Dodano: 15.11.2015 r.
PODKARPACIE. Prawie 2 tys. km długości będzie liczyć Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo, który ma powstać do końca bieżącego roku.
To będzie najdłuższa trasa rowerowa w kraju. Green Velo przetnie teren pięciu województw leżących we wschodniej części Polski – warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego oraz świętokrzyskiego.
Wśród lasów i rzek
Samo wydzielenie ścieżek to jednak nie wszystko, co było konieczne w celu zrealizowania potężnego projektu. Niezbędne okazało się także zmodernizowanie wielu już istniejących dróżek rowerowych, a także utworzenie sieci miejsc postojowych. Cały szlak został także właściwie oznakowany. Szacuje się, że Green Velo to ok. 580 km odcinków ścieżek biegnących przez obszary leśne. Zgodnie z wyliczeniami, 180 km dróżek przypada natomiast na doliny rzek.
Nie tylko jazda, również zwiedzanie
Przejazd trasami Wschodniego Szlaku Rowerowego pozwala na zwiedzenie największych atrakcji turystycznych danych regionów Polski. Ścieżki zostały tak zaplanowane, aby jadąc, można było podziwiać główne zabytki poszczególnych województw. Warte wyróżnienia są między innymi zamek w Lidzbarku Warmińskim, dawne żydowskie miasteczka Tykocin, Chmielnik czy Leżajsk, katedra we Fromborku, miejscowości takie jak Włodawa czy Szczebrzeszyn, starówka przemyska, zamek w Łańcucie, historyczny Sandomierz oraz ruiny zamku w Ujeździe. Ponadto Green Velo przebiega przez pięć parków narodowych i piętnaście parków krajobrazowych.
Gdzie początek i gdzie koniec na Podkarpaciu
W naszym regionie ścieżki Green Velo prowadzą od granicy z województwem lubelskim w miejscowości Podlesina leżącej w gminie Narol, przez Horyniec Zdrój, Przemyśl, Dynów, Rzeszów, Łańcut, Leżajsk, Ulanów i aż do granic z województwem świętokrzyskim w miejscowości Trześń w gminie Gorzyce.
Nie tylko budowa ścieżek
Na Podkarpaciu docelowo powstać ma niemal 460 kilometrów oznakowanych ścieżek. Ponad 30 tras stanowić mają drogi asfaltowe. W projekcie uwzględniono wybudowanie nowych alejek o nawierzchni tłuczniowej. W związku z realizacją Green Velo zaplanowano także wzniesienie kilku obiektów mostowych, w tym kładki nad Sanem w Przemyślu oraz pomostów w Żabnie i Olszanach. Wyremontowano także stare konstrukcje w Bachowie i Chałupkach Dusowskich oraz odnowiono most w Prałkowcach. Projekt objął też powstanie przeprawy w Chyrzynie. Dodatkowo przygotowane zostaną tzw. MOR-y – miejsca obsługi rowerzystów.
Milionowe koszty na samym Podkarpaciu
Wartość inwestycji Wschodni Szlak Rowerowy w naszym regionie oszacowano na kwotę ponad 74 mln zł. 85 procent kosztów pokrytych zostanie ze środków wydzielonych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Z budżetu krajowego przekazano 10 procent, z kolei pozostałe 5 procent to wkład własny województwa podkarpackiego.