Dodano: 24.04.2015 r.
RZESZÓW. Duży program transportowy jest wdrażany stopniowo, ale z pewnymi opóźnieniami. Z tzw. małym programem wydaje się, że pójdzie sprawniej.
Inwestycja obejmuje zapewnienie miejskim przystankom autobusowym dodatkowego wyposażenia uzupełniającego w postaci informacyjnych tablic świetlnych oraz biletomatów. W tym celu zorganizowany został już przetarg, na podstawie którego wyłoniono dostawcę sprzętu.
Za najbardziej korzystną ofertę uznano propozycję przedstawioną przez Asseco Poland. Nowoczesne urządzenia, jakie miasto chce zakupić mają być sfinansowane z dotacji unijnych. Mały program transportowy stanowi jeden z elementów dużego programu transportowego. Koszt realizacji koncepcji to 8,6 mln zł. Za taką kwotę uda się zamontować prawie 90 tablic oraz 9 biletomatów.
Asseco Poland zajmie się jednak tylko częścią małego programu transportowego. W ramach całej inwestycji szykowany jest również montaż specjalnych wag, które mają sprawdzać ciężar samochodów. Chętnych do montażu systemu ważenia jest pięć przedsiębiorstw. Koncepcja ma kosztować jakieś 5 mln zł.
Wprowadzenie takiego systemu jest niezbędne przede wszystkim ze względu na ciężarówki, które często ważą zbyt dużo, co odbija się na stanie miejskich szos. Uniknąć uszkodzeń dróg wynikających z przeciążenia pojazdów będzie można właśnie poprzez automatyczne kontrolowanie ciężaru aut. System ma się pojawić na najważniejszych rzeszowskich ulicach, w tym m.in. w rejonie ul. Warszawskiej, Podkarpackiej, Lubelskiej, Krakowskiej oraz Lwowskiej. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, urządzenia zaczną działać pod koniec bieżącego roku. Miasto chce, aby prace montażowe przeprowadzone zostały w sezonie letnim, bowiem wówczas samochodów i autobusów jest na drogach znacznie mniej. W związku z tym, będą także dużo mniejsze utrudnienia.
W praktyce system ma działać następująco: pojazd przejeżdżający przez miejską ulicę zostanie zważony przez zamontowane w szosie urządzenie. To, jaki ciężar ma dany samochód będzie widoczne na tablicy świetlnej, mającej stanowić jeden z niezbędnych elementów systemu. Informacja o przeciążeniu powinna skłonić kierowcę do rezygnacji z przejazdu wybraną trasą. Wszyscy, którzy się nie dostosują do obowiązujących zasad będą karani. Komunikat o zbyt dużym ciężarze samochodu trafi jednocześnie do Centrum Obszarowego Sterowania Ruchem, a następnie do Inspektoratu Transportu Drogowego oraz na policję. Tym samym „wyłapanie” zmotoryzowanego, który nie dostosował się do przepisów nie będzie trudne.