować zarówno jazdę na oponach sezonowych, jak i całorocznych, aby poczuć różnicę i dobrać typ ogumienia do swojego stylu jazdy oraz do warunków, w których jeździ najczęściej. Eksperci jednak stale powtarzają, że najbardziej bezpieczne jest posiadanie dwóch kompletów opon, szczególnie te zimowe są wyjątkowo istotne.
Zalety opon całorocznych:
-są najbardziej ekonomiczne
-dają dobre osiągi o każdej porze roku
-nie wymagają wymiany dwa razy do roku
-dobre do jazdy po mieście
Wady opon całorocznych:
-nie są idealnie dopasowane do warunków latem i zimą
-mogą obniżać bezpieczeństwo jazdy
-słabsza przyczepność na mokrych nawierzchniach
-nie sprawdzają się do szybkiej jazdy na długie dystanse
Żródło:
www.4opony.pl