Dodano: 13.03.2018 r.
RZESZÓW. Projekt budowy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej zakłada wykorzystanie już istniejących linii kolejowych, oraz budowę nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów–Jasionka o długości ok. 5 km. Pierwsze pociągi mają pojawić się na nowej linii już w 2021 roku.
Zasięg działania Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej będzie uzależniony od granic Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego i uwarunkowań technicznych związanych z infrastrukturą kolejową.
Nowa linia
Według wstępnych założeń nowa linia obejmie następujące miejscowości: Rzeszów – Dębica, Rzeszów- Przeworsk, Rzeszów-Kolbuszowa i Rzeszów –Strzyżów, Rzeszów-Port Lotniczy Jasionka.
„Przyjęto, że linia będzie kursować w godzinach szczytu komunikacyjnego co 30 min, poza szczytem co 60 min, w dni wolne od pracy co 120 min” – wyjaśnia Zbigniew Kozak, dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego.
W celu zwiększenia dostępności planuje się budowę lub przebudowę dróg dojazdowych i parkingów w systemie park&drive, chodników, stojaków na rowery, itp., które będą realizowane przy współpracy jednostek samorządowych (gmin) położonych na terenie funkcjonowania tej kolei.
Finanse
Planuje się tez zakup nowoczesnego taboru oraz budowę zaplecza technicznego Rzeszów Staroniwa dla potrzeb bieżącego utrzymania taboru.
Aktualnie Województwo Podkarpackie uzyskało w trybie konkursowym dofinansowanie z UE w ramach POIiŚ w wysokości 117 mln do części projektu, który będzie realizować samodzielnie w zakresie zakupu taboru wraz z budową zaplecza technicznego. Wstępnie ustalony termin podpisania umowy to 11 maja br.
Konkurs na pozostałą cześć, dotyczącą infrastruktury przystankowej i budowy m.in. linii kolejowej do lotniska w Jasionce nie jest jeszcze rozstrzygnięty. Prośba o dofinansowanie tej części będzie skierowana do PKP PLK.
Wartość całego projektu szacuje się na ponad 580 mln zł. Z chwilą podpisania umowy na dofinansowanie rozpoczną się prace projektowe. Zakłada się, że pierwsze pociągi rusza w 2021 roku.
Przykład z zewnątrz i korzyści
„Pytanie czy podobne projekty były gdzieś realizowane? Niestety nie tak kompleksowo. Z reguły były to cząstkowe realizacje. Najbardziej zbliżony zakres w części taborowo- zapleczowej realizowano w Łodzi” – informuje Zbigniew Kozak.
Stworzenie kolei aglomeracyjnej przyczyni się do wprowadzenia zintegrowanych rozwiązań komunikacyjnych we współpracy z ZTM Rzeszów i lokalnymi przewoźnikami samorządowymi w celu m.in. stworzenia wspólnego biletu, który honorowany byłyby zarówno w komunikacji miejskiej, jak i w pociągach.
Pomysł stworzenia Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej wypłynął od władz województwa podkarpackiego.