Rzeszów - Piątek, 29.11.2024
Reklama

Ratusz apeluje do kierowców: opuszczajcie jak najszybciej skrzyżowania

Dodano:

fot. Archiwum RESinet.pl
fot. Archiwum RESinet.pl

RZESZÓW.  Średnia prędkość przejazdu przez skrzyżowania w Polsce wynosi 25 km/h, w Rzeszowie to jedynie 17 km/h. Ratusz problem z korkami upatruje w kierowcach ociągających się przy opuszczaniu skrzyżowania.

Niecodzienna konferencja miała miejsce w rzeszowskim ratuszu. Władze miasta zorganizowały spotkanie, na którym przedstawiono nagrania z miejskich kamer, m.in. skrzyżowania Sikorskiego -Powstańców oraz Piłsudskiego - Cieplińskiego. Jaki był powód takiego działania ze strony ratusza?

„Ostatnio pojawiają się artykuły, że Rzeszów jest zakorkowany, że coraz gorzej się jeździ itd. Oczywiście wszystko to jest z taką sugestią, że albo to jest wina sygnalizacji, albo w ogóle coś tu w tym wszystkim nie gra. Chcieliśmy przedstawić państwu, że tak naprawdę bardzo dużo zależy też od samych kierowców, jak się poruszamy w ruchu ulicznym, jak startujemy ze skrzyżowań, jakie prędkości rozwijamy, jakie odległości są między samochodami, bo to później bezpośrednio przekłada się na to czy przez skrzyżowanie przejedzie 10 samochodów, czy tylko 5” – wyjaśniał Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Następnie zaprezentowano kilka filmów (część umieszczamy pod tekstem), pokazujący zawsze jednego lub dwóch kierowców, którzy przy włączeniu zielonego światła opóźniają moment startu, przez co w konsekwencji przez dane skrzyżowanie nie przejedzie wyżej wspomniane dziesięć samochodów, a jedynie pięć, co zdaniem władz miasta wpływa na wysokie natężenie korków w mieście. Kolejnym powodem jakim usprawiedliwiano wzmożony ruch w Rzeszowie jest rozwój miasta.

„Im większe miasta, więcej ludzi. Więcej zakładów pracy, szkół, żłobków, przedszkoli, teatrów, obiektów sportowych, tym korki są większe – taka jest rzeczywistość. Kiedy wybudujemy jakąś nową ulice nie znaczy to wcale, że będzie mniej korków, bo natychmiast te nowe drogi powodują, że jest przyrost mieszkańców, przyrost wszelkich innych obiektów. Mnie nie przeraża, to że akurat tak się dzieje. Zależy mi przede wszystkim na tym, żeby miasto się rozwijało” – mówił podczas konferencji Tadeusz Ferenc, prezydent miasta.
Reklama
Dlaczego płynne opuszczanie skrzyżowania jest tak ważne tłumaczył kierownik centrum zarządzania ruchem w Rzeszowie, Krzysztof  Łakota: „Nasi kierowcy są swego rodzaju detektorami przejeżdżając przez ok. 800-900 detektorów, które są w jezdni i detektorów nadjezdniowych. Jeżeli kierowcy będą jeździli sprawnie, przy ruszaniu nie będą robili luk na skrzyżowaniach, to więcej samochodów przejedzie, gdyż sygnał zostanie odpowiednio wydłużony. Na każdym skrzyżowaniu wydłużamy sygnał zielony do zapotrzebowania. Jeżeli pojazdu nie ma, luka czasowa jest zamykana po dwóch sekundach”.

Jak widać, problem korków w mieście staje się coraz to większą zmorą kierowców. Przykłady pokazane w ratuszu były zdarzeniami, jakie kamery miejskie zarejestrowały w przeciągu dwóch dni. Śmiało można stwierdzić, że problem korków w mieście nie wynika jedynie z przykładów, jakie zaprezentowały władze miasta, powyższy problem jest jedynie wierzchołkiem góry lodowej, która na nieszczęście mieszkańców nie zamierza stopnieć.

Wiele miast radzi sobie z zatłoczonymi ulicami na różne sposoby, jedni starają się ograniczać ruch w śródmieściach jedynie dla obywateli miast, w Pekinie zdecydowano się na zamknięcie 23 ulic miasta dla przyjezdnych. Sytuacje w Rzeszowie komplikuje sprawa buspasów zabierających kierowcą jeden pas ruchu, który z kolei jest niezbędny z perspektywy mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej. Sprawy nie ułatwiają również nowe inwestycje, których nie poprzedzają dodatkowe inwestycje drogowe.  

Rafał Bolanowski (rafal.bolanowski@resinet.pl)
 
     
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Elektrycznym pociągiem z Rzeszowa do Warszawy i Lublina

Na linii kolejowej Ocice – Rzeszów montowana jest sieć trakcyjna. Na 25 km już rozwieszono przewody. Elektryfikacja trasy zapewni atrakcyjne połączenia kolejowe w regionie oraz ze stolicy Podkarpacia do Warszawy i Lublina. 

Rzeszów

WSIiZ wprowadza nauczanie hybrydowe

RZESZÓW. Nowy rok akademicki na WSIiZ będzie inny niż poprzednie lata. Uczniowie będą studiować w systemie hybrydowym.

Rzeszów

Przy Szkole Podstawowej nr 18 powstanie park doświadczeń

RZESZÓW. Na terenie szkoły powstanie m.in. panel muzyczny, kołyska Newtona, wir wodny oraz ksylofon.

Rzeszów

Tadeusz Ferenc interweniuje u premiera ws. podwyżki cen ciepła

RZESZÓW. W piśmie skierowanym do premiera, prezydent Rzeszowa zarzuca państwowej spółce monopolistyczne praktyki.

Rzeszów

"Pokój dla Żaka". Rusza coroczna akcja Samorządu Studenckiego Politechniki Rzeszowskiej

RZESZÓW. Samorząd Studencki Politechniki Rzeszowskiej oferuje pomoc w znalezieniu zakwaterowania dla studentów.

Rzeszów

Trwają remonty na terenie rzeszowskiej elektrociepłowni

RZESZÓW. „Prowadzone przez nas remonty zagwarantują ciągłość i bezpieczeństwo produkcji oraz dostaw energii i ciepła dla Rzeszowa.”

Rzeszów

Okradli drogerię na ponad 2000 zł

RZESZÓW. Dwóch 20-latków okradło drogerię przy ul. Piłsudskiego. Dodatkowo podczas interwencji, jeden z nich znieważył policjantów, a w jego mieszkaniu ujawniono niewielką ilość narkotyków. Obaj mężczyźni usłyszeli zarzuty.

Rzeszów

"Nowa" Podziemna Trasa Turystyczna od grudnia

RZESZÓW. Remont Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie rozpoczął się w styczniu. W piwnicach znajdą się  multimedialne ekspozycje z efektami specjalnymi, które będą m.in. opowiadać historie.

Reklama