RZESZÓW. Miasto w lipcu podpiszę umowę z PKP PLK na mocy której możliwe będzie rozpoczęcie przetargu w trybie „zaprojektuj i wybuduj” na realizację Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Wstępne plany zakładają jej zakończenie w 2023 roku.
„Myślę, że umowa do 15 lipca zostanie podpisana. Na mocy tej umowy my ogłaszamy przetarg na przebudowę dworca jak i na budowę parkingu” – wyjaśnia Maciej Chłodnicki, rzecznik prasowy prezydenta Rzeszowa.
Pierwotnie za budowę Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego miały być odpowiedzialne trzy strony: PKP, PKS i Ratusz, jednak rzeczywistość zweryfikowała możliwości finansowe poszczególnych instytucji i ostatecznie temat należy do Ratusza i PKP PLK.
O pierwszym kroku w stronę realizacji inwestycji wspominaliśmy w grudniu ubiegłego roku, kiedy PKP zdecydowało się przekazać działki pod budowę RCK na rzecz miasta. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem i według ww. zapewnień umowa zostanie podpisana we wskazanym terminie, to Ratusz chce rozpocząć przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj” zaraz po wakacjach.
Plany przebudowy zakładają również przejście podziemne od ul. Grottgera do ul. Kochanowskiego. Jak wiemy na terenie Dworca trwają aktualnie
prace zmierzające do utworzenia przejścia. Na budowę Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego miasto wyda ponad 70 mln zł. Inwestycja będzie miała wsparcie pochodzące ze środków unijnych. Ponadto w Ratuszu słyszymy, że RCK ma zostać stworzone do końca 2023 roku.
Będzie m.in. podziemny parking
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne (w tym parking Kiss&Ride) obejmować będzie ogólnodostępny kompleks, gdzie na poziomie „0” zaplanowano budowę peronów i stanowisk autobusowych (przesiadkowych oraz końcowych) wraz z kompleksowym wyposażeniem (ławki, tablice informacyjne, monitoring, biletomaty). W strefie placu znajdować się będą także wielostanowiskowe zadaszone stojaki rowerowe. Na poziomie „0” znajdować się również będą stanowiska do ładowania autobusów elektrycznych.
W nowoprojektowanej części podziemnej zaplanowano budowę wielostanowiskowego parkingu dla samochodów osobowych, postój taxi oraz połączenie podziemnym dojściem do poszczególnych peronów (zakres realizowany przez PKP). Pochylnie zjazdowo-wyjazdowe do parkingu zaplanowano po stronie wschodniej i zachodniej obecnego placu dostępne z przebudowanego układu komunikacyjnego.
W zakresie zadania zostanie wdrożony System ITS dla Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Będzie on obejmował m.in. System Zarządzania RCK obejmujący System Informacji Pasażerskiej (tablice informacyjne, infomat), System Inteligentnego Monitoringu Wizyjnego, W ramach inwestycji, w celu upłynnienia przejazdu, zostanie także przebudowane skrzyżowanie ul. Asnyka z ul. Grottgera.