Dodano: 23.06.2015 r.
Centrum Zrównoważonego Transportu przesłało do Marszałka Województwa Podkarpackiego propozycję zmian rozkładów jazdy pociągów na rok 2015/2016 i 2016/2017 oraz lepszego wykorzystania taboru. Jest szansa na zwiększenie liczby pociągów o 46 procent.
Samo poprawienie stanu technicznego taboru to jednak nie wszystko, bowiem jednocześnie jak przedstawia raport, można byłoby uzyskać wynik finansowy lepszy o 200 tys. zł w pierwszym roku i 1,4 mln zł w drugim roku. Wszelkie kursy proponowane przez Centrum miałyby być realizowane z wykorzystaniem odnowionego taboru. Ponadto na praktycznie wszystkich liniach pociągi jeździłyby regularnie – co najmniej raz na dwie godziny.
Jak to możliwe?
Z wyliczeń Centrum wynika jednoznacznie, że liczba taboru w ruchu mogłaby zostać zredukowana z 20 do 15 sztuk. Tym samym, byłaby to znacząca oszczędność jeżeli chodzi o kosztowne przeglądy oraz czyszczenie pociągów. Kwota, jaka mogłaby pozostać w kasie to ok. 5, 7 mln zł rocznie w 2016 roku. W następnych latach byłoby to z kolei: 2,9 mln zł w 2016 r i 4,1 mln zł w 2017 r. Oczywiście nie da się obejść bez dodatkowych kosztów, zakładając uruchomienie większej liczby pociągów. Szacuje się te wydatki na sumę 4,4 mln zł za korzystanie z torów oraz 3,8 mln zł za paliwo i energię. Ponadto trzeba także wziąć pod uwagę 0,2 mln zł za budowę stacji tankowania dla autobusów szynowych i 0,4 mln zł na inne opłaty związane z uruchomieniem innowacyjnego taboru. Łącznie byłaby to kwota ok. 8, 8 mln zł. Mimo tego jednak w kasie samorządu mogłoby zostać 200 tys. zł na przyszły rok oraz 1,4 mln zł w roku 2017.
Stan obecny
Dzisiaj natomiast wiele podkarpackich miast nie ma dostępu do transportu kolejowego bądź mają mało atrakcyjną ofertę. Bez kolei pozostają miasta takie jak: Mielec, Krosno, Sanok, Ustrzyki Dolne czy Lesko. Jasło, Strzyżów, Nisko, Leżajsk i Lubaczów mają 1-3 par pociągów dziennie. W przeciągu ostatnich lat liczba pociągów spadła o jedną trzecią. Są jednak i takie pozytywy, jak między innymi z powodzeniem przeprowadzona modernizacja wybranych linii kolejowych, co pozwoliło na skrócenie czasu jazdy. Taki remont wykonano na przykład na odcinku Rzeszów – Jasło, gdzie pociągi kursują o pół godziny krócej. Podoba jest też sytuacja na odcinku Jasło – Zagórz. Zainwestowano również w nowy tabor i wprowadzono konkurencyjne ceny biletów.
Nowe rozkłady jazdy
Rozkład jazdy opracowany przez CZT zakłada kursowanie pociągów na liniach lokalnych na terenie całego województwa co 2h (z wyjątkiem linii do Lubaczowa, gdzie kusy mają się odbywać co 3h). Taka częstotliwość kursowania pociągów umożliwia ludziom dojazd do pracy, szkoły czy lekarza i zbliża podkarpacie do Europy pod względem liczby połączeń kolejowych.