Rzeszów - Piątek, 29.11.2024
Reklama

Na jakim etapie jest budowa obwodnicy południowej? Znamy jej długość oraz szacunkową wartość

Dodano:

fot. Materiały Urzędu Miasta w Rzeszowie
fot. Materiały Urzędu Miasta w Rzeszowie
RZESZÓW. Znamy długość obwodnicy południowej oraz aktualne działania Ratusza, dążące do wydania zezwolenia na realizację inwestycji. Szacowany koszt inwestycji wyniesie ok. 400 mln zł.

Przeciągający się plan budowy obwodnicy południowej, stawia kolejne kroki w stronę realizacji i choć do rozpoczęcia przetargu na roboty budowlane jeszcze daleka droga, to jednak znamy już kilka ważnych informacji oraz znamy kilka szczegółów dotyczących jej aktualnego stanu.

Dwa warianty

Zacznijmy od wariantów jakie przedstawiło miasto. Wiemy o nich z odpowiedzi na interpelacje radnego Marcina Fijołka z Prawa i Sprawiedliwości. Przejdźmy zatem do konkretów. Po analizie inwestycji, miasto przedstawiło dwa warianty lokalizacyjne inwestycji, które różną się jedynie początkowym przebiegiem od strony ul. Podkarpackiej. Mowa o terenach znajdujących się przed terenami zbiornika wodnego rzeki Wisłok.

Wariant preferowany W1, według dokumentów planistycznych, przebiega poprzez obszary planowane jako tereny komunikacji. Projektowane zajęcie terenu pod przedsięwzięcie jest zatem zgodne z ustaleniami tego dokumentu. Początkowo wariant biegnie śladem ulicy Wetlińskiej, natomiast nowy przebieg ul. Wetlińskiej zaplanowano po południowej stronie drogi wojewódzkiej – ma ona jednocześnie stanowić drogę zbiorczą dla terenów zabudowanych.

Następnie inwestycja w wariancie W1 przekracza Wisłok z wykorzystaniem wyspy pośrodku zbiornika, po czym wkracza na tereny zabudowane osiedla Budziwój, gdzie przecina lokalne drogi i tereny zabudowane, znajdujące się w obrębie korytarza przewidzianego na realizację drogi. Za terenem zabudowanym wariant przecina dolinę rzeki Strug, która w miejscu przekroczenia ma charakter meandrujący, zbliżony do naturalnego. Za Strugiem droga kieruje się na wschód w stronę terenów zabudowanych osiedla Biała, do ul. Sikorskiego, gdzie ma swój koniec.

Długość obwodnicy południowej

Zakres planowanej inwestycji obejmuje stworzenie drogi dwujezdniowej, czteropasmowej o długości 5728,50 m, most nad zalewem o długości 970 m, skonstruowany jako dwie niezależne konstrukcje po jednej dla każdego kierunku ruchu o szerokości 2 x 15,44 m, most na rzece Strug o długości ok. 130 m, ciągi pieszo-rowerowe dwukierunkowe po obu stronach drogi i przejścia dla pieszych.

Na obwodnicy południowej mają znaleźć się zatoki autobusowe oraz połączenia z istniejącym układem komunikacyjnym (drogi zjazdowe i skrzyżowania).Inwestycja wiąże się również z rozbiórka kolidujących obiektów, których ilość wynosi 47, to m.in.  14 budynków mieszkalnych, 5 niezamieszkałych oraz jeden zamieszkały nie przez właściciela(członka rodziny – dozgonne zamieszkiwanie).
Reklama
Uwagi Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska

Treść pytań skierowanych do Ratusza przez RDOŚ, tłumaczył w kwietniu br. Marek Ustrobiński, zastępca prezydenta Rzeszowa: „Odpowiedzieć na pytanie ile będzie w trakcie budowy obiektu zużywanej wody, gdzie będą punkty poboru, ile ścieków bytowych odprowadzi się i w którym miejscu, to jest trochę dziwne. Też trudno odpowiedzieć na pytanie: jak wysoko nad terenem będą unosić się spaliny z maszyn.  Dzisiaj musimy podać ile betonu wpadnie do Wisłoka i w jaki sposób wpłynie to na środowisko”.

Ponadto w uwagach skierowanych przez RDOŚ pojawiły się pytania ile osób będzie pracować na terenie budowy. Treść pytań tłumaczył wówczas Łukasz Lis, rzecznik RDOŚ: „Informacje o które prosiliśmy maja pomóc w ocenie skali oddziaływania inwestycji na środowisko, m.in. wpływ na glebę. Nie chodzi nam oczywiście o dane zero jedynkowe. My analizując takie przedsięwzięcie musimy brać pod uwagę wszystkie informacje”.

Koniec końców, miasto odpowiedziało na wszystkie skierowane uwagi: „Myśmy już odpowiedzieli na te wszystkie 38 pytań, które RDOŚ kilka miesięcy temu wystosował do nas” – wyjaśnia Maciej Chłodnicki, rzecznik prasowy prezydenta Rzeszowa. Warto dodać, że choć Ratusz udzielił odpowiedzi na pytania, to niewykluczone, że pojawią się nowe uwagi. Również i taki obrót spraw władze miasta muszą brać pod uwagę.

Zezwolenie na realizacje i koszt inwestycji 

„Teraz jest przegotowywany ostatni dokument, mianowicie ekspertyza przyrodnicza, która jest potrzebna dla RDOŚ-u.  Ona już jest, w tej chwili trwa jej sprawdzanie i to jest ostatni dokument, który będzie nam potrzebny do złożenia dokumentu o decyzje środowiskową. Jeżeli ta decyzja będzie pozytywna, to po wakacjach chcemy złożyć wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji” – dodaje Maciej Chłodnicki. Wiemy również, że szacowany koszt inwestycji to ok. 400 mln zł, a miasto wciąż poszukuje źródła dofinansowania inwestycji.



Rafał Bolanowski (rafal.bolanowski@resinet.pl)

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Przy ul. Iwonickiej w Rzeszowie powstaje nowy chodnik

RZESZÓW. Inwestycja realizowana jest w ramach tzw. „kontraktu osiedlowego”, który prezydent Konrad Fijołek zawarł z mieszkańcami osiedla.

Rzeszów

Nowe lokale na lotnisku w Jasionce - ekskluzywny sklep i dwie kawiarnie

RZESZÓW/JASIONKA. Firma Baltona otworzyła w terminalu lotniska w Jasionce trzy nowe punkty usługowe – ekskluzywny sklep Baltona Ministore oraz dwie kawiarnie Cavarious.

Rzeszów

Otwarto łącznik drogi ekspresowej S-19 w powiecie rzeszowskim

RZESZÓW. W środę, 16 sierpnia br. odbyło się oficjalne otwarcie łącznika drogi ekspresowej S-19 od węzła Rzeszów-Południe do drogi krajowej nr 19 w Boguchwale. Inwestycję zrealizował Powiat Rzeszowski.

Rzeszów

Najstarsza podstawówka w Rzeszowie będzie miała nowy dach

RZESZÓW. Urząd Miasta Rzeszowa ogłosił przetarg na wykonanie nowego dachu na budynku Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza, znajdującej się w ścisłym centrum miasta.

Rzeszów

W Rzeszowie powstają nowe przejazdy rowerowe

RZESZÓW. Trwa budowa nowych przejazdów dla rowerzystów. Wykonawcą robót jest Zakład Usługowo – Produkcyjny ELSTOP z Nowego Sącza. Wartość inwestycji  to ponad 1,6 mln zł.

Rzeszów

Trwa przebudowa odcinka ul. Wyspiańskiego w Rzeszowie

RZESZÓW. Obecnie prowadzona jest najtrudniejsza część inwestycji – wymiana gruntu, którego nośność jest zbyt słaba. Bez tej operacji przebudowa i poszerzenie odcinka ul. Wyspiańskiego nie byłoby możliwe.

Rzeszów

Nowa część szkoły na os. Staromieście już zadaszona

RZESZÓW. Rozbudowa szkoły przy ul. Skrajnej w Rzeszowie przebiega zgodnie z harmonogramem. Gotowa jest już konstrukcja dachu zarówno na nowej hali sportowej jak i na budynku dydaktycznym.

Rzeszów

Rzeszów będzie miał Strategię Rozwoju Publiczności Sektora Kultury

RZESZÓW. Dokument nie tylko nakreśla kierunki w jakich w przyszłości będzie rozwijała się kultura, porządkuje działania kulturalne w mieście ale stanie się również bazą przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych.

Reklama