Dodano: 09.06.2016 r.
PODKARPACIE. Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej podczas konferencji Program Rozwoju Eksportu w Rzeszowie, aż 82% podkarpackich firm rozważa ekspansję pozaeuropejską.
W regionie Podkarpacia, kojarzącego się głównie z wyjątkową przyrodą i dziewiczymi Bieszczadami, intensywnie rozwijają swoją działalność firmy, które z powodzeniem zdobywają zagraniczne rynki. Z wynikiem 4,9 mld euro w 2014 r. Podkarpackie zajmowało 8. miejsce pod względem wartości eksportowanych towarów wśród polskich województw, odpowiadając za ok. 5% całości polskiego wywozu.
Unikalne specjalizacje
W eksporcie z regionu zdecydowanie wyróżniają się produkty przemysłu lotniczego, maszynowego i sektora automotive. Eksperci PRE twierdzą, że warto umacniać tę specjalizację. „Handel zagraniczny analizuje się na poziomie gospodarek poszczególnych krajów, ale coraz częściej również na poziomie regionów czy wręcz mikroregionów. Jeśli którekolwiek z polskich województw ma predyspozycje do wypracowania własnej marki eksportowej, to jest to właśnie Podkarpacie” – podkreśla Jacek Pacosz, dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK w Rzeszowie. Ekspert wskazuje, że krajem, który zgłasza szczególny popyt na produkty sektora lotniczego i motoryzacyjnego jest obecnie Meksyk. Jeśli chodzi o nieco bliższe kierunki, to podkarpaccy eksporterzy swoich szans powinni szukać na rynkach Europy Środkowej, gdzie coraz mocniej rozwija się przemysł motoryzacyjny i gdzie lokują swoje zakłady czołowe koncerny. Województwo słynie również ze swoich osiągnięć w zakresie IT i nowoczesnych technologii. Na jego terenie są też zlokalizowane liczne huty szkła oraz zakłady produkujące m.in. chemię budowlaną. Eksportowymi rarytasami województwa są słodycze i miód. W Europie najważniejszymi kierunkami eksportu województwa podkarpackiego są Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Rosja i Ukraina.
Jakie rynki najbardziej atrakcyjne dla podkarpackich firm?
Podkarpaccy przedsiębiorcy zapytani na spotkaniu PRE w Rzeszowie o najbardziej atrakcyjne dla nich europejskie rynki wskazali na Europę Zachodnią (35% odpowiedzi), Europę Środkową (22%) oraz kraje za wschodnią granicą (22%). Aż 82% podkarpackich firm planuje ekspansję poza Starym Kontynentem. Jak pokazały wyniki ankiety PRE, przedsiębiorcy z Podkarpacia w planach mają podbój Bliskiego i Środkowego Wschodu (29% wskazań), a także Ameryki Północnej i Dalekiego Wschodu (po 16%).
Via Carpathia szansą na zagraniczny sukces Podkarpacia
Wg ekspertów PRE szanse na sukces zagraniczny Podkarpacia dodatkowo podnosi drogowa inwestycja połączenia Litwy z Grecją, czyli tzw. Via Carpatia. Nowa arteria Europy może w znaczący sposób wpłynąć na ożywienie wymiany handlowej między krajami będącymi na jej trasie. „Podkarpackie zostanie połączone szybkim kanałem komunikacyjnym z ogromną częścią Europy i jednocześnie z basenem Morza Czarnego oraz mórz okalających Grecję, łączących się z Morzem Śródziemnym. Na razie Via Carpatia jest w fazie projektu, ale w dalszej perspektywie zachęcałbym firmy do rozejrzenia się na rynkach leżących wzdłuż jej trasy” – mówi Jacek Pacosz.